Kopiére fra ekstern HD til annen ekstern HD

Diskusjon rundt Apples iMac

Kopiére fra ekstern HD til annen ekstern HD

Innleggav abamilen » tor 31.12.2020 19:25

Har en god del bilder lagret på eldre eksterne harddisker. Har nå kjøpt nye og vil overføre til disse.
Hva er beste måten å gjøre dette på ?
Vet at det er lurt å bruke Time machine når man skal kopiere over innholdet fra iMac til ekstern disk. Men kan man bruke Time machine til å overføre fra harddisk til harddisk også ?
medlem i 177 måneder
 

Re: Kopiére fra ekstern HD til annen ekstern HD

Innleggav Helge Hafstad » tor 31.12.2020 22:20

Ta en titt på Carbon Copy Cleaner og/eller SuperDuper!

Begge disse kan klone fra en av de eldre diskene dine til en ny. Men du kan bare overføre én disk til én annen, fordi slik programvare sletter disken dette skal skrives til før den kopierer. Ville derfor vurdert fx SuperDuper! for den største disken du har og siden kopiert over manuelt videre. Diskene man får i dag er jo en del større, men du kan jo også vurdere 2.5" SSD eller bare SSD flashminne. Der finnes kabinetter for sistnevnte også, men alt kommer an på hvordan du skal bruke disse dataene - om det skal være portabelt osv.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Kopiére fra ekstern HD til annen ekstern HD

Innleggav Morse » fre 01.01.2021 15:04

Kommentar til Helge: CarbonCopyCloner har en "Safety net" innstilling som man kan skru på hvis man IKKE vil slette innholdet på disken man skal klone til. Dernest: Husk at en SSD-disk (eller minnepinne eller annet flashbasert medium) ikke har den samme dataholdbarheten som en god, gammeldags snurredisk – her er de gamle fortsatt eldst, og billigst! Ingen vits i å investere i noe fancy her, gå for de rimeligste 5400 rpm i passende størrelse fra Seagate eller Western Digital, enkelt og greit, så lenge de bare skal brukes til lagring. Angående kloning: Hvorfor ikke bare rett og slett kopiere i Finder?

Mer om holdbarheten her: https://www.makeuseof.com/tag/hard-driv ... edia-last/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Kopiére fra ekstern HD til annen ekstern HD

Innleggav abamilen » fre 01.01.2021 21:22

Takk til begge. Har kjøpt to stk 2 TB harddisker, portable og små. Må være små da de gamle store, med strømforsyning, blir for store å lagre i safen. Derfor bytter jeg til mindre og nyere(ikke SSD)
Hadde i utgangspunktet bare tenkt å kopiere over som du sier her, men tenker kanskje noe krasjer da. Med så mye som skal overføres på én gang. Er 500GB og 1TB disker hvor bildene nå er lagret
medlem i 177 måneder
 

Re: Kopiére fra ekstern HD til annen ekstern HD

Innleggav Morse » søn 03.01.2021 12:48

Heia til deg! Prøv å kopiere i mindre porsjoner av gangen. Det kan være en god idé å formattere begge diskens som HFS+ før du setter i gang – men prøv gjerne "as is" aller først. :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Kopiére fra ekstern HD til annen ekstern HD

Innleggav abamilen » tir 12.01.2021 16:58

Noe merkelig skjedde i denne forbindelsen.
Får meldingen sletting ikke utført når jeg skal forfattere diskene til Mac OS Extended(journalført)

Nå kan ikke min Mac finne disken i det hele tatt. Kommer ikke opp i Finder...

Forsøker nå gjenopprett, men usikker på om dette vil virke. Tar vist litt tid. Og her var jeg usikker på hva jeg skulle velge. Ble spurt hvor denne skulle gjenopprettes fra. Default var SSD ( altså den interne SSD disken på maskinen...

Hva skjedde her egentlig ?

Gjorde akkurat det samme på den første disken, samme type, men da skjedde dette ikke....
abamilen
medlem i 139 måneder
Pålogget
medlem i 177 måneder
 

Re: Kopiére fra ekstern HD til annen ekstern HD

Innleggav Gurre » tir 12.01.2021 23:22

rsync -av $SOURCE $DESTINATION

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Kopiére fra ekstern HD til annen ekstern HD

Innleggav abamilen » lør 16.01.2021 0:22

Oppdatering. Fikk formatert disken nå, men en venn foreslå å formatere til Master boot et eller annet. Det var ikke lurt. Overførte 1,6 TB( som jo tok sin tid) og nå vil ikke min litt eldre iMac(2015) gjenkjenne disken. Min nyere Macbook Pro gjenkjenner den.
Er det noe software i iMac jeg mangler tro ?
medlem i 177 måneder
 

Re: Kopiére fra ekstern HD til annen ekstern HD

Innleggav Morse » lør 16.01.2021 3:39

Når du sletter og formaterer en lagringsenhet i Diskverktøy på Macen, blir du spurt om hvilket oppsett du vil bruke. Diskverktøy støtter følgende oppsett:

GUID-partisjonskart: Velg dette alternativet for alle Intel- og Apple Silicon-baserte Mac-datamaskiner. Enkelte nyere Microsoft Windows-baserte datamaskiner kan også bruke dette oppsettet.

Master Boot Record: Velg dette alternativet hvis du trenger kompatibilitet med alle Microsoft Windows-baserte datamaskiner.

Apple-partisjonskart: Velg dette alternativet hvis du trenger kompatibilitet med gamle PowerPC-baserte Mac-datamaskiner

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Kopiére fra ekstern HD til annen ekstern HD

Innleggav abamilen » lør 16.01.2021 18:46

Jeg har lest meg til dette også Morse... har jo formatert i MBR, men disken vises ikke på maskinen.

Det rare er også at disken vises på min Macbook Pro, ikke på min iMac.
medlem i 177 måneder
 

Re: Kopiére fra ekstern HD til annen ekstern HD

Innleggav Morse » lør 16.01.2021 20:45

MÅ du på død og liv ha den i MBR, da? Skal du bruke den på en PC også, kanskje? Formatter den heller som HFS+. Der finnes evt. Windowssoftware som kan lese HFS+, you know...

Hvilke OS kjører dine to maskiner, forresten? =-O

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere