Treg MacBook Pro

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Treg MacBook Pro

Innleggav Edwi » lør 13.02.2016 17:51

Jeg har en MacBook Pro mid. 2010. Jeg har oppgradert med mer ram og SSD harddisk, og etterpå var maskinen meget rask. Nå er den blitt som sirup selv om jeg har gjort det jeg kan for å rette på det. DiskWarrior viser ingen feil, og jeg har resatt PRAM. Lurer på om jeg kan installere systemet på nytt. Gjør ingen ting før jeg får forslag, så jeg unngår å dumme meg ut. Forslag mottas med takk.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Treg MacBook Pro

Innleggav Morse » søn 14.02.2016 0:30

NÅR viser sirupssyndromet seg? Er det i noe spesifikt program? I oppstart? Hvis sistnevnte, sjekk påloggingsobjekter i kontoen din og se om du har utkommandert noen treiginger uten å være klar over det. Last uansett ned og kjør https://www.malwarebytes.org/antimalware/mac/ og http://sqwarq.com/detectx/ for å sjekke om du tilfeldigvis har fått blindpassasjerer/uønskede nisser med på lasset.

La oss høre hvordan det går. :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Treg MacBook Pro

Innleggav Ove » søn 14.02.2016 1:16

Edwi: Hvilket Mac OS X kjører du på denne 2010-maskinen?

Og hvor mange GB RAM har, og hvor stor er din SSB harddisk?

Og framfor alt: Er disken mer eller mindre full? Hvis ledig kapasitet er mindre enn 10% blir det fort problemer, det har jeg fått merke mange ganger. Bør være 15%, sier mange.
medlem i 230 måneder
 

Re: Treg MacBook Pro

Innleggav Edwi » søn 14.02.2016 11:15

Takk for hjelp så langt. Kjørte begge renseprogrammene som anbefalt, og noe ble fjernet, uten at jeg vet hva. Synes kanskje maskinen er blitt noe raskere, men fremdeles tar det noe tid før ikoner viser hva som er inni, og tekst kan komme fram etter at jeg har skrevet den.
Jeg har system 10.11.3. 8 GB Ram (Max) og SSD er på 480 GB med 100 GB ledig.
Ha ellers en fin morsdag og Valentine dag.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Treg MacBook Pro

Innleggav Morse » søn 14.02.2016 17:55

Sjekket du hva som ligger i "Påloggingsobjekter" i kontoen din i Systemvalg? Og mens du er der, gå innom Dock og skru av "Animer åpning av programmer, dette er en helt unødvendig tidstyv for oppstart. Og velg "Minimer med Skaleringseffekt" og ikke "Lampeåndeffekt" med mindre du synes at sistnevnte er så grisekul at du bare mååå ha den. Og hvis du, som svææært mange jeg kjenner, har en zilliard ting og tang liggende rundt på skrivebordet, så husk at Finder må bruke hestekrefter på drive og holde greie på alt dette. Gjør deg selv og maskinen en tjeneste, og RYDD! Legg heller tingene de de logisk hører hjemme, som dokumenter i Dokumenter, bilder i Bilder, osv. Så kan du heller legge ALIASER ("Snarveier") på skrivebordet. Med ditt oppsett, 8 Gb RAM og SSD, burde maskinen være rask som et lyn!

Her er en svært edruelig artikkel om saken: http://9to5mac.com/2015/10/16/how-to-ma ... l-capitan/

Og har du en mor eller en Valentine med en Mac som sliter med det samme – now u know what to do, man. Go for it!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Treg MacBook Pro

Innleggav Edwi » søn 14.02.2016 19:29

Nå har jeg fjernet de påloggingsobjektene som sto under systemvalg, og kuttet også lampeåndeffekt i Dock. Ja, jeg har nok hatt litt mye på skrivebordet. Nå lajeg foreløpig det meste kun i én mappe. Så får jeg rydde opp etterhvert, for sånt tar tid.
Jeg skal printe ut den artikkelen jeg fikk link til, og så se om jeg kan følge den. Det kan nok hjelpe, tenker jeg.
Men maskinen er blitt raskere nå, så takk til dere alle som hjelpere.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]