Kan det bli mer irriterende!!

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Kan det bli mer irriterende!!

Innleggav Vallersund » man 12.11.2018 21:58

Jeg bruker imac til redigering av bilder og bruker flere programmer, men det er en ting som jeg har oppdaget og som kom for en stund siden.

Når jeg eksporterer bilder fra lightroom eller et annet program til en katalog på min NAS, så endres datoen fra 2018 til 2016????

Jeg har sjekket Imac, alle programer, kamera og NAS, og alle har rett dato.
Alle bildene i lightroom har rett dato på bildene også.

Her kommer det utrolige: Når jeg åpner en fil i Photoshop fra Finder som har blitt endret til 2016, og ser på "fil info" i Photoshop, så er datoen 2018.

Noen forslag på hva som skjer?

Jeg kontaktet Sony som er leverandøren av det kameraet jeg bruker og de sa følgende:

"Dette høres ut som en utfordring knyttet til MAC og da spesielt i forhold til import.
Vi vet at i visse tilfeller vil MAC sortere bilder etter når de har blitt importert (created) i sitt system, og ikke ta hensyn til metadata.
Dersom din MAC mener bilder nylig tatt er skapt i 2016, kan det være verdt å undersøke innstillingene på din MAC."

Hvilke innstillinger er det Sony refererer til?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Kan det bli mer irriterende!!

Innleggav SeaLion » man 03.12.2018 17:34

Sjekk systemvalget Dato og tid. Har du valgt tidssone og haket for Angi tidssone automatisk?

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron