Oppdatering av 10.6.1?

Diskusjon rundt Mac OS

Oppdatering av 10.6.1?

Innleggav logosr » ons 07.10.2015 19:41

Hei,

har en i familien som vil jeg skal oppdatere oprativsystemet
På maskinen er det 10.6.1 -
hva bør jeg begynne med?

mvh
trond
medlem i 170 måneder
 

Re: Oppdatering av 10.6.1?

Innleggav Morse » ons 07.10.2015 20:11

Begynn med å velge Programvareoppdatering i Eplemenyen og kom deg opp til 10.6.8. Det må du for å komme videre.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Oppdatering av 10.6.1?

Innleggav logosr » tor 08.10.2015 18:07

TAkk, starter med det!


t
medlem i 170 måneder
 

Re: Oppdatering av 10.6.1?

Innleggav Morse » tor 08.10.2015 19:31

Lykke til! Siden maskinen kjører 10.6.1, er det gjerne en litt eldre maskin. Ta med i vurderingen hvor langt du vil gå, med hensyn til RAM og slikt. Og pass på at ikke brukeren er avhengig av eldre programmer som f.eks. ClarisWorks, Appleworks, Eudora og andre programmer som krever Rosetta. Disse slutter nelig å funke hvis du går videre fra 10.6.8. Er du i tvil om hvilke programmer som vil funke i hvilket MacOS X, så går du hit : http://roaringapps.com/apps
Grunnen til at jeg nevner dette er tanken på en kjenning, som har en sønn som skulle være snill mot sin gamle far, og installerte Mountain Lion på hans kjære iMac (2 Gb RAM!), med det resultat at hans elskede Freehand, mailprogram, kundekartotek og masse annet gikk føyka...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Oppdatering av 10.6.1?

Innleggav Mumle » fre 09.10.2015 12:16

Veldig viktig det Morse sier.
Jeg har hatt mange eldre macer med system 10.6.8. Vær oppmerksom på at dette er det optimale systemet for de fleste macer fra tida rundt 2008. Med Lion (10.7) introduserte Apple en rekke funksjoner som går tregt på eldre maskiner. Har du en eldre mac kan det lønne seg å stoppe opp ved 10.6.8. ( Snow Leopard)
Problemet blir da at Safari ikke lar seg oppgradere, slik at du får problemer med nettbank og en rekke andre tjenester. Den gamle Safarivarianten er ikke sikker nok til dagens bruk. Løsningen er å gå over til Firefox eller Crome. Jeg brukte Firefox i mange år på disse gamle maskinene, som fungerte helt fint helt til dataavdelinga på jobben stengte dem ute fra printerne gjennom en oppgradering.
medlem i 220 måneder
 

Re: Oppdatering av 10.6.1?

Innleggav HEFJELLS » fre 09.10.2015 18:18

Har selv en iMac fra 2007. På den kjører eg OS X 10.11 El Capitan. Har oppgradert macen til 4GB RAM. Dette har funket helt fint frem til nå. Av programmer bruker eg de som er i OSet + Alfred, Clean My Mac 3, Jottacloud og et video converter program.
Passer alltid på å ha oppdatert dette til enhver tid. Klikker på oppdater i App Store ca annenhver dag.
Pass på å ha en sikkerhetskopi av det du er redd for å miste. Har alltid oppgradert via App Store og det har hittil gått bra. Men man vet ikke før det kan være for sent.
medlem i 163 måneder
 

Re: Oppdatering av 10.6.1?

Innleggav Morse » fre 09.10.2015 19:40

Som sagt, bare pass på at en ikke er avhengig av programmer som ikke vil mer! http://roaringapps.com/apps
er vår venn her...
Refererer til tidligere skrekkhistorie.

Kan legge til at dersom man absolutt VIL oppgradere, men samtidig ikke VIL gi slipp på gamle programmer, så ER det faktisk mulig – for den som orker – å kjøre MacOS X 10.6.8 via en virtuell maskin, f.eks. Parallels! Men da bør/må der ganske så anstendig med RAM til, hvis det skal duge...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]