Bluetooth hardware problem

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Bluetooth hardware problem

Innleggav ahallan » tor 14.01.2016 17:25

Hej.
Jeg har et problem med bluetooth på min MacBook pro. Den oppgis som "ikke tilgjengelig".
Jeg har forsøkt alle "software" tips - også reset av SRM og PRAM.

Er det noen som har noen hurtige hardware tips, innen jeg blir nødt til å levere den til reparasjon?
Jeg har for 6 måneder siden erstattet super-drive med HDD. Kan denne prosessen har løsnet noe, som gjør noe med bluetooth ledningene?

Ps. tilgjengeligheten varierer mye. Dvs at jeg kan starte maskinen med "Bluetooth ikke tilgjengelig" og etter 15-30 dukker den op som normal og kan benyttes... som om en ledning er løs. Hvis noen har tips, settes det stor pris på.

Andreas Hallan
MacBook Pro early 2011, 2,7 GHz Intel Core i7, 8 GB 1333 MHz DDR3
medlem i 190 måneder
 

Re: Bluetooth hardware problem

Innleggav meridian1979 » tor 14.01.2016 18:40

Har du sett på iFixit.com? Et brukt AirPort/Bluetooth-kort er billig på eBay samt relativt enkelt å skifte selv. Fremgangsmåte finner du på den nevnte linken.
medlem i 176 måneder
 

Re: Bluetooth hardware problem

Innleggav Morse » tor 14.01.2016 19:45

Før du finner fram kredittkort og skrujern, prøv dette: http://www.igeeksblog.com/fix-bluetooth ... error-mac/

Fortell om du får det til...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Bluetooth hardware problem

Innleggav Helge Hafstad » fre 15.01.2016 0:32

Har et par slike kort liggende (bluetooth/Airport) som jeg har testet i min MBP 15 tidlig 2011. De virker, men bestilte med bluetooth 4.0 og fikk samme kort som stod i fra før. Selger dem for 200/stk - kan sendes som brevpost. Send meg ev en PM.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Bluetooth hardware problem

Innleggav ahallan » fre 15.01.2016 14:58

@Morse takk men jeg har prøvd hele remsa uten effekt...

@Helge Hafstad Tror du at det er nytt kort som skal til? Tenkte evt. å bestille så Airdrop og Continuity også virket
medlem i 190 måneder
 

Re: Bluetooth hardware problem

Innleggav Morse » fre 15.01.2016 16:45

Da blir det vel denne, da: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ement/5131

Husk arbeidsro. Og hold kaffekopper og nysgjerrige pusekatter og slikt på trygg avstand. :-)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Bluetooth hardware problem

Innleggav Helge Hafstad » fre 15.01.2016 20:12

Bestilte selv et Ucard4 fra Quickertek for snart 3 mnd siden. Det gir altså både 802.11ac og Bluetooth 4.0 LE.

Kortet du lenker til, Morse, er det samme som jeg selger - med Bluetooth 2.1. Da får du ikke Continuity. Har også et slikt kort med 4.0 som jeg installerte, men lykkes ikke med å få det til å fungere med annet enn 2.1.

Kortet fra Quickertec er dyrt - kommer på nærmere $ 170 med frakt.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Bluetooth hardware problem

Innleggav ahallan » lør 16.01.2016 10:57

Takk for tips folkens.
Jeg tror jeg har en løs kobling et sted, for når jeg "slår litt på macbooken" kan jeg få Bluetooth til å virke... Har dere i første omgang noen tips til hvilke koblinger/ledninger jeg skal sjekke, eller bør jeg bare få skiftet kortet?

@Morse: Jeg har tenkt på å installere et nytt kort, som du foreslår.
@Helge Hafstad: Jf. nedenstående link. Hva er Part nummeret på bluetooth/Wifi-kortet du selger? Er det BCM94331PCIEBT4CAX (Bluetooth 4.0) eller BCM94331PCIEBT4AX (Bluetooth 2.1)? Hvis det er førstnevnte kan jeg godt være interessert i å kjøpe det. :-) Jeg er glad for at du foreslår Ucard4 (hadde ikke hørt om det på forhånd), men jeg syns det er i overkant dyrt.

https://www.ifixit.com/Answers/View/158 ... .0+and+BLE
medlem i 190 måneder
 

Re: Bluetooth hardware problem

Innleggav Helge Hafstad » lør 16.01.2016 18:02

Hva er Part nummeret på bluetooth/Wifi-kortet du selger? Er det BCM94331PCIEBT4CAX (Bluetooth 4.0) eller BCM94331PCIEBT4AX (Bluetooth 2.1)?


Jeg har begge, ett av hver. 4CAX-kortet må der gjøres en del med i software for å få til med bluetooth 4.0. Det fungerte ikke hos meg. Du kan ev få begge for kr. 300 så får du teste selv.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Bluetooth hardware problem

Innleggav ahallan » lør 16.01.2016 18:25

@Helge Hafstad I dag har jeg åpnet MacBooken og forsøkt å feste ledninger og stramme skruer. Inntil videre ser det ut til å virke. Jeg har tenkt å se om det kanskje er tilstrekkelig. Hvis det etter 7 dager ikke virker lenger, vil jeg gjerne kjøpe et eller to kort av deg. Ok om jeg da kontakter deg PM?
medlem i 190 måneder
 

Re: Bluetooth hardware problem

Innleggav Helge Hafstad » lør 16.01.2016 19:11

Det går greit.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Bluetooth hardware problem

Innleggav ahallan » tor 11.02.2016 23:01

Ville bare komme med en update. Installerte Wifi/bluetooth kortet BCM94331PCIEBT4CAX på min MacBook Pro 13" early 2011 i kveld.
Benyttet etterfølgende Continuity Activation Tool: https://github.com/dokterdok/Continuity-Activation-Tool

Alt virker som det skal både Instant Hotspot og AirDrop. Har litt problemer med Hand Off, men det var spesielt Instant Hotspot som fikk meg til å kjøpe nytt Bluetooth/Wifi-kort.

Når det gjelder løsningen på selve ustabilitetsproblemet. Tror løsningen på dette lå i å bytte ut Wifi/blutooth-kabelen mellom kort og hovedkort.
Problemet er også beskrevet tidligere:
http://warrantyvoidifremoved.blogspot.d ... n.html?m=1

Nå krysser jeg bare fingrene for at alt fortsetter å virke like godt som det gjør nå. =)
medlem i 190 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]