Ugyldig søskenkobling

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Ugyldig søskenkobling

Innleggav EvenHauge » tir 26.01.2016 10:01

Hei!

For et par dager siden lagde macen min en merkelig lyd og ville ikke starte opp vanlig. Startet automatisk i Recovery Mode. Derfra kjørte jeg Disk Utility for å verifisere/reparere disken med OS X, men fikk opp (mange) varsler om manglende søskenkoblinger (invalid sibling couples).

Har ikke tatt backup på flere måneder og har en del viktig data fra da jeg ikke vil miste. Finnes det noe håp for å redde det? Jeg har allerede prøvd å lage et image av partisjonen, men får også opp en feilmelding der da partisjonen ikke er verifiserbar.

Har prøvd å starte opp i Safe Mode. Apple logoen kommer og lyden, og så begynner den å laste. Tar 4-5 min før den kommer til 100% i oppstart, og då skrur den bare seg selv av.

Jeg kjører en 13" fra høsten 2012 med nyeste build av OS X Mountain Lion.
medlem i 99 måneder
 

Re: Ugyldig søskenkobling

Innleggav Grubasek » tir 26.01.2016 10:32

Da er det godt mulig at disken din tar/har tatt kvelden. Og så har du ikke tatt backup på flere måneder, sier du?????????!!!!!!!!! :-(

Prøv å reparere disken med DiskWarrior:

http://www.alsoft.com/DiskWarrior/index.html

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Ugyldig søskenkobling

Innleggav Valotunk » tir 26.01.2016 11:01

EvenHauge skrev:Har ikke tatt backup på flere måneder og har en del viktig data fra da jeg ikke vil miste.


Jeg vet at en skjennepreken ikke er det du er på jakt etter nå, men har man viktige filer så lar man ikke det går flere måneder mellom hver backup. Da tar man backup kontinuerlig.

Det er ganske sannsynlig at harddisken din kan være på vei til de evige jaktmarker.

Og når det gjelder harddisker(og lagringsmedier generelt) bør man egentlig inneha en holdning om at de kommer til å krasje. På hvilket tidspunkt vet man aldri, men man bør egentlig være forberedt på at det skjer i morgen. Eller i dag.

Dersom disken din har en fysisk feil vil ethvert forsøk på å starte den opp eller lese og reparere den potensielt forverre problemene. Er filene veldig viktige bør disken da umiddelbart monteres ut av maskinen og du bør vurdere profesjonell datagjenoppretting hos de som kan slikt. Ulyder fra en harddisk er typisk tegn på fysisk feil.
medlem i 199 måneder
 

Re: Ugyldig søskenkobling

Innleggav EvenHauge » tor 04.02.2016 4:41

Klarte å fikse problemet!

Modellen viste seg å være den eneste som DiskWarrior 4 ikke virket på, hverken gjennom CD eller USB boot. Endte opp meg å installere OS X 10.11 på en ekstern harddisk, startet macen gjennom den eksterne, kjørte DiskWarrior 5 inne på den, og den klarte å finne og reparere (til en viss grad) den interne harddisken.

Fikk kopiert alle de viktige filene (3GB med en hastighet på ca 0,5mbps, heh... Good times), før jeg reformaterte harddisken og installerte nyeste OS X. Harddisken er så god som ny nå. Mistenker at en ugyldig sektor eller liknende stod for alle feilmeldingene, men virker som feilen er borte. Kjørte en harddisksjekk, og fikk ikke opp noen feilmeldinger.

Takk for alle råd! :)
medlem i 99 måneder
 

Re: Ugyldig søskenkobling

Innleggav Morse » fre 05.02.2016 14:08

Mistenker du "bad blocks", vil TechTool Pro gi deg svaret. Finner den noe, ville jeg sett meg om etter en ny disk snarest...

https://www.micromat.com/products/techtool-pro

Vel anvendte penger uansett.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]