Harddisken ødelagt?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Harddisken ødelagt?

Innleggav Iversen » fre 21.08.2015 20:25

Har en Mac fra september 2012 som nå i det siste har begynt å tulle. Den har blitt ekstremt treg, og badeballen har snurret så og si konstant. Den blir ekstremt varm kun ved å spille av musikk fra spotify og FanControl viser stadig over 85 grader. For 2 dager siden stoppet bare alt opp og maskinen slo seg av. Så jeg lot den ligge til dagen etter og nå forteller den meg at jeg skal velge språk og nullstille passord til FileVault?
Harn tatt kvelden?
medlem i 188 måneder
 

Re: Harddisken ødelagt?

Innleggav lazyjacket » fre 21.08.2015 20:42

Hørtes jo ikke bra ut, og kanskje noe varm? Kanskje du skal blåse ren vifter og sånt, men ja disken hørtes litt syk ut. Kjør på med SSD, så ser du aldri en badeball igjen.
medlem i 133 måneder
 

Re: Harddisken ødelagt?

Innleggav Morse » fre 21.08.2015 22:21

Blir maskinen FOR varm, vil termosikringene slå av maskinen for å hindre at hovedkortet ryker.

Hadde jo vært greit å få vite hva slags maskin dette dreier seg om, da...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Harddisken ødelagt?

Innleggav Iversen » fre 21.08.2015 23:49

MacBook Pro 13" sen 2012 mod.
2,5 GHz i5 prosessor
4 GB SDRAM
500 GB harddisk
medlem i 188 måneder
 

Re: Harddisken ødelagt?

Innleggav Morse » lør 22.08.2015 3:24

Ble litt forvirret nå. Er det Late 2012, altså Retina? Eller er det en Mid 2012, siden den har vanlig 500 Gb harddisk? Det er temmelig stor forskjell på disse mht. oppgraderingsmuligheter. Retinaen har fast RAM, mens Mid 2012 har utbyttbar/oppgraderbar RAM, inntil 8 Gb (iflg. Apple, i praksis opp til 16 Gb).

Uansett, skru opp maskinen og sjekk at den er fri for støv. Her er oppskriften på åpning, husk riktig verktøy: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ment/12736

Bruk trykkluft, ALDRI støvsuger (statisk elektrisitetsfare). Regner med at du sørger for at maskinen får kjøling, dvs. har den på et plant underlag så den får "puste". Å ha den i sofaen eller på en pute i fanget, eller - heaven forbid! - i senga er en VELDIG dårlig idé, det gjelder alle laptops uansett merke. Bruk et plant underlag, f.eks. en A3 huntonitt/plastplate eller noe hvis du bruker den på nevnte steder.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Harddisken ødelagt?

Innleggav Iversen » lør 22.08.2015 12:53

Ble kjøpt 26 sept. 2012. Ikke retina.
Da er den blåst ren, men var det ikke mye støv inni der. Overraskende fin inni.
medlem i 188 måneder
 

Re: Harddisken ødelagt?

Innleggav Morse » lør 22.08.2015 13:43

Godt å høre! Da venter vi spent på fortsettelsen! Er det KUN Spotify som får opp tempen? Ta en titt i Programmer > Verktøy > Aktivitetsmonitor og se hva du finner ut neste gang termometeret stiger!

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Harddisken ødelagt?

Innleggav Iversen » lør 22.08.2015 20:38

Nei, er ikke bare spotify, det er så og si alt. Aktivitetsminitor har jeg sjekket mange ganger, og heller ikke noe der som stjeler unormalt mye kapasitet. Har over 400Gb ledig på harddisken også.
medlem i 188 måneder
 

Re: Harddisken ødelagt?

Innleggav Morse » lør 22.08.2015 21:10

Du nevnet "FanControl". Er det MacsFanControl du mener?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Harddisken ødelagt?

Innleggav Iversen » lør 22.08.2015 21:14

SmcFanControl
medlem i 188 måneder
 

Re: Harddisken ødelagt?

Innleggav Morse » søn 23.08.2015 1:32

Da må du sjekke innstllingene i denne, evt. gå gjennom denne:

https://support.apple.com/no-no/HT201295

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Harddisken ødelagt?

Innleggav Iversen » søn 23.08.2015 20:05

Nå er det hvertfall liv i den, men fortsatt ekstremt treg.. Konstant badeball. Så jeg ser etter en SSD og en oppgradering av RAM, men noen som kan tipse om hva jeg burde kjøpe? Trenger ikke å koste skjorta, men ikke det billigste heller.
medlem i 188 måneder
 

Re: Harddisken ødelagt?

Innleggav strukt » man 24.08.2015 20:01

Du har muligens feil på SATA kabel vil jeg tro.

Kan du prøve å starte macen fra en ekstern disk med OSX. Så ser du om det blir samme problemet.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Harddisken ødelagt?

Innleggav Iversen » man 24.08.2015 20:37

strukt skrev:Du har muligens feil på SATA kabel vil jeg tro.

Kan du prøve å starte macen fra en ekstern disk med OSX. Så ser du om det blir samme problemet.


Kunne du forklart dette litt nærmere?
medlem i 188 måneder
 

Re: Harddisken ødelagt?

Innleggav strukt » man 24.08.2015 20:57

Installer OS X på en ekstern harddisk, start opp fra den og se om du har de samme "treghetene"

Hvis du ikke har det, er det trolig feil på SATA kabel eller harddisken inne i maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]