Endre navn på home-katalog? STORE/små

Diskusjon rundt Mac OS

Endre navn på home-katalog? STORE/små

Innleggav DADDY » man 11.03.2019 17:14

Livet er for enkelt, er drita lei av at home-mappa mi heter daddy, den må hete DADDY.

Morse, jeg følger guiden google fant, booter og same shit.

https://www.google.no/amp/s/www.macworl ... 410/%3famp

Takk.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Endre navn på home-katalog? STORE/små

Innleggav Morse » tir 12.03.2019 15:01

Det er fortsatt Unix som er basis for macOS, og det er i utgangspunktet "allergisk" mot store bokstaver i brukernavnet, så prosedyren du fulgte vil bestemt ikke nytte. Der FINNES en del triks-og-miks kvasiløsninger som virker for noen, men ikke for andre, så var jeg deg, ville jeg kjørt seif og ikke prøvd å vekke den sovende bjørn. Det er etter min mening ikke verd det. Eks: Noen anbefaler å lage en ny admin-konto med bare versaler i navnet, og så overføre alt fra den gamle adminkontoen i den nye – bare for så å havne i ny hurlumheioghoppsann og babaluba mht. nøkkelringer, Apple-ID og iCloud, etc.

Andres mening om saken/forslag?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Endre navn på home-katalog? STORE/små

Innleggav Gurre » tir 12.03.2019 21:45

Morse skrev:Det er fortsatt Unix som er basis for macOS, og det er i utgangspunktet "allergisk" mot store bokstaver i brukernavnet, så prosedyren du fulgte vil bestemt ikke nytte. Der FINNES en del triks-og-miks kvasiløsninger som virker for noen, men ikke for andre, så var jeg deg, ville jeg kjørt seif og ikke prøvd å vekke den sovende bjørn. Det er etter min mening ikke verd det. Eks: Noen anbefaler å lage en ny admin-konto med bare versaler i navnet, og så overføre alt fra den gamle adminkontoen i den nye – bare for så å havne i ny hurlumheioghoppsann og babaluba mht. nøkkelringer, Apple-ID og iCloud, etc.

Andres mening om saken/forslag?


Forsåvidt enig med deg, men det er som regel mulig å opprette brukernavn med bare VERSALER. FreeBSD og NetBSD lar deg uten videre gjøre det, bruker du Linux (i hvert fall Devuan, som jeg kjører) må du endre på NAME_REGEX i filen /etc/adduser.conf. Vet ikke hvordan det er i macOS.

Men det er sjelden særlig fornuftig å gjøre det.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Endre navn på home-katalog? STORE/små

Innleggav Morse » ons 13.03.2019 0:11

Til Gurre: Helt klart at det går an. Testet det for et par år siden i Ubuntu, og det gikk greit. Men tror ikke dette er noe for folk som ikke til daglig steller med Linux. I dette tilfellet villet jeg nok latt *MacUnix* få lov å holde på med sitt, og heller konsentrert meg om å få en helstekt kylling passe utstyrt med hvitløkbåter under skinnet, godt inngnidd med salt, pepper, paprika, etc, godt plassert i ovnen m/analogt steketermometer.

Hører du, DADDY?

Livet er for kort for nerderier! 8-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Endre navn på home-katalog? STORE/små

Innleggav DADDY » ons 13.03.2019 19:58

@Morse, Apple kommer på døra i morgen med ny maskin.

Da dropper jeg SSD i tv-maccen.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Endre navn på home-katalog? STORE/små

Innleggav Morse » tor 14.03.2019 14:50

8-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron