Forslag til backupløsning (NAS eller lignende)

Forslag til backupløsning (NAS eller lignende)

Innleggav Ovit82 » fre 02.10.2015 14:23

Hei,

Jeg sitter med en MacBook (250 GB) og en iMac (1TB) hjemme og har bare en gammel HDD som jeg har brukt til backup. Den drar på årene og har dessuten ikke nok plass til alle bildene og filmene vi har.

Så, jeg lurer på om det er noen som har noen gode forslag til et oppsett for backup. Jeg har sett på time capsule, men den koster 4000,- og gir meg bare en HDD og jeg tenker at å ha et raid system kan være en ekstra trygghet.Det å kunne dele over trådløs er en stor fordel siden jeg ikke nødvendigvis gidder å koble til Macbooken regelmessig. Men i tillegg må det være (tilnærmet) lydløst siden ruteren vår står i stuen og jeg gidder ikke å ha vifter som spinner opp hele tiden.

Mange takk for alle gode innspil!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Forslag til backupløsning (NAS eller lignende)

Innleggav Molekyl » fre 02.10.2015 19:33

Kan denne være noe?

https://www.komplett.no/product/813966/ ... 0tb-2-bay#
Har ikke kjøpt den selv, men har planer. Vet dessverre ingenting om viftestøy.

Denne er stilig (DAS):
https://www.lacie.com/no/products/product.htm?id=10624

Ellers er det mange andre alternativer jeg ikke har satt meg inn i/oppdaget!

Edit: WD jeg linket til ovenfor har mange liknede modeller, se mer på hjemmesiden deres.

Brukerens avatar
medlem i 119 måneder
 

Re: Forslag til backupløsning (NAS eller lignende)

Innleggav Rabbagast » fre 02.10.2015 19:41

Jeg har en Synology NAS som fungerer veldig bra for meg. Før jeg gikk til innkjøp av NAS sjekket jeg ganske grundig og fant den gangen ut at dette merket var noe som støttet både MAC og Windows på en god måte i hjemmenettverket. Jeg har koblet den opp mot min Airport Extreme. Ettersom det er vanlige harddisker i denne NASén vil den jo lage litt lyd hver gang de spinner opp, så det kan jo være lurt å skjerme den litt .. men kobler du den i nettverket er det jo ikke nødvendig å ha den ved siden av ruteren din i stua ..
medlem i 193 måneder
 

Re: Forslag til backupløsning (NAS eller lignende)

Innleggav macmann » lør 03.10.2015 9:33

Jeg bruker Jottacloud. Betaler 590.- i året for ubegrenset plass. Tar backup fra iMac, 2- Macbook, iPad og 2- iPhone på samme konto. Fungerer utmerket. Har også ettpar eksterne harddisker, men brenner huset, så brenner både maskinene og hardiskene.
medlem i 227 måneder
 

Re: Forslag til backupløsning (NAS eller lignende)

Innleggav Peter Ross » lør 03.10.2015 11:26

Jeg gjør som macman (i tillegg til noen disker her hjemme). Her finner du en oversikt over noen av tjenester som tilbys: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2288745,00.asp

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Forslag til backupløsning (NAS eller lignende)

Innleggav Molekyl » lør 03.10.2015 13:20

macmann skrev:Jeg bruker Jottacloud. Betaler 590.- i året for ubegrenset plass. Tar backup fra iMac, 2- Macbook, iPad og 2- iPhone på samme konto. Fungerer utmerket. Har også ettpar eksterne harddisker, men brenner huset, så brenner både maskinene og hardiskene.


Apropos brann, dette selskapet tilbyr brann- , sjokk- og vannsikker datalagring. Jeg har ikke denne selv, men mange skal visstnok være fornøyd!
https://iosafe.com
Sist endret av Molekyl den lør 03.10.2015 21:54, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 119 måneder
 

Re: Forslag til backupløsning (NAS eller lignende)

Innleggav Johnny Gleden » lør 03.10.2015 19:16

Har man venner eller familie i nærheten kan man oppevare backupdisker for hverandre
Nå er det også mange som setter opp servere hos hverandre og speiler data mellom maskinene
Skulle man trenge noen data er de lett tilgjengelige samt at man har fått backup av data ut av huset
medlem i 119 måneder
 

Re: Forslag til backupløsning (NAS eller lignende)

Innleggav Ovit82 » ons 09.12.2015 11:50

Takk for innspill. Etter mye googling, lesing av tester og grundig brubling endte jeg på en enkel løsning med Western Digital sin my cloud Mirror (gen 2)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Forslag til backupløsning (NAS eller lignende)

Innleggav Valotunk » ons 09.12.2015 12:38

Bare husk at det ikke er en backup løsning.

En fullverdig backup har du ikke før du har en ekstra kopi som befinner seg på en annen fysisk lokasjon. Eksterne harddisker feiler når du minst venter det.
medlem i 198 måneder
 

Re: Forslag til backupløsning (NAS eller lignende)

Innleggav Ovit82 » tor 10.12.2015 14:09

Fullstendig klar over det... Men pt har jeg ingen backup så da blir dette beste første alternativ. Jeg kommer ikke til å bruke den til lagring som et vanlig NAS, bare til backup av iMac og to macbooks. så originalfilene vil ligge på Mac + mycloud. Derfor var det også viktig for meg å kunne kjøre RAID1 noe denne gjør :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]