Takler gamle Mac'er nyeste OS?

Diskusjon rundt Mac OS

Takler gamle Mac'er nyeste OS?

Innleggav kaarenilsen » tor 27.10.2016 16:49

Jeg overtok en eldre Mac Book Pro fra 2011 som opprinnelig hadde Lion OS (10.7.5). Dessverre hadde min stedatter oppgradert denne til El Capitan. Resultatet var en særdeles treg maskin som også kræsjet programmer og gikk i heng til stadighet. Etter en tid kjøpte jeg Mountain Lion for en billig penge på eBay og installerte dette OS'et på min eldre MBP. VOILA! Maskinen er kjappere og mer stabil. Nytt liv i gammel dame! Og stor takk til en kar her i forumet som gav meg en detaljert liste over hvordan jeg skulle installere eldre OS-versjon og bli kvitt alt nytt.

Jeg er for tiden på utkikk etter en iMac på finn.no, men ser at de fleste eldre maskiner, både iMac og bærbare, har oppgradert til enten Capitan eller SIerra. Slik oppgradering i min erfaring med en eldre 2011-MBP-maskin er som sagt uheldig. Det andre problemet er at Canon ikke oppdaterer skrivere av eldre dato til nyere Mac OS. Min Canon MP540 fra 2010 fungerer fint på Yosemite og eldre OS, men ikke med Sierra/Capitan. Jeg vil jo helst ikke kaste en utmerket skriver.

Så er det egentlig så smart å oppgradere eldre maskiner til nyeste OS??? Jeg tviler sterkt på det ut fra egen erfaring. Noen meninger? Eller enda bedre; - er det none som har harde fakta om dette med oppgradering på eldre hardware? I Windows-verdenen var det før i tiden håpløst å installere nyere versjon på gammel hardware, f.eks. å hoppe fra XP eller Vista til Windows 7. Gammel hardware var bare ikke kraftig nok til å takle alt det nye.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Takler gamle Mac'er nyeste OS?

Innleggav Fiskepudding » tor 27.10.2016 22:02

Bruker min MBP fra 2011 og har ikke problemer med hastigheten. Kjører nyeste versjon av MacOS 10.12. Har 8Gb ram og en 640gb SDD - den innebygde gamle disken var drittreig. Dobling av ram hjalp også mye.
Ser ingen grunn til å kjøre gamle versjoner så lenge det fungerer bra med den nyeste.
GimpPrint fungerer gjerne med den gamle printeren (står iallefall listet at den er kompatibel)

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Takler gamle Mac'er nyeste OS?

Innleggav Gitman » fre 28.10.2016 1:39

Så lenge du sjekker at software og hardware du er avhengig av er compatibelt er det ingen fare. Canon er vel kjent for å være dårlig på Mac. Jeg kjører siste os på min tidlig 2011 MacBook pro uten problemer.
medlem i 231 måneder
 

Re: Takler gamle Mac'er nyeste OS?

Innleggav jag » fre 28.10.2016 9:44

MBP Early 2011 her også.
i7 CPU og 16GB RAM, 512GB SSD

Kjører Sierra helt greit.
Brukes til surfing, kontor og Photoshop.

Klager ikke på ytelsen, synes den henger helt greit med.

/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: Takler gamle Mac'er nyeste OS?

Innleggav jaknudsen » fre 28.10.2016 13:10

Har en 2009 MBP med El Capitan (kan dessverre ikke oppgraderes til Sierra). Kan ikke huske at den har vært raskere med eldre operativsystemer.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Takler gamle Mac'er nyeste OS?

Innleggav kaarenilsen » fre 11.11.2016 16:58

Hmm...merkelige greier. Jeg gav som skrevet, opp å bruke El Capitan. Bare problemer.
Holder meg nå nylig installert eldre versjon, også p.g.a. min Canon printer som ikke samarbeider med Capitan eller Sierra, kun Yosemite og eldre versjoner.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Takler gamle Mac'er nyeste OS?

Innleggav HEFJELLS » lør 12.11.2016 1:40

Hadde inntil desember i fjor en iMac 2,4ghz, med 4GB RAM fra midt 2007 som eg brukte El Captain på uten problemer. Den lever fremdeles i beste velgående hos et familiemedlem.
medlem i 164 måneder
 

Re: Takler gamle Mac'er nyeste OS?

Innleggav kurka » man 14.11.2016 11:27

Kjører Sierra på både Mac Pro fra 2009 (der måtte jeg jukse litt, siden den offisielt ikke søtter Sierra) og MacBook Air 2012 (i5-prosessor) uten problemer. Jeg har av en eller annen gunn følelsen av at Mail på Air-en er litt tregere enn før, men ellers fungerer alt helt topp. Som bonus har jeg jo fått mer diskplass :)

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]