MacBook Pro 2009, HDD låses ved reboot

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

MacBook Pro 2009, HDD låses ved reboot

Innleggav TDSzevz » tor 19.11.2015 20:17

Hei

Etter innstallering av OS X El Capitain så låses maskinen min hver gang den rebootes. Dette skjedde første gang under installasjon av El Capitain. Når jeg skrur av maskinen får jeg opp en melding om at "unmounting failed", men den skrur seg av.

Når jeg deretter booter Macen så kommer den ca. 20% av progressbaren til bootinga før den skrur seg av.

Jeg får bootet den igjen, men da må jeg boote den i single user mode, og i terminalen skrive følgende kommandoer:
mount -uw /
chown root /
chmod 1775 /
exit

Hvorpå HDDene er opplåst og maskinen booter fint.

Mer utfyllende så er Macen min en fin og gammel sliter:
MacBook Pro (15-inch, 2.53GHz, Mid 2009)
Jeg har oppgradert den til 8GB RAM selv, byttet ut hovedharddisken med en Crucial 240GB SSD og byttet ut CD-drevet med en 1TB Toshiba snurredisk.

Noen som har tips og triks så jeg slipper den kjipe omveien hver gang jeg vil reboote?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: MacBook Pro 2009, HDD låses ved reboot

Innleggav olavl » ons 25.11.2015 19:03

Ingen konkrete forslag til løsning. Men, virker som du ikkje er fremmed for terminalvinduet og ei heller redd for å grave litt. Tenker derfor litt høgt etter at Google ikke ga meg entydige svar.

1) File mode 1775 virker noe overdrevet fritt. Eg vil meiner at 1755 er det korrekte og fornuftige. Altså kun la root opprette kataloger og filer i /.

2) Hvilket filsystem er disken formatert med? er det korrekt?

3) Har du kjørt Verify/Repair diskpermissions?

4) Hvis det er slik at root ikke eier /, hvilke bruker er det da som eier denne? -Kan det gi et hint?

5. Sjekk logger(søk i konsollet) ifm shutdown og perioden før. Finner du noen spor ift kva det er som feiler og hvorfor ifm unmont?

6. Kan rootless(http://osxdaily.com/2015/10/05/disable- ... -mac-os-x/) funksjonalitet i El Capitain være innblandet? NB: Dette er en sikkerhetsfunksjon. Disable ifm rydding og holde på ellers.


mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: MacBook Pro 2009, HDD låses ved reboot

Innleggav TDSzevz » fre 04.12.2015 14:20

Takk for svar olavl, selv om du ikke hadde en direkte løsning så satte du meg i rett tankebane.

Men til dine spørsmål: 1) Enig 2) Riktig filsystem 3) Ja(og den har ikke rapportert feil, noe som er underlig når du ser resten av svaret under) 4) Riit var eier. 5) Eureka, her kom jeg videre! 6) Rootless gjorde ingen forskjell

Loggen før maskinen skrudde seg av rapporterte at her var det problemer med Harddisken og at fsck ville bli kjørt ved neste reboot. Det skjedde da ikke, siden maskinen aldri klarte å reboote av seg selv.

Da forsøkte jeg å starte opp i single user mode og kjøre "fsck -fy" manuelt, hvorpå jeg får beskjed om at Macintosh HD ikke kunne verifiseres.

Litt googling senere så finner jeg et tips om at "fsck_hfs -Rc -d /dev/rdisk0s2" kan tvinge disken til å gjenoppbyges. Så gjøres, maskinen jobber i 1,5 time med gjennoppbygging og gjør mye godt. Etter den er ferdig kjører jeg "fsck -fy" og den reparerer noen siste problemer, før jeg kan kjøre samme kommando uten rapporter om feil.

Så.. Jeg vet ikke helt hva som var galt. Men hele denne prosessen gjør at maskinen nå rebooter fint og fungerer bra :-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]