Er Apple-produkter kresne på trådløse nettverk?

Er Apple-produkter kresne på trådløse nettverk?

Innleggav King-Nothing » man 29.06.2015 22:20

Jeg har hatt en Apple Airport Express en stund nå og denne har fungert greit. Jeg skriver greit og ikke bra fordi jeg ofte må skru WiFi av og på på min MacBook når jeg er i 2etg for at det skal fungere og streaming er ofte en utfordring. Linjen er en fiberlinje på 35mbit begge veier, så dette burde være mer enn nok.

Har nå blitt lei og kjøpt en Asus router til 2000,- og trodde da at jeg hadde fått en heftig router uten noen problemer, men der tok jeg feil. Nettet har vel aldri vært dårligere.

Om jeg kopler meg opp på 5Ghz-nettet, får jeg på det beste 17-18mbit ned og 15mbit opp. Dette er oppe i 2etg, men da jeg testet nede (3m fra routeren) ble det faktisk dårligere.

Guttungen har en PC på rommet sitt i 2etg hvor han har en Jensen USB-stick som trådløst nettverkskort. Her får han 35mbit ned og ca 38-39mbit opp. Med andre ord full pott.

Jeg har funnet de kanalene som er minst brukt i nabolaget og brukt disse for å ha minst mulig forstyrrelser. Jeg har prøvd en 3.-parts firmware på routeren og jeg har også testet å kjøre i litt forskjellige modus (routeren har vel like mange innstillinger som et jagerfly) men det blir uansett ikke bra.

Og da lurer jeg litt på; er Apple-produkter kresne på nettverksprodukter? Hvordan kan guttungens USB-løsning til noen hundrelapper fungere mye bedre enn en Mac til 15k? Hvordan kan jeg sitte med min iPhone 6, 3m fra routeren og få dårligere signal enn han som sitter i 2etg? Og hvorfor klarer ikke heller iPad`en å få gode hastigheter?

Noen gode tips?
medlem i 190 måneder
 

Re: Er Apple-produkter kresne på trådløse nettverk?

Innleggav Lost » tir 30.06.2015 7:32

Har ikke opplevd at Appleprodukter er spesielt kresne på wifi, og jeg har hatt mange.
Les denne artikkelen og se om du har oversett noe ;)

http://www.tu.no/it/2014/07/10/10-triks ... ifi-hjemme
medlem i 216 måneder
 

Re: Er Apple-produkter kresne på trådløse nettverk?

Innleggav Rillto » tir 30.06.2015 22:24

Du har sikkert ruteren plassert feil i rommet slik at du får pakkekollisjoner. Sett den midt i huset og reduser sendestyrken fra full til middels. Hjelper det å redusere sendestyrken er det garrantert refleksjoner som er problemet ditt.
Refleksjon fra vegger kan ødelegge mye.

Har du prøvd med Macen i samme rom som guttungens pc står?
Nettverk signaler går veldig lett oppover når antennene peker den vei.
medlem i 133 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron