Airport Extreme som ekstern harddisk

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Airport Extreme som ekstern harddisk

Innleggav Vildehilde » fre 09.09.2016 21:23

Jeg har en Macbook Pro som er full. Jeg kjøpte derfor en Airport Extreme for å ta backup og bruke som en ekstern harddisk. Jeg har fått satt den opp som Time Capsuel, men hvordan får jeg den som en harddisk?
Jeg vil kunne gå inn på den og fine bilder og musikk og dokumenter der på lik linje som om det er på maskinen.

Kan noen forklare meg hvordan jeg gjør dette?
medlem i 193 måneder
 

Re: Airport Extreme som ekstern harddisk

Innleggav Valotunk » fre 09.09.2016 22:59

Airport Extreme og Time Capsule er to forskjellige produkter

Airport Extreme er en trådløs router.

Time Capsule er en trådløs router tilsvarende Airport Extreme men med innebygget harddisk.

Hva er det egentlig du har kjøpt?
medlem i 198 måneder
 

Re: Airport Extreme som ekstern harddisk

Innleggav Vildehilde » lør 10.09.2016 10:28

Åh.... Filleren. Jeg har visst kjøpt Airport Time Capsule....Har jeg kjøpt feil da????
Søren klype.... He, he, he. Jeg syntes det var litt forvirrende ja.
Ja ja. Kan jeg koble en ekstern harddisk til den?
medlem i 193 måneder
 

Re: Airport Extreme som ekstern harddisk

Innleggav Valotunk » lør 10.09.2016 10:35

Airport Time Capsule har allerede en harddisk innebygget :)

Airport verktøy hjelper deg å sette den opp slik at du kan lagre på den.
medlem i 198 måneder
 


Re: Airport Extreme som ekstern harddisk

Innleggav Vildehilde » lør 10.09.2016 13:40

Jeg vet at det er en harddisk der, men den er vel kun til å ta sikkerhetskopi. Jeg klarer jo ikke å gå inn på f.eks. bildene for å hente ut et bilde til et dokument. Jeg hadde liksom tenkt meg at jeg kunne ha lagret på den som om det var en ekstern harddisk, ikke bare en sikkerhetskopi.

Og jeg har allerede satt den opp til både router og til å ta automatisk sikkerhetskopi.
medlem i 193 måneder
 

Re: Airport Extreme som ekstern harddisk

Innleggav Johnny Gleden » lør 10.09.2016 16:30

Hei

Om du kobler til en ekstra USB disk til AirPort basestasjon ved USB utgangen på AirpPort og setter den opp som delt. Da kan du få tilgang til den under sidepanelet i Finder under delte disker. Da kan du bruke disken sånn som du ønsker. Også bruke disken over nettverket ditt på andre maskiner.
Bruk google og søk på evne så finner du masse instruksjoner på hvordan.
https://support.apple.com/no-no/HT202807
Når det er sagt så er kun USB 2.0 hastighet du får. Også når det gjelder Airport/Timcapsule og TimeMachine så er det kun en av flere måter å ta backup på og funger som navnet som en "Time Capsule" der og da. Har du litt mere filer og et noe større og annet behov velger du en annen måte i tillegg til TimeMachine for å backe opp filene dine. Husk at når du sletter filer på maskin din og du kun kjører TimeMachine så ligger de kun på TimeMachine disken og du har ingen backup lenger. En backup innebærer at du har filen på minimum to steder/medier samtidig. Det vil si i prinsipp at filene dine bør ligge på 3 steder, inkludert din egen maskin.
Andre ting du bør vurdere er å ha filene dine i skyen, på flere eksterne medier så som HD, Raid eller en server. I dagens samfunn med fare for HD crash, tyveri, naturkatastrofer og brann er det viktig å ha filene på flere adresser. i så måte er det å kun kjøre TimeMachine med lokal disk, den minst sikre måten å ha backup på.
medlem i 120 måneder
 

Re: Airport Extreme som ekstern harddisk

Innleggav Vildehilde » tir 27.09.2016 11:01

Jeg holder på å bli sprø. Maskinen er full. Og jeg aner ikke helt hvordan jeg skal gå frem.
Jeg hadde tatt sikkerhetskopi og la noe over på en ekstern harddisk som jeg hadde koblet til Mac-en. Så slettet jeg dem fra maskinen. Men når jeg da skulle inn på dem i fra den eksterne harddisken gikk det ikke. Jeg måtte gå inn på Tie machin å gjenopprette de dokumentene jeg skulle ha. Så nå ble alt tull. Men nå ser det ut som om alt er i orden, foreløpig.
Men lista mi med spørsmål blir lengre og lengre......
Først. Kan jeg ikke velge dato i Time Capsuele og oppdatere fra en bestemt dato?

Ellers.
Er det noe håp om å fikse maskinen slik at den blir bedre....? Jeg har kjøpt nytt batteri, men er nervør for å gjøre noen feil. Jeg kunne også godt tenkt meg å bytte harddisk. Hvor stor kan jeg ev. da få tak i?
medlem i 193 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]