Konstant støy fra viftene

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Konstant støy fra viftene

Innleggav Jarlexx » ons 29.07.2015 12:47

Min MacBook Pro Retina tidlig 2013 har begynt å lage unormalt mye støy selv uten at noen programmer kjører. Når maskinen slås på kan man høre at viftene raskt går litt opp i hastighet, og så blir den værende der uansett hva jeg gjør (ca 2150 RPM). Hvis jeg beveger maskinen litt så kan det også noen ganger nesten høres ut som at det er noe rusk som subber inntil viftene.

Maskinen min hadde ikke disse problemene tidligere, da maskinen var helt stille. Jeg oppdaget dette problemet etter at maskinen min var på service for denne utvidede reparasjonsprogrammet for GPU-problemer, hvor hovedkortet ble byttet ut. Noen som har hatt liknende problem og vet hvordan det kan løses? Burde jeg eventuelt informert verkstedet om dette slik at de kan se på det?

Brukerens avatar
medlem i 135 måneder
 

Re: Konstant støy fra viftene

Innleggav Morse » ons 29.07.2015 13:49

Det blir som å få bilen tilbake fra verkstedet med en ny lyd som ikke var der før. Selv dyktige mekanikere/reparatører kan selvsagt gjøre feil.

Bytting av hovedkort er ikke bare, bare, det er mangt og meget som skal passes på.

Ta kontakt med verkstedet, du, og det snarest! :-)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Konstant støy fra viftene

Innleggav Jarlexx » man 03.08.2015 2:16

Morse skrev:Det blir som å få bilen tilbake fra verkstedet med en ny lyd som ikke var der før. Selv dyktige mekanikere/reparatører kan selvsagt gjøre feil.

Bytting av hovedkort er ikke bare, bare, det er mangt og meget som skal passes på.

Ta kontakt med verkstedet, du, og det snarest! :-)


Ja, tenker jeg må gjøre det. Bare kjedelig å måtte vente på enda en service.. Denne lyden ved oppstart høres slik ut om noen har vært borti det samme problemet tidligere: https://dl-web.dropbox.com/get/Fan.m4a?_subject_uid=32464908&w=AAASk7aAYF2eIxq9ZTqFa-_KcDjSVb63g0vuRcPl9we7qQ

Brukerens avatar
medlem i 135 måneder
 

Re: Konstant støy fra viftene

Innleggav Morse » man 03.08.2015 19:41

Fikk ikke lest linken din i skrivende stund (sitter på en "lukket" maskin i øyeblikket), men minner om at der finnes massevis av termiske sensorer i maskinen din. Bytting av hovedkort på en slik maskin er ikke for amatører, selv en erfaren mekaniker kan slumpe til å overse noe – ja, jeg snakker av egen erfaring.:-(

Skader ikke å installere Macsfancontrol (http://www.macupdate.com/app/mac/47386/macs-fan-control) mens du venter på en avklaring med verkstedet. Ring eller mail dem, så de kan være best mulig forberedt og gjøre jobben på kortest mulig tid.

En allegori fra virkeligheten: En venn av meg fikk "fikset" noe på sin nesten nye BMW, men oppdaget at ikke alt var som forventet. Siden han var i et annet fylke, stakk han innom regjerende verdensmester der, hvor verksmesteren klødde seg i hodet, bladde i papirer, og forespeilet kunden en ukes opphold på verkstedet.

På grunn av div. omstendigheter måtte min venn bare takke neitakk og dra hjem, og kjørte bilen tilbake til sitt opprinnelige verksted dagen etter. Verksmesteren der sa bare: "Au, au! Kan du vente en times tid?"

Etter en halv time var problemet fikset, med medfølgende dokumentasjon...

U get the idea...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]