Over og ut for Mac1?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Over og ut for Mac1?

Innleggav kajac2 » fre 12.05.2017 12:09

Er det helt over og ut for Mac1?

Det har ikke blitt skrevet nyhetsartikler på over et halvt år, og forumet er nesten dødt.
Når jeg ble medlem her første gangen, var det fullt av aktivitet her. Det ble skrevet flere artikler daglig, og forumet var kanskje et av norges mest aktive. Hva skjer? Skulle jo tro det var et behov for Mac1 og dens søskensider siden Apples produkter er mer populære enn noen gang.
medlem i 197 måneder
 

Re: Over og ut for Mac1?

Innleggav Helge Hafstad » fre 12.05.2017 12:50

Det har vel litt å gjøre med hvor mye tid man har til å involvere seg i sosiale media. Når attpåtil mobilen befinner seg rett under nesa på de fleste så blir det liksom nok før eller siden. Bortsett fra for oss erkenerder som aldri lærer, da...:-)

Men der er vel noe økonomi inne i bilder her som med alt annet. Dabber det for mye av så blir det vel ikke regningsvarende å holde tjenesten oppe lenger. Synd med det, men der finnes jo alternativer. no.it.os.mac.diverse har overlevd Usenet og befinner seg nå på Facebook. Ikke som i gamle dager med MacSOUP, men allikevel...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Over og ut for Mac1?

Innleggav Nikolay » fre 12.05.2017 15:01

For 9 og et halvt år siden var det andre tider, kajac. Da jeg fant mac1 i 2006 var det vel det eneste stedet hvor man ikke fikk slengt i trynet at mac var drit, og det var et mer engasjert miljø. Apple var store i produksjonsmiljøer og hadde banebrytende produkter. Nå er Mac blitt så mainstream at folk ikke trenger finne mac1 for å få/dele informasjon, samt at andre produsenter har tatt igjen Apples eventuelle forsprang slik at de er minst like interessante å skrive om. Sosiale medier har tatt over for forumene, og andre nettsider har nok Mac-dekning til at dedikerte sider som mac1 dør litt ut.

Admin og de andre har nok heller ikke kapasitet til å drive siden som de gjorde før. Den lille annonseplassen som brukes er vel kanskje nok til å dekke driftskostnadene så siden fremdeles lever, men day jobs og sikkert familie tar hovedsete.

Jeg husker det var tanker om et push, med å lage flere i1-sider og versjon 3 (?), men det ble aldri noe av. Jeg skulle ønske det ble det, for norsk media trenger flere dedikerte sider, men det må være mulighet for å tjene nok penger på det for at folk skal legge nok innsats i det tror jeg.

Kudos til noen av ildsjelene her som hjelper til på forumet, jeg ser dem jevnlig når jeg er innom. Jeg prøver litt av og til jeg også, men for å være ærlig så gidder jeg ikke så mye når veldig mye av det enten løses med lett googling eller krever ekstremt skreddersydde løsninger. Det er også alt for mye "Gi meg fullstendig løsning trinn for trinn pls", og jeg mister lysten når folk ikke gidder gjøre en innsats selv.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Over og ut for Mac1?

Innleggav spiffers » ons 14.06.2017 23:13

Får vel diskutere videre i denne tråden her da.

Er det noen som har prøvd å få tak i admins? Det er synd domenenavnene ligger og råtner.
Skulle gjerne sett en gjennoppliving av nettstedene i en eller annen form. Skulle gjerne bidradd med en artikkel eller to i mnd om det var flere som ville bli med og få fart på sysakene igjen.
medlem i 182 måneder
 

Re: Over og ut for Mac1?

Innleggav Haakon » tor 15.06.2017 11:44

Jeg håper endelig at forumet består!
Her har jeg fått masse fantastisk hjelp jeg ikke kan se at jeg ville ha kunnet fått andre steder.
medlem i 236 måneder
 

Re: Over og ut for Mac1?

Innleggav Jonas.J » tor 15.06.2017 14:32

Helt enig, det vil være svært trist om Mac1 forsvinner!
Jeg har fått uverderlig hjelp her og jeg har kunnet hjelpe andre.
Samtidig er jeg enig med Nikolay i at mange "problemer" kan løses ved googling og en ting som alltid har irritert meg; Folk som får hjelp og ikke gidder å gi tilbakemelding ...

Vi får bare håpe at forumet vil bestå i en eller annen form :-)
medlem i 151 måneder
 

Re: Over og ut for Mac1?

Innleggav ggt667 » fre 16.06.2017 15:43

Koselig med forum, mobilmarkedet har tatt helt av, proffbrukerne har blitt glemt av flere enn Apple. Det ser vi på at xserve og macpro er underprioritert til gangs.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Over og ut for Mac1?

Innleggav RonnyS » søn 18.06.2017 12:16

Jeg håper også at Mac1 vil bestå.
Her har jeg fått god hjelp og verdifulle tips.
Men så rygger jeg litt unna de gangene svaret er at "dette kan du selv google fremfor å bry oss med slike tåpelige spørsmål !"
Ikke alle er like godt inne i tekniske saker om dette.
Jeg bruker Mac fordi den stort sett er problemfri, og forumet for å finne ut av de eventuelle problemene som måtte oppstå.
Stor takk til admin og dem som har hjulpet meg opp gjennom årene.

Ronny S
medlem i 232 måneder
 

Re: Over og ut for Mac1?

Innleggav iRemote » søn 18.06.2017 22:56

Jeg er svært enig med mange av dere, og de forklaringer som legges frem. I 2006 når jeg engasjerte meg på forumet for første gang var det helt andre tilstander. Særlig i årene 2007 til 2008 var iPhone og jailbreaking store emner som ble heftig debattert med flere svært flinke bidragsytere. I disse årene var Mac- og appleenheter noe som ble sett på som dyre og lite kompatible systemer. Dette har endret seg, og som så godt formulert lengre oppe, ble mac allemannseie.

Trist at forumet og engasjementet skal lide under dette, men jeg takker alle de som fortsatt er aktive på forumet og bidrar til å løse problemer og å komme med tips!

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Over og ut for Mac1?

Innleggav joarek » tor 21.06.2018 19:52

Ojsann. Ja her er det lenge siden jeg har vært. Jeg har også stusset på mangel av innhold og lite aktivitet her. Dette er synd, og jeg oppdaterte eposten min i innstillinger før idag, og fikk like etter en søppelpost med norsk reklame. Kjempeflotte greier a gitt.

Ja, jeg var veldig aktiv her før også. Mye gode svar og løsninger på ofte særegene "skandinaviske" problemer og mye annet nyttig. Jeg også følte Apple skuffet stort for pro brukere og faktisk det siste året eller to har jeg utelukkende brukt Windows 10 som hovedsystem. Rett og slett fordi det fantes ikke alternativ fra Apple sin side som dekket behovene mine.

Siste tidens utvikling og potensielle nyheter gjør nå at jeg retter nesa litt "hjem" igjen. USB C(gen2) og mer fokus på Pro bruk er hovedårsaken til dette tipper jeg. Jeg bygget en hackintosh for ca 2 år siden jeg var veldig fornøyd med, men det ble til at jeg brukte den som ren Windows maskin og senere oppgraderte den ytterligere ved behov. Nå etter å ha "beitet" på andre siden en stund og gjort meg opp en balansert mening om hva jeg liker og ikke vil jeg benytte begge maskinene i "hybrid" og undersøker muligheter for KVM over USB C eller over nettverk slik jeg benyttet for mange år siden.

Fremtiden ser lysere ut som pro bruker, men tiden vil vise hva det blir til. Men en ting er sikkert og det er at Apple virkelig har skuffet i flere år nå, så jeg er litt pessimist og mulig en anelse butthurt og! :bitchin:


Kode: Merk alt
Admin, om du er innom her. Gjør meg en solid tjeneste. Slett meg fra mail-lister om det ikke er for mye styr. Karma..

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Over og ut for Mac1?

Innleggav Morse » man 25.06.2018 2:34

Her er i det minste en nyhetsartikkel: At last! Apple admits its MacBook Pro butterfly keyboards utterly suck, offers free replacements:
http://www.theregister.co.uk/2018/06/23 ... ment_free/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Over og ut for Mac1?

Innleggav kajac2 » tir 26.06.2018 15:35

Ja, Apple er ikke det de engang var. Har ingen planer om å bytte ut min mid-2012 macbook pro. Siste "Steve Jobs-maskinen" apple solgte, og det merkes sammenlignet med nyere maskiner.
medlem i 197 måneder
 

Re: Over og ut for Mac1?

Innleggav joarek » lør 30.06.2018 4:34

Kom til å tenke på ettersom det er så "dødt" her, og etter å ha erfart en del gode communities på Discord. Vi (og med vi, mener jeg noen andre :p ) kunne muligens forsøke å samle aktive brukere der? Plattformen er jo ganske så Ideelt men støtte for embed media, søk, undergrupper, kategorier samt mange andre praktiske funksjoner som i grunn er overlegen den nå aldrende og diskutabel døende forumepoken.

Thanks photobucket! :D

Dere har sikkert testet Discord og informert om interface, bruk/muligheter. Så lufter bare tanken og kanskje noen er enige. Kunne vært nyttig å sparke liv i matnyttige diskusjoner og erfaringer på sine egne premisser på en mer fremtidsrettet plattform, og da uten fraværende admin(s).

For de som ikke har hørt om eller testet Discord anbefales det å teste ut. Det er mest kjent fra gaming som voicechat, men har utviklet seg til å bli en potent SoMe plattform med dybde bak enkelheten. Og for de som er blyge er voicechat valgfritt.

Ke du tru?

Link for de late: https://discordapp.com/

Edit:
Ja sukk, kom frem til at jeg selv trolig ikke ville giddet å sjekke dette selv med mindre det finnes noe klikkbart eksempel. Så link til" m a c 1 . n o" server her: https://discord.gg/c7BGBz

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Over og ut for Mac1?

Innleggav DADDY » man 02.07.2018 11:02

Link død, RIP - sees i august.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Over og ut for Mac1?

Innleggav joarek » tir 10.07.2018 12:00

Min? Her er en ny link som ikke ekspirerer https://discord.gg/NgsNFAj

Ser niko og tttt har vært innom der. Men hører gjerne feedback. Men jeg spesifiserer at jeg har ingen ønsker om å være moderator.

Hva skjer i august, skal du snekre paller i mellomtiden? :p

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Neste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron