MacBook Pro finner ikke HD - mappe med spørsmålstegn

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

MacBook Pro finner ikke HD - mappe med spørsmålstegn

Innleggav ThoreK » man 30.09.2019 23:34

Jeg har en MacBook Pro 2012 i5, med 16GB internminne og 500 GB hardisk.

For ca to måneder siden fikk jeg en mappe med spørsmålstegn inni. Jeg søkte på nettet og forsøkte ulike metoder for å få liv i den igjen, men det var ikke håp. Den klarte ikke å finne SSDen i maskinen. Jeg byttet derfor ut min gamle SSD (ca 5 år gammel) etter anbefaling, og kjøpte en ny fra Samsung.

Etter å ha installert MacOS på nytt virket denne fint. Etter at jeg oppdaterte Macen på nytt, begynte den å henge, og navigering ble tidkrevende. Jeg kjørte diagnostics på denne og fant ingen feil, utenom at batteriet var "brukt". Sysinfo kjente igjen også alle delene av Macen.

I kveld fikk jeg på ny "mappe med spørsmålstegn" og Macen finner ikke den nye SSD, som i beste fall har vært installert i under to måneder. Recovery med "cmd+r" under oppstart finner ikke SSD for å kunne lastes på nytt.


Noen som har et råd eller tips.
medlem i 135 måneder
 

Re: MacBook Pro finner ikke HD - mappe med spørsmålstegn

Innleggav Morse » tir 01.10.2019 0:31

Får du startet maskinen fra en klone eller annen ekstern disk/USB-pinne med system på?

I såfall ville jeg begynt å mistenke flatkabelen til den interne disken. Ingen sjeldenhet at disse svikter, de er ganske følsomme for ytre påvirkning, f.eks. ved diskbytte. Det hender også at de rett og slett svikter uten påviselig grunn. La oss få tilbakemelding!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: MacBook Pro finner ikke HD - mappe med spørsmålstegn

Innleggav ThoreK » tir 01.10.2019 17:10

Takk for tips. :-) Da bestiller jeg ny kabel og skifter ut den gamle. TBM kommer når jobben er gjort.

Thore
medlem i 135 måneder
 

Re: MacBook Pro finner ikke HD - mappe med spørsmålstegn

Innleggav Morse » fre 04.10.2019 0:32

:-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: MacBook Pro finner ikke HD - mappe med spørsmålstegn

Innleggav ThoreK » ons 06.11.2019 17:58

Kjøpte ny SDD og kabler. Forsøkte først med å skifte SDD og fikk kontakt. :-) Programvare installert og macen funker som den skal. :-D Har nå to kabler til ev senere bruk. =-O


Takk for tips.
medlem i 135 måneder
 

Re: MacBook Pro finner ikke HD - mappe med spørsmålstegn

Innleggav ThoreK » ons 06.11.2019 17:58

Kjøpte ny SDD og kabler. Forsøkte først med å skifte SDD og fikk kontakt. :-) Programvare installert og macen funker som den skal. :-D Har nå to kabler til ev senere bruk. =-O


Takk for tips.
medlem i 135 måneder
 

Re: MacBook Pro finner ikke HD - mappe med spørsmålstegn

Innleggav Morse » ons 06.11.2019 23:57

:-) :-) :-)

Har sendt deg PM.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere