Problemer med nytt batteri i Macbook Pro mid 2012

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Problemer med nytt batteri i Macbook Pro mid 2012

Innleggav dravh » ons 14.06.2017 23:32

Hei!
Kjøpte nylig nytt batteri fra pcbatterier.no. Batteriet kom i postkassen dagen etter den ble sendt. Når jeg startet maskinen etter installasjon av det nye batteriet sjekket jeg kondisjonen med coconutbattery. Den viste 105% (5472mA) kapasitet med batteriprosent på 30% og alt var bra.
Deretter stod macen i dvalemodus i noen timer før jeg åpnet den igjen og da viste batteriprosenten plutselig 52% og kapasiteten hadde stupt til 54% (2804mA).
Det står også "battery failure YES" på battery info i coconutbattery appen.

Noen som vet hva dette kan komme av? Er det problemer med batteriet eller er det så enkelt at det bare må kalibreres?
Må også nevne at det ikke har vært koblet til lader.
medlem i 114 måneder
 

Re: Problemer med nytt batteri i Macbook Pro mid 2012

Innleggav Morse » fre 16.06.2017 13:40

Prøv i første rekke en SMC Reset: https://support.apple.com/no-no/HT201295

Les for øvrig den medfølgende bruksanvisning, der er ganske mye morsom engelsk der...

Det er ellers ingen umulighet at du kan ha fått et bad egg/råttent eple, det forekommer i de beste familier!

Fortell om hvordan det går...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problemer med nytt batteri i Macbook Pro mid 2012

Innleggav dravh » fre 16.06.2017 18:17

Takk for svar!
Skal prøve ut det du skriver, men det vil gå en ukes tid før det kommer en update fra meg da jeg reiser vekk i morgen.
Den morsome engelsken skulle jeg gjerne ha sett for det var ingen medfølgende papirer til batteriet.
medlem i 114 måneder
 

Re: Problemer med nytt batteri i Macbook Pro mid 2012

Innleggav dravh » man 26.06.2017 23:52

Ting skjer, men ikke vet jeg hvorfor.
I dag startet jeg maskinen igjen (tilkoblet strøm) og da var kapasiteten plutselig gått opp igjen. Nå viser den en kapasitet på ca. 97%.
Det er jo fortsatt nesten 200 mA under design capasity så jeg tok en SMC reset for å se om det hjalp. Det utgjorde ingen forskjell.

Coconutbattery indikerer fortsatt battery failure, så jeg lurer på om jeg skal sende en mail til pcbatterier.no og spør om de er kjent med dette. Skal vel heller ikke være akseptabelt å miste nesten 10% før det har gått gjennom 1 ladesyklus?

Stor takk for svar på inlegget!

Screenshot av batteriinfo:

https://ibb.co/mMyHYQ
medlem i 114 måneder
 

Re: Problemer med nytt batteri i Macbook Pro mid 2012

Innleggav Morse » tir 27.06.2017 0:58

Prøv dette her: Lad helt opp, til ladeindikatoren lyser grønt. Ta så vekk laderen. Så lader du helt ut igjen, til maskinen "dauer" - du kan f.eks. sette strømsparingen på at disken aldri skal gå i dvale, og sette i gang en film (f.eks. en stor .mkv-fil i VLC, så den har noe å gjøre på. Du må gjerne kjøre filmen et par-tre ganger. Så lar du maskinen være i fred (= "død") i MINST fem timer (men ikke la det gå dagevis!). Kjør for sikkerhets skyld en SMC-reset én gang til. Så lader du helt opp igjen, og kjører Coconut battery på ny.

Fortell om dette hjelper (det har hjulpet meg og andre)!

Hint: Blir ikke tilstanden kraftig forbedret, har du nok fått tak i et råttent eple/bad egg. Slikt skjer i de beste familier, som nevnt. Har skiftet batterier for maaange, og i de par tilfeller hvor produktet ikke har holdt mål, har PC-batteri-stammen vært lynraske i snuinga...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problemer med nytt batteri i Macbook Pro mid 2012

Innleggav dravh » ons 28.06.2017 21:01

Nå har jeg gjort følgende:
- Tømt batteriet helt og latt maskinen stå i ca. 24 timer
- Ny SMC reset
- Full opplading til 100%

Coconutbattery viser nå 98,5% kapasitet (5120mA)

Screenshot av coconutbattery:

https://ibb.co/hqmXk5

Logget trend av batteriets kapasitet:

https://ibb.co/eYNGCk

Er dette noe jeg bør ta med leverandøren og få nytt batteri?
medlem i 114 måneder
 

Re: Problemer med nytt batteri i Macbook Pro mid 2012

Innleggav Morse » tor 29.06.2017 0:40

Jeg ville bare sett det litt an i noen tid, brukt maskinen både med og uten strøm tilkoblet – i det hele tatt slik som en bruker en bærbar datamaskin. Så ville jeg tatt en sjekk med Coconut innimellom, og tatt et screenshot av resultatet, slik du har gjort. Merker du en synkende tendens, så synes jeg du bør ta det opp med leverandøren. De har gitt deg garanti, og er, som tidligere nevnt, ikke "trege i snuen" hvis du kan fremlegge litt dokumentasjon på din eventuelle klage.

Keep us posted, please!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problemer med nytt batteri i Macbook Pro mid 2012

Innleggav rcz » man 24.07.2017 0:57

Hei dravh,

Jeg har også en Macbook Pro Mid 2012 som plutselig slo seg av mens den var i bruk. Og nå ikke vil slå seg på eller lade. Har nullstilt SMC og alt. Vurder å kjøpe nytt batteri fra Pcbatterier.no. Vet du om det de selger er originalvare?

Takk på forhånd :)

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Problemer med nytt batteri i Macbook Pro mid 2012

Innleggav Morse » man 24.07.2017 3:16

rcz, "originalvare" får du kun fra Apple – og de selger ikke "i løst". Batteriene deres kommer fra en eller annen fabrikk, som leverer samme type batterier til andre. Forskjellen er at "originalvaren" kommer med Apple-merket på, og Apples garanti, og kan bare monteres på et autorisert verksted, med tilhørende arbeidspenger. Punktum. Batteriene fra andre leverandører kan utmerket godt vise seg å være helt like "originalbatteriene" (minus -merket) – det kan også utmerket godt vise seg at de ikke alltid holder mål. For å gjøre en lang historie kort: Har du god råd, overlater du maskinen til et autorisert verksted. Vil du spare penger og gjøre jobben selv, vil jeg gjenta at batteriene fra PC-batterier stort sett har innfridd forventningene.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problemer med nytt batteri i Macbook Pro mid 2012

Innleggav rcz » tor 27.07.2017 4:41

Takk for svaret Morse :) Jeg har bestilt nytt batteri fra pcbatterier. Så håper det ordner seg da :)

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Problemer med nytt batteri i Macbook Pro mid 2012

Innleggav dravh » søn 27.08.2017 22:24

Nå har jeg brukt maskinen som vanlig siden jeg skiftet batteriet og har fått en trend på batteriet. Det kommer frem at kapasitet i stor grad blir påvirket av når og hvor lenge jeg lader batteriet. Dersom jeg lar batteriet tømme seg helt ut for å så lade opp igjen til 100%, ligger kapasiteten "steady" på 97%.
Dersom jeg lader mer tilfeldig og mindre uavhengig av batteri %, stuper kapasiteten i takt med syklusene.

Kommer til å fortsette å logge kapasiteten på batteriet.

PS: Det kan gå en stund mellom hver gang jeg svarer pga. turnusarbeid og varierte internettsignaler.
medlem i 114 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]