Oppgradere macbook selv?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Oppgradere macbook selv?

Innleggav tinekatrine » søn 22.05.2016 11:09

Mistenker dette er en sånn ting folk spør om hele tiden, men jeg håper noen gidder å hjelpe uansett.

Har en macbook pro fra midten av 2012, 15" med matt skjerm. Den har blitt litt treig i det siste når jeg kjører tyngre programmer som photoshop og premier - selv om jeg har alt annet lukket. Programmer åpner seg treigt og henger seg mye opp, og gjør at jobben min tar mye lengre tid.

Så jeg lurer på om det er noe håp for å oppgradere den - og om jeg så kan gjøre det selv for å spare penger? Har hørt at disse nyere macene er helt umulig å åpne opp, men den har jo skruer på bunnen...?

Dette har jeg nå:
2,3Gz intel core i7
8gb 1600mz ddr3
500gb sata disk

Har blitt anbefalt å oppgradere ram og bytte til en ssd disk? Er ikke så veldig teknisk av meg, men hvis det fins en tutorial et sted, så skal jeg klare det.
medlem i 185 måneder
 


Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav Grubasek » søn 22.05.2016 13:00

Og FØR du begynner har du selvsagt tatt backup av hele disken..... :-)

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav Gitman » søn 22.05.2016 17:57

Mere Ram og SSD hjelper nok mye, men du sier den er BEGYNT Å BLI treg, noe som også kan tyde på at harddisken begynner å bli full. Kanskje viktig å ha i bakhodet om eller når du skal bytte. Tror på den maskinen du har så kan du putte den gamle disken der DVD drevet sitter for lagring og kjøper en 250GB SSD som hoved disk til programvare.
medlem i 230 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav tinekatrine » søn 22.05.2016 18:14

Jeg passer på å ha rundt 100GB ledig hele tiden, så tviler på at det er problemet. Og jeg reinnstalerte hele maskina for under et år siden. Skal ta en titt på linkene nå!


Edit: Ok, det virket jo superenkelt. Takk!

Er det noe fordel med å bytte ut cdrom med harddisk? Da kan jeg kanskje ha to harddisker?

Hvordan blir det forresten med operativsystemet og sånt, er ikke alt det lagret på harddisken, eller har dataen et eget minne for det?
medlem i 185 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav Grubasek » søn 22.05.2016 20:21

Operativsystemet, programmer og brukerfiler ligger alt sammen på harddisken (med mindre du selv har lagt noe på en ekstern disk).

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav tinekatrine » man 23.05.2016 0:25

Hvordan får jeg installert det på den nye harddisken da? Altså operativsystemet. Får jeg skrudd på dataen uten det liksom? Kanskje et dumt spørsmål :-!

Åh, vent, det står jo i en av de andre linkene. Da prøver jeg!
medlem i 185 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav Morse » man 23.05.2016 19:29

Hold oss underrettet! Enkelte her i dette forumet er stadig på vakt!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav Mumle » ons 25.05.2016 14:47

Når såpass gamle macer "blir trege" er årsaken som regel at du har oppgradert operativsystemet, som er mer krevende enn det gamle. Jeg har selv opplevd det med en macbook pro fra 2010. Da satte jeg inn en SSD, og vips ble den kvikk og rask og kjekk å bruke minst to år til. Det anbefales.
Oppskriften var den du har fått på ifixit.
Mens du har maskinen åpen kan det være greit å sette inn mer hukommelse også. Men det er et økonomisk spørsmål. De siste versjonene av OSX driver med minnekomprimering, så du trenger ikke like mye minne som før. I tillegg vil en SSD være nesten like rask som RAM, så når maskinen begynner å bruke SSD-en som minne blir det ikke like treigt som når den bruker en harddisk til avlasting. (Typisk for bilderedigering og video).
Husk at du trenger en nødpartisjon på den nye SSD-en. Det lager du hvis du overfører det gamle innholdet med Carbon Copy Cloner.
medlem i 220 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav tinekatrine » ons 25.05.2016 19:47

Mumle skrev:Husk at du trenger en nødpartisjon på den nye SSD-en. Det lager du hvis du overfører det gamle innholdet med Carbon Copy Cloner.


Dette forsto jeg ingenting av?
Har kjøpt SSD og mer ram, men har ikke hatt tid til å installere det enda. Må jeg tenkte på noe mer enn det som står på de linkene?
medlem i 185 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav Mumle » ons 25.05.2016 21:04

Vel, du er ikke helt nødt. Det jeg mente er det som kalles " recovery HD" , en partisjon på disken som sikrer at du kan starte maskinen og kontakte Apple selv om resten av harddisken streiker. Det er til oppgradering og reparasjon. En partisjon er en del av harddisken som fungerer som en egen harddisk. Dette ble innført med OSX Lion fordi de sluttet å distribuere operativsystemet på DVD. Denne recoverypartisjonen er usynlig ved daglig bruk. Hvis du kjøpte maskinen med et eldre system enn OSX 10.7 har du antakelig ikke en slik partisjon og kan glemme den. Hvis maskinen streiker må du da ha hjelp fra fagfolk. Det kan være like greit. Hvis du skal kopiere en slik recovery partisjon må du bruke programmet Carbon copy cloner til å overføre dataene. Hvis du synes alt dette høres skremmende ut bryr du deg ikke som denne partisjonen. Følg instruksjonen på lenkene. iFixit er din venn.
medlem i 220 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav Superhai » tor 26.05.2016 7:02

2012 MBP har Internet Recovery og er den enkleste måten å installere OSX på maskinen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
medlem i 131 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav Mumle » tor 26.05.2016 8:50

Da er det lurt å lese veiledningen til Carbon copy cloner og lage en partisjon til denne funksjonen. Det er enkelt.
medlem i 220 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav tinekatrine » tor 26.05.2016 10:32

Jeg forstår ikke noe særlig av dette :/ Har dere en link jeg kan følge hvis dette er noe jeg må gjøre?
medlem i 185 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav Mumle » tor 26.05.2016 10:50

Jeg skal forsøke å forklare:
Du har en maskin som har en usynlig sektor på harddisken, der det ligger en liten bit av operativsystemet, som maskinen kan bruke til å kontakte Apple hvis hovedsystemet går i stykker, eller hvis du skal oppdatere systemet over nett.
Du kan jo ikke oppdatere operativsystemet ved å kjøre det operativsystemet du skal slette :-)
Denne usynlige sektoren kalles recovery HD eller Internet Recovery. Når du skifter ut hele harddisken vil du også flytte ut denne sektoren. Derfor må den nye SSD-en formateres med to partisjoner (altså avdelinger) som fungerer som to ulike harddisker. En normal en, som du skal bruke daglig, og en liten en der denne reparasjonsfunksjonen ligger. Den er usynlig til daglig, men kalles fram ved en spesiell tastekombinasjon.
Hvis du ikke oppretter en slik ekstra liten partisjon vil du miste recovery-funksjonen, og den er nyttig. Du finner oppskriften her:https://bombich.com/kb/ccc4/cloning-apples-recovery-hd-partition
Det er ikke så vanskelig som det ser ut til.
Når du skal oppgradere gjør du det ved å putte den NYE SSD-en i et eksternt kabinett. Så kloner du innholdet på både recovery HD og hovedpartisjonen etter oppskriften du finner på sidene til carbon copy cloner, til SSD-en. Når det er gjort bytter du dem og starter opp fra SSD-en, som nå sitter i maskinen. Prøvekjør maskinen noen dager. Når du er 100 % sikker på at alt funker bra, kan du slette den opprinnelige harddisken som nå ligger i det eksterne kabinettet, og bruke den til backup.
medlem i 220 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron