Catalina 10.15

Diskusjon rundt Mac OS

Catalina 10.15

Innleggav jonmo » fre 22.05.2020 11:52

Før evt. oppgradering fra 10.12.6 til Catalina: Apple har innført et nytt program, Music til erstatning for iTunes. Betyr det som ved overgangen iPhoto > Bilder, at de dropper en del funksjoner? Vil gjerne vite om Equalizer-funksjonen fortsatt er der eller ikke. Og vil mappa med lydfiler fortsatt være lett tilgjengelig, som i iTunes Music ?
Et annet spørsmål: Jeg har fortsatt det gamle hfs+ -formatet på min start-SSD. Vil installering av Catalina automatisk omformatere til det nye filformatet, eller bør det gjøres manuelt først? Hva med den eksterne disken jeg bruker til sikkerhetskopier og oppbevaring av noen større filer? Vil det fungere å beholde den i hfs+?
medlem i 90 måneder
 

Re: Catalina 10.15

Innleggav Helge Hafstad » fre 22.05.2020 22:07

Ang formattering så er det APFS som gjelder for Catalina, også om du speiler med fx Carbon CopyCloner. For manuell backup kan du forsatt kopiere til HFS+.

Musikk har fortsatt egen Equalizer og lydfilene virker å være like tilgjengelig som før. Men forskjeller er der. Best å sjekke det ved søk på nettet.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Catalina 10.15

Innleggav jonmo » søn 24.05.2020 16:20

Takk for svar. Jeg sikkerhetskopierer med Time Machine. Da blir det kanskje på samme måte som med Carbon Copy Cloner?

Må jeg reformatere startdisken manuelt før installering av Catalina?
medlem i 90 måneder
 

Re: Catalina 10.15

Innleggav Morse » man 01.06.2020 8:47

For ordens skyld: CarbonCopyCloner KLONER - det er ikke det samme som det Time Machine gjør. Du kan starte maskinen fra en klone om noe skulle gå åt skogen med interndisken – det kan du ikke fra en Time Machine. Og en Time Machine disk må fortsatt være i HFS+ format. Og oppdater CCC til nyeste versjon, den er mer Catalinavennlig enn de forrige.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Catalina 10.15

Innleggav jonmo » fre 12.06.2020 10:00

Det om HFS- på TimeMachine-disk var nyttig, Morse.
Lurer fortsatt på om jeg må reformatere startdisken manuelt først, eller om det skjer automatisk ved installering av Catalina.
medlem i 90 måneder
 

Re: Catalina 10.15

Innleggav Morse » fre 12.06.2020 15:09


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron