Macintosh HD koblet fra og er borte

Diskusjon rundt Apples iMac

Macintosh HD koblet fra og er borte

Innleggav yalp » søn 06.10.2019 15:41

Hjelp - den interne harddisken, Macintosh HD, har koblet fra på min iMac 27-tommer, Late 2013.

Jeg kjører macOS Mojave 10.14.6 fra en ext SSD-disk, men har behold alle dokumenter og bilder osv på maskinens interne harddisk.

For noe tid siden begynte den interne disken plutselig å koble fra, jeg fikk meldingen "Macintosh HD har løst ut på feil måte" eller noe i den duren.
Den pleide å dukke opp igjen etter en restart, men så til slutt ble den bare helt borte og usynlig.

Nå finner jeg ikke harddisken igjen med disk utility eller noen ting.

Jeg blir glad for tips som kan hjelpe meg å få tilgang til dokumentene igjen!

Mvh Håvard
medlem i 188 måneder
 

Re: Macintosh HD koblet fra og er borte

Innleggav Helge Hafstad » søn 06.10.2019 17:09

Noen grunn til at du ikke bruker interndisken for oppstart? Ser at denne modellen kan ha både snurredisk, Fusion og SSD - vet du hva som står i den?

Ville koblet fra eksterndisken og prøvd med både vanlig oppstart og recovery (Cmd-R nede ved start). Får du en mulighet der til å sjekke med Diskverktøy så er du et skritt lenger.

Har du en maskin nr 2 så kan du også starte iMacen med T-tast nede og koble den til som ekstern disk. Du trenger en Thunderbolt 2-kabel for dette eller overgang til FireWire.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Macintosh HD koblet fra og er borte

Innleggav yalp » søn 06.10.2019 19:40

Hei,
Jeg har en 1TB "snurredisk" internt - og det er den jeg har mistet kontakten med.
Så fulgte jeg en oppskrift noe a la denne (https://www.dinside.no/data/lynrask-ima ... r/66574626) og satte opp en ekstern SSD på 256GB med Thunderbolt som den disken maskinen booter fra. For å få en raske oppstart og raskere start av programmer osv.

Nå har jeg forsøkt å koble fra ekstern disk og boote vanlig. Da går det først mange sekunder med helg svart-grå skjerm og til slutt kommer et blinkende folder-symbol med spørsmålstegn i opp på skjermen. Slik blir den stående.

Boot med Cmd-R gir: Jordklodesymbol og teksten "Starting Internet Recovery This may take a while." Og så nedlastingsindikator (10-20 minutter). Så fikk jeg et par bilder for tilkobling til tastatur og mus. Tastatur lot seg koble til, men musa vil ikke. I en boks som heter OS X-verktøy kan jeg velge mellom Gjenopprett fra Time Machine, Installer OS X på nytt, Få hjelp på Internett og Diskverktøy. Velger Disktøyverktøy med piltastene og trykker tab til knappen Fortsett lyser. Men da skjer det ingenting. Eple-knapp virker ikke. Ingenting reagerer egentlig, bortsett fra tab og piltaster.

Såvidt jeg forstår betyr dette at jeg ikke har noen recovery-partisjon ...

Kan det være en hardware-feil, for eksempel i kabling eller på hovedkort?

Jeg har ingen maskin nr 2, men SSD-disken lar meg boote maskinen, da. Og om jeg forsøker disk utility der, så ser den ikke noe til den interne disken.

Mvh Håvard
medlem i 188 måneder
 

Re: Macintosh HD koblet fra og er borte

Innleggav Helge Hafstad » søn 06.10.2019 21:38

Når man holder på slik så kan det være nesten håpløst å ikke ha tilgjengelig kablet tastatur og mus. Men om det kun er det siste som er problemet ditt i følge beskrivelsen så kan du altså bruke hvilken som helst mus. Med kabel.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Macintosh HD koblet fra og er borte

Innleggav Morse » man 07.10.2019 12:14

Dette høres ganske så velkjent ut! Interne disker tar faktisk kvelden før eller siden, og da er det maksimalt lurt å ha en bootbar klone + en fersk Time Machine for hånden - i det minste én av delene. Skal du fikse problemet selv, så forbered deg på et par konsentrerte kveldstimer i ro og fred. Skaff deg en ny disk (Seagate Firecuda for den økonomisk bevisste og ikke så ekstremt prestasjonstrengende, eller en SSD hvis lommeboka synes det er ok), og sjekk at du har riktig verktøy tilgjengelig – her nytter det ikke med skiftenøkkel eller hammer. Og husk: Godt og stort nok arbeidsbord, barn og kjæledyr INGEN ADGANG, kaffe- eller tekopper på god avstand (ølbokser eller vinglass frarådes på det mest bestemte!) og en god porsjon selvtillit, så er det hele ganske så gjennomførtbart i heimen.

Slik gjør du: https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel ... ment/19643

NB! Les GRUNDIG før du begynner. Kjøper du "pizzahjulet", så vær oppmerksom på at det ikke er beregnet for gjenbruk. Du klarer deg utmerket med en tapetkniv hvis du bare passer på dette med bladlengden, ellers kan det gå ganske galt. Og den praktiske skumplaststøtten som er nevnt i artikkelen kan du selv skjære til av et stykke stiv skumplast. Og pass på dette med jording av deg selv under prosessen, et armbånd med jordingsklype er en billig forsikring mot statiske utladninger som faktisk kan bevirke avgjørende skade. Og unngå fingeravtrykk på glass og skjerm – engangshansker er ikke feil...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Macintosh HD koblet fra og er borte

Innleggav yalp » tir 08.10.2019 18:53

Jeg har backup på en måte, men ikke så elegant som en Time Machine, faktisk. Jeg har mistet litt oversikten over systemet mitt med tiden.

Såå... det er ingen sjans for at det er en løs kabel eller noe sånt - men garantert et harddisk-havari? Da er det vel bare å sette i gang. Takk for fin link til oppskrift, Morse.

Mvh Håvard
medlem i 188 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron