Oppgradere macbook pro mid 2010

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Oppgradere macbook pro mid 2010

Innleggav bergenser83 » tir 30.08.2016 15:25

Hei.

Vi har nå hatt vår macbook pro 15 tommer ca 3 ganger så lenge som jeg noensinne har hatt en bærbar pc. Vi liker maskinen, men merker at den er tregere.

Vi ønsker å oppgradere den.

Den har i dag

8 gb ram

320 gb hdd.

Jeg ønsker å oppgradere begge deler. Men jeg kan svært lite om dette, jeg bruker kun maskinen til lette ting og er på ingen måte lær (derfor denne posten). Hvordan jeg gjør det virker som "rett frem" ifølge div filmer på youtube?

Men hva skal jeg kjøpe?

Kan dere linke til riktige produkt på fks komplett.no?
medlem i 143 måneder
 

Re: Oppgradere macbook pro mid 2010

Innleggav mariustidemann » tir 30.08.2016 17:50

Har du utforsket noe ifht hvorfor maskinen er tregere? vet ikke om du kan ha mye mer RAM, men bytte ut HDD med en SSD vil nok gjøre maskina vesentlig kjappere på endel ting. Det koster dog endel, og det vil jo alltid være en avveining hvor mye man skal koste på en aldrende maskin. Dersom du i utgangspunktet er fornøyd med den hastigheten maskinen har hatt, men merker at den nå er tregere er det jo verd å undersøke noe i den retningen også tenker jeg da.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Oppgradere macbook pro mid 2010

Innleggav Morse » tir 30.08.2016 18:28

Akkurat nå: https://www.komplett.no/product/895977/ ... 5gb-25-ssd

Hvilken årsmodell er dette, forresten?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Oppgradere macbook pro mid 2010

Innleggav bergenser83 » tir 30.08.2016 19:25

midten av 2010.
2,4 GHZ intel core i5
8 gb 1067 mhz DDR3


ja, jeg har kun 3 gb ledig lagring nå. kunne selvfølgelig gå over og se hva som kunne vært slettet. jeg må innrømme at jeg er en la det skure og gå bruker og kan ikke så mye om hva som opptar disk og arbeidsminne (utover det åpenbare med bilder og film)

vi har allerede oppgradert fra 4 til 8 gb arbeidsminne. mener det var i 2011.

ser at den hdd du linker til ikke er veldig stor. kan man tå 1000 gb på samme plass som den originale? ssd, vil det si at den er flashbasert og ikke roterende?
medlem i 143 måneder
 

Re: Oppgradere macbook pro mid 2010

Innleggav Grubasek » tir 30.08.2016 20:11

Hvis du har endel bilder og film burde du legge dette ut på en ekstern disk. Da vil nok få frigjort endel plass. 3 GB ledig lagring er jo håpløst lite; ikke rart at saker og ting går tregt! :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Oppgradere macbook pro mid 2010

Innleggav Valotunk » tir 30.08.2016 20:27

bergenser83 skrev:midten av 2010.
2,4 GHZ intel core i5
8 gb 1067 mhz DDR3


ja, jeg har kun 3 gb ledig lagring nå. kunne selvfølgelig gå over og se hva som kunne vært slettet. jeg må innrømme at jeg er en la det skure og gå bruker og kan ikke så mye om hva som opptar disk og arbeidsminne (utover det åpenbare med bilder og film)

vi har allerede oppgradert fra 4 til 8 gb arbeidsminne. mener det var i 2011.

ser at den hdd du linker til ikke er veldig stor. kan man tå 1000 gb på samme plass som den originale? ssd, vil det si at den er flashbasert og ikke roterende?


8GB RAM er ikke helt ille. Det fungerer absolutt helt fint til "dagligdagse" oppgraver og normal bruk.

Men som Grubasek skriver over her så er 3GB ledig lagring altfor lite. Da vil operativsystemet slite og maskinen vil virke treg.

20-30GB ledig bør en omtrent til enhver tid ha.

Og ja, du får 1000GB SSD (flash disk) som passer der den originale står, men da begynner det å koste. I overkant av kr. 2500,- må du nok ut med for en slik disk.

Nøyer du deg med 500GB får du det til 12-1300,- og hvis du er litt kritisk til hva du lagrer og kan klare deg med 250GB så får du det for ca. 700,- som Morse har antydet lenger oppe her.

Det er en rimelig oppgradering som sammen med en "opprydding" gir din Macbook nytt liv i lang tid fremover.
medlem i 198 måneder
 



Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]