Problemer med kjøling etter diskbytte

Diskusjon rundt Mac OS

Problemer med kjøling etter diskbytte

Innleggav Jafaquake » lør 27.06.2015 22:41

Jeg opprettet en tråd for en stund siden vedrørende det å skifte ut HDD-en på mac-en min, og den nye SSD-en fungerer som en drøm. Det er riktignok et lite problem, og det er kjølingen. Etter at jeg installerte den nye SSD-en så blir macen min utrolig fort varm, og jeg mistenker at kjølingen er spesialbygd for den allerede installerte HDD-en, slik at det forårsaker problemer når man skifter den ut.

Er det noen som har vært borti dette programmet, eller eventuelt har andre løsninger?
http://www.crystalidea.com/macs-fan-control

Ser for øvrig at tråden er lagt i feil kategori da det her er snakk om et tredjepartsprogram. Beklager dette. :)
medlem i 126 måneder
 

Re: Problemer med kjøling etter diskbytte

Innleggav MCSE » søn 28.06.2015 13:15

Hvilken modell har du?
(Er ofte feilmontert temp sensor)
medlem i 165 måneder
 

Re: Problemer med kjøling etter diskbytte

Innleggav Jafaquake » søn 28.06.2015 14:04

Macbook Pro 13" mid 2012.
medlem i 126 måneder
 

Re: Problemer med kjøling etter diskbytte

Innleggav MCSE » søn 28.06.2015 18:20

Prøv Temperature Gauge eller en annen sw som viser alle vifter & tempratursensorer.

Sørg for at maskinen er kald.

Start opp og følg nøye med for å se hvor varmen kommer fra.


__
Temperature Gauge
https://itunes.apple.com/us/app/tempera ... 521?mt=12#

EDIT: Oooooohh Glemte denne - Gjør dette først!!
https://support.apple.com/en-us/HT201295
medlem i 165 måneder
 

Re: Problemer med kjøling etter diskbytte

Innleggav Jafaquake » ons 01.07.2015 15:20

Takk for svar, MCSE. Er det mac notebook eller Mac Pro-seksjonen som gjelder for meg? Må jeg altså ta ut hele batteriet, eller holder det med å koble det fra? Er litt usikker på om jeg skal bruke penger på Temperature Gauge, men hvis det fungerer så…
medlem i 126 måneder
 

Re: Problemer med kjøling etter diskbytte

Innleggav jerry.c.bush » tor 02.07.2015 8:25

@Jafaquake: Det er denne du skal følge:
Kode: Merk alt
Mac notebook computers that have a battery you should not remove include: MacBook Pro (Early 2009) and later, all models of MacBook Air, MacBook (Late 2009), and MacBook (Retina, 12-inch, Early 2015).
To reset the SMC:
Shut down the computer.
Plug in the MagSafe or USB-C power adapter to a power source and to your computer.
On the built-in keyboard, press the (left side) Shift-Control-Option keys and the power button at the same time.
Release all the keys and the power button at the same time.
Press the power button to turn on the computer.
On MagSafe power adapters, the LED might change states or temporarily turn off when you reset the SMC.

Dog tror jeg ikke at bytte av disk skal ha noe å si for varemeutviklingen i maskinen, så det er nok noe annet som gjør dette. Jeg har selv byttet fra vanlig HDD til SSD på akkurat samme maskin som deg og ikke hatt problemer med varme de 1,5 årene den har stått i .

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Problemer med kjøling etter diskbytte

Innleggav Jafaquake » fre 03.07.2015 2:14

Takk for svar. Jeg skal prøve dette. Lastet dog ned en fan controller som løste problemet mitt ganske greit.
medlem i 126 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron