Final Cut Studio er nå tilgjengelig igjen

Final Cut Studio er nå tilgjengelig igjenApple har måttet tåle mye pepper for nye Final Cut Pro X. Kritikken kom for det meste fra de profesjonelle brukerne, som følte at Apple valgte å prioritere forbrukermarkedet fremfor proffmarkedet. De følte med andre ord at Final Cut Pro X ikke var et veldig profesjonelt verktøy, men mer en oppgradering av iMovie og kritikken haglet.

Nå har Apple snudd og vil fortsette å selge Final Cut Studio.

Lanseringen av Final Cut Pro X skapte virkelig mye oppstyr og det hele ble enda verre da Apple sluttet å levere tidligere Final Cut-versjoner. Hovedproblemet lå i at Final Cut Pro X ikke var bakoverkompatibel med tidligere versjoner. Dette vil si at de som allerede var i gang med omfattende prosjekter i tidligere versjoner av Final Cut, ikke hadde den anledningen til å fortsette på prosjektet i Final Cut Pro X. Profesjonelle funksjoner – og et «must» for mange – som XLM-støtte, OMF- og EDL-eksport ble også utelatt.

Men de har nå nemlig gitt etter kritikken, og skal nok en gang gjøre Final Cut Studio tilgjengelig til 999 USD. Pakken inneholder Final Cut Pro 7, Motion 4, Soundtrack Pro 3, DVD Studio Pro 4, Color 1.5 og Compressor 3.5.

Dette vil være en god nyhet for videoentusiaster, som ikke lot seg imponere av Apples siste oppdatering av Final Cut. Det vites ikke hvor lenge Apple vil tilby Final Cut Studio pakken i Apple Store. Den vil ikke være tilgjengelig i Mac App Store.

Via Cult of Mac

svanos bilde

svano

Jeg antar studio ikke vil videreutvikles, men holdes i live til FCP er "modent", og vil FCP forbli produktet som pro-brukerne ikke ville ha og dermed ha et dårlig rykte hengende over seg? Dette forsterker jo bare inntrykket av FCP som et svakt produkt (langt fra samme situasjon, men gir litt samme følelse som da Vista-brukere "oppgraderte" til XP).

Macuariuz

Ja, ja, de får bare holde på.. Jeg sitter med en Mac Pro 8-core fra 2008, Snow Leopard, Final Cut Studio 3 og gode gamle Shake. Det akter jeg å fortsette med veldig lenge. Synes Apple har beveget seg vekk fra pro markedet med sine nyheter, og dette er ikke bra. Skjønner at de tjener mye penger på den vanlige mann i gata (consumer-markedet), men de må ikke glemme de som lever av å bruke produktene de lager. Spennende å se om de nå også lager en Garageband versjon av Logic, da driter de på draget nok en gang. Huff.

Knesarens bilde

Knesaren

De selger kun restlageret og kommer ikke til å produsere flere pakker.

Mesteparten av kritikken mot FCPX kommer fra en liten gruppe forstå-seg-påere som manglende evne til å sette seg inn i ting. Tankegangen bak klippingen i FCPX er nytenkende, mens FCP7, Premiere og Avid er minst 15 år gammel tankegang...

Avid har jobbet lenge med en ny måte å klippe på, men har ikke turd å lansere dette pga. frykt for reaksjoner i markedet. Nå prøver de å lure til seg FCS-brukere før de slipper sin egne nye tankegang...

Stereo Macs bilde

Stereo Mac

For vanlige folk så er dette et meget godt verktøy. Men kjenner folk i bransjen og forstår deres frustrasjon etter at jeg ble forklart problemstillingen.

spiffers

@knesaren: Bare man driver med en flerkamera produksjon, er FCP udugelig. Så det er ikke en utrolig liten gruppe som kritiserer FCP, det er omtrent hele brukermassen som var på FC7. De som elsker FCP er de som kommer fra iMovie og FCE. Og de få som klarer seg med ett kamera, gjør hele jobben alene, som f.eks. de fleste bryllupsfotografer.

Knesarens bilde

Knesaren

Spiffers: http://www.youtube.com/watch?v=TwF9J1_aYzI

XVegard

Håper de holder X- fingrene unna Logic...

Og...håper det betyr at de fortsatt har interesse av pro markedet.

Fuzzywolfs bilde

Fuzzywolf

Knesaren: Thumbs up for linken=)

spiffers

@Knesaren: 12:58 i filmen du linker til, bekrefter fyren akkurat det som er de store manglene. 1. Ingen Multi Camera support, 2. Ikke støtte for XML, og 3. Ingen bakoverkompatibilitet.

Sier ikke at FCP aldri kommer til å bli bra, akkurat nå er det som overgangen mellom os 9 og OS X. Første utgaven av OS X var totalt ubrukelig, men hadde bakoverkompatibilitet med Classic mode. Akkurat nå suger FCP, men i versjon 2 eller 3 tror jeg nok at det blir bra.

Knesarens bilde

Knesaren

Spiffers: http://www.apple.com/finalcutpro/faq/

Does Final Cut Pro X support multicam editing?
Not yet, but it will. Multicam editing is an important and popular feature, and we will provide great multicam support in the next major release. Until then, Final Cut Pro X offers some basic support with automatic clip synchronization, which allows you to sync multiple video and audio clips using audio waveforms, creating a Compound Clip that can be used for simple multicam workflows.

Can Final Cut Pro X export XML?
Not yet, but we know how important XML export is to our developers and our users, and we expect to add this functionality to Final Cut Pro X. We will release a set of APIs in the next few weeks so that third-party developers can access the next-generation XML in Final Cut Pro X.

Så når XML-støttes er det mulig å flytte fra FCP7 til FCPX.

Personlig er jeg glad de lager alt fra "scratch". Jeg beholder FCP7 for noen jobber, men flytter mer og mer over på FCPX.

Anonymous

Hei

---Mesteparten av kritikken mot FCPX kommer fra en utrolig liten gruppe, med stor kjeft og manglende evne til å sette seg inn i ting----

Må være dagens mest lite inteligente utalelse med å stemple en bransje som er til di grader kreative med at de har manglende evner.!!!!
Første jeg så da jeg åpna FCPX var at iMovie prosjekter kunne importeres...hva med 10 år av Final Cut prosjekter!
Dette har ingenting med å sette seg inn i nye ting...det handler om kompatiblitet og funksjoner i et program.
Nå skal jeg ikke dra frem alle mangler som FCPX har da det burde være kanske klart for de fleste som er oppegående i bransjen.
Uansett hva som hender fremover med FCP(X) så har Apple allerede klart trikset å blåse bort en hel bransje over natta med lanseringen av FCPX
Dette er ikke fjortiser på et gutterom men en bransje som trenger stabilitet og forutsende i sine investeringer som et mål..... både på maskiner/utstyr og opplæring såvell som software
Så man kan forundre seg over det som Apple har gjort som mer eller mindre har hatt en hel bransje i sine hender
Det her er ikke snakk om amatører og fjortiser som sittter og lager youtube videoer i et portrom med en MacBook Pro og et DSLR kamera som en viss person over her kan gi utrykk for at det dreier seg om
Men jeg forstår en hel del hva vedkommende mener når jeg ser en del av såkalt "MTV" type av redigering, hvor man helst bør være full av hasj eller LSD for å henge med på flimret
Der passer FCPX fint inn

Knesarens bilde

Knesaren

Macoldis, endringen mellom FVP7 og FCPX er som fra Beta-SP til Beta-SX og andre digitale formater. Selv om Beta-SP har god bildekvalitet utviklet markedet seg videre.

Regner med at du ikke bare bruker Beta-SP.

Av 2.000.000 nedlastinger av FCPX et 8.000 gjort av profesjonelle brukere. Dette vil jo si at en liten brukergruppe klager. I gruppene jeg holder til i på nett var en god del negative til de prøvde det ut skikkelig.

Hva savner du i FCPX uten om multicam og XML som kommer?

appeltje

"Av 2.000.000 nedlastinger av FCPX et 8.000 gjort av profesjonelle brukere. Dette vil jo si at en liten brukergruppe klager."

Good grief!
Det du her henviser til er ikke tilfelle. Mange av oss som er forbannet har faktisk nøyd oss med å lese gjennom de lange listene med mangler, og latt være å kaste bort pengene våre. Det er mange av oss. Hvis du er interessert is statistikk så burde du ta en kikk i appstore på hvor mange det er som gir programmet 1 stjerne, eller dårlig kritikk.
-Hvilket betyr misfornøyde brukere. Per idag er FCPX ubrukelig for meg.

Knesarens bilde

Knesaren

-Hvilket betyr misfornøyde brukere. Per idag er FCPX ubrukelig for meg.

Programmet er ikke dårlig bare fordi det ikke passer for deg. En jakke som ikke passer deg er ikke nødvendigvis dårlig.

Ser at jeg skrev brukergruppe og ikke gruppe brukere sist. Det var feil. Det jeg henviser til er tall fra Apple.

Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men markedet er segmentert. Det finnes mange medier å levere stoff til. En hammer passer bedre til en snekker enn en rørlegger, hvis du skjønner hva jeg mener.

Det er to spørsmål som bør stilles.
1) Er metoden for redigering som Apple har valgt et fremskritt?
2) Dekker programmet mine tekniske behov? (Mine kunders tekniske krav.)

For meg er #1 ja og #2 delvis. Jeg håper begge blir ja snart.

Til slutt: Hvorfor er du forbannet? Er ikke FCP7 godt nok? Kanskje du bør prøve FCPX :-)

P.S. Macoldis har fremdeles ikke svart meg på hva han savner...

Knesarens bilde

Knesaren

Mange tror nok FCPX er slik: http://www.youtube.com/watch?v=LxKYuF9pENQ

thomasbs bilde

thomasb

@Knesaren Nå er det vel ikke primært den nye måten å klippe på folk kritiserer FCP X for? Jeg synes du selv gjennom det du skriver viser litt manglende evne til å sette deg inn i situasjonen.

De fleste langtidsbrukere av FCP hadde vel strengt tatt forventet at FCP allerede i versjon 7 skulle bli 64-bit. Kanskje spesielt med tanke på hvor mye pepper Apple (Steve Jobs) ga Adobe for å være trege med optimalisering av sine programmer på Mac. Dessverre ble FCP 7 for de fleste en stor skuffelse, og folk måtte belage seg på å vente enda et par år på en 64-bit versjon. Forventningene til 64-bit utgaven av FCP var for å si det mildt skyhøye. Så lanserer Apple Final Cut Pro X.

De viste en sneak peek på NAB i april, foran et publikum fullt av eksisterende kunder fra high-end broadcast- og post-produksjonsbransjen. I denne presentasjonen skrøt de veldig av suksessen de har hatt med Final Cut Pro de siste ti årene, og hvordan de nå nærmest dominerer markedet. I presentasjonen sin hadde de en slide der de viste til kjente firmaer som ABC, CCTV, Walt Disney, CBS, ABC, BBC, Turner Studios, CNN, Fox News, NBC Universal, NRK, RLTV, Sky, Televisa, Univision, vrt. Hvor mange av disse firmaene kan egentlig ta i bruk FCP X?

Det er forstålig at Apple ønsker å starte på nytt, men det virker ganske respektløst og uomtenktsomt å forlate den enorme brukerbasen av FCP 7 så hardt og brutalt. Det mest uforstålige av alt her, er måten Apple har håndtert hele lanseringen av FCP X på.

Mange sier, "men du kan jo bare fortsette å bruke FCP 7!". Hadde bare FCP 7 vært stabil og fleksibel nok til å henge med et par år til. Hadde bare Apple forklart situasjonen bedre og sagt litt mer om hvordan de ser for seg overgangen fra FCP 7 til FCP X, så hadde nok de fleste som klager vært fornøyd. FCP 7 består dessverre av en gammel 32-bits kodebase full av bugs og begrensninger i forhold til dagens video-codecer og datamaskiner.

Det flere både store og små mangler med FCP X. Utover det som allerede er nevnt både her og mange andre steder, kan jeg nevne to store problemer jeg ser med FCP X.

- Det er veldig begrenset støtte for arbeidsflyt i forhold til delt lagring. Events og Projects må ligge på rot-nivå av den delte lagringen. Dette gjør det vanskelig å organisere alt av filer for ett prosjekt i én mappe. I tillegg betyr det at alle som redigerer mot den delte lagringen får opp alle events og prosjekter som finnes. Ja, det finnes workarounds med å lage disk-images som man lagrer media på, men dette er vel ikke akkurat logisk og enkelt å forhold seg til?

- Det finnes ingen manuell måte å reconnecte filer på. Det er meningen at det skal skje automatisk, men når du er så uheldig at noe likevel går offline (noe som lett kan skje), så er det ingen manuell måte å løse problemet på annet enn å reimportere og redigere inn det som gikk offline på nytt.

Det er mange andre små mangler og bugs, som naturligvis alltid vil finne sted i en 1.0-versjon av et nytt produkt, men de store manglene burde Apple forklart tydelig fra dag 1. Lanseringen av Final Cut Pro X kan vel ikke akkurat sies å ha vært en suksess.

Svært mange er fortsatt helt avhengig FCP 7 for å gjøre jobben sin, og dessverre ser det ikke ut til at noen av dagens problemer (minnelekasjer etc.) i FCP 7 noen gang vil bli fikset. Sitter du der med en enkelt redigeringsmaskin er det kanskje lett å bytte over til hva som helst av alternativene, men for større produksjonshus er situasjonen noe mer utfordrende.

En annen problemstilling jeg har tenkt på i det siste er: Hva ville du f.eks. som utdanningsinstitusjon i dag gjøre opplæring i av video-redigeringsprogramvare? Tidligere var svaret på det spørsmålet i de fleste tilfeller Final Cut Pro. Selvfølgelig bør folk lære seg mer enn ett redigeringsverktøy (det er tross alt historiefortelling og ikke verktøyet det handler om), men siden Final Cut Pro på mange måter har vært og fortsatt er en bransjestandard, så har det vært et naturlig førstevalg innen utdanning.

Det blir spennende å hvor Apple tar FCP X videre. Jeg og mange andre skulle bare så inderlig ønske at de hadde vist litt større forståelse for det enorme markedet og økosystemet de har vært med å bygge opp over så mange år.

Før du svarer på dette innlegget, les gjennom noen av følgende artikler og innlegg:

Ser du gjennom Micahel Wohl sin presentasjon av FCP X fra LAFCPUG i juni, så vil du høre han fortelle at han ga Apple masse feedback på beta-versjoner av FCP X uten å bli hørt. Det får i hvert fall meg til å lure litt på hvor Apple egentlig vil med FCP X.

Se også gjennom første del av presentasjonen til Apple fra NAB i april (eller les under), der Richard Townhill bygger opp til introduksjonen av FCP X. Tenk etterpå litt over hvordan Apple lanserte FCP X og hvordan de har håndtert reaksjonene.

http://www.youtube.com/watch?v=Ex2qVDfR6-k

What better place to give a sneak peek, a world wide sneak peek of the next version of Final Cut Pro, to an audience of 1700 Final Cut Pro users. We are really excited about what we have to show today. We think that when you see it you are going to be as excited as we are, because we think we have something which is as revolutionary as the first version of Final Cut Pro when it was introduced back in 1999.

… [A little bit about the history of Final Cut Pro] …

So now let's fast forward to where we are today, 2011 and the current version of Final Cut Studio. Now quite a lot has changed in that time. We have had an entire ecosystem built up around Final Cut Studio. We've had manufacturers, camera manufacturers, camera manufacturers as venerable as ARRI build cameras specifically to encode into ProRes and capture QuickTime files with a specific purpose of working with Final Cut Pro.

Now this has meant that we have now moved Final Cut Pro into more markets and more market segments than ever before. So now we have every major broadcaster on the planet relying on Final Cut Pro for mission critical content delivery day in and day out.

And of course, it comes as no surprise of course that Final Cut Pro finds itself incredibly popular in also in the independent film community.

At the other end of the spectrum of course, we have the feature film editors. Now these are a couple of films that were edited on Final Cut Pro that were nominated for an Academy award this year (The Social Network and True Grit); these are not the only ones. In fact we had the entire documentary film category, where all the nominated film were edited on Final Cut Pro.

But the reason why I wanted to highlight these (The Social Network and True Grit) is because just like you guys, these are film makers that are coming back to Final Cut time after time. The Cohen Brothers and David Fincher have edited multiple feature films using Final Cut Pro.

So the bottom line here is, no matter what market segment you belong to, broadcast, independent film, or feature film, people love Final Cut Pro. We have a 94% Customer satisfaction ratio. That's absolutely incredible! People absolutely love working with Final Cut Pro. And that means we have stably built our community up over the last few years. We have now crossed at the end of the last year, over 2 million Final Cut Pro users.

Now, what's significant about that is not just the number, but frankly the angle on the top of that graph here. What we are doing is that we are growing at a pace faster than ever before.

So I'm gonna share with you a statistic which the competition probably wouldn't be too happy about. But, we (FCP) are growing faster than the Non-Linear editing market place. We are growing, let's be specific, more than twice as fast as the Non-Linear editing market place.

So what does this mean in terms of where Final Cut sits with its competition. Well again, according to independent research, when the highest end of our market place, the broadcast- and post professionals is choosing a Non-Linear editor, they are overwhelmingly selecting Final Cut Pro.

So, where does that leave Adobe and Avid? Well they like you to believe that they are competing with us, The truth is, they are in a race for second place (huge applause).

That's not why we do what we do. This chart is nice, but it's not the reason we get up in the morning. What we want to do is to create great software. We are all about creating an incredible user experience and great software that you guys can use. So the next question is of course. what's next? I'm sure that's why you're all here. And so now we're going to start unavailing a sneak peek of the next version of Final Cut Pro.

Knesarens bilde

Knesaren

Du har mange gode poeng, men tenk segmentering....
Beklager evt. skrivefeil her, men jeg hadde ikke skrudd autokorrektur av i Lion :-!

64-bitsarkitektur har alltid vært et stort savn i FCS. Har alltid vært like frustrerende å se i Aktivitetsmonitor når programmene jobber. Er enig i at det burde vært fikset i FCS. Spørsmålet er om det var mer arbeid å skrive om FCS enn å begynne på nytt. Ser slik ut.

Når det gjelder å reklamere med tidligere kunder for et komplett nytt produkt, så er det bare latterlig. Pr. d.d. ser vi nok ikke at NRK m.fl. hopper på FCPX, men å avskirve FCPX allerede nå i denne bransjen blir vel feil?

Apple burde kanskje gitt produktet et annet navn eller evt. lagt til RC eller Beta. Dette hadde gitt håp til FCS-brukerne om oppdateringer i fremtiden. De hadde jo ikke fått det, men det hadde kanskje gitt FCPX en bedre mottakelse.

Jeg tror FCP7 kan brukes flere år fremover hvis du bygger et system som er stabilt i dag. Utfordringen er som du sier: codec. Tror du ikke f.eks. Panasonic ville laget codec-støtte til FCS?

Når det gjelder lagring har jeg ikke kunnskap om hvordan store systemer er laget her. I utgangspunktet ville jeg trodd at å lage shares pr. prosjekt/jobb/serie/kunde hadde løst mye. Men som sagt har jeg ikke testet dette…

Reconnect i FCPX pr. d.d. er ikke en bra løsning. Men under en reimport får vel filene samme filnavn og kan flyttes på plass?

Lanseringen av FCPX er vel Apples dårligste på samme måte som kvalitetet på Lion. Er Apple på vei inn i en dårlig periode siden de har blitt så store? Selv har jeg alltid fryktet den dagen Apple ikke lengre er underdogs…

Jeg er også avhengig av FCP7 (bla. for kunden jeg er på vei til nå). Håpet er jo at Apple og 3. partsleverandører skal komme med tillegg ganske raskt. At dette ikke var klart fra dag 1 er nok Apple sin egen feil som trolig har holdt kortene for tett til brystet. Bare funksjonen master to tape og mer tidskodeinfo/kontroll haddehjulpet under lanseringen.

En utdanningsinstitusjon som skal undervise på et begynnernivå bør velge FCPX, for her handler det om storytelling mer enn om patching av lyd. En som jobber videre som f.eks. produsent har ikke den største nytten av å lære seg FCP7. En teknikker f.eks. vil helt naturlig ta tak i FCP7 og bruke dette.

• Larry Jordan sier mye bra og har helt rett.
• "The pro market is too small for Apple to care about it." Sikkert sant. At de nå selger milliner av lisenser gir del håp om at programmer skal videreutvikles. Men hva Apple gjør er get ingen som vet. Han skiver også "Final Cut Pro 1.0 didn't win over every Avid user, and Final Cut Pro X won't win over every Final Cut Pro user. But they've laid the foundation for something incredible, and I can't wait to see where it goes from here. Congrats to all my friends on the Final Cut Pro team who shipped this incredible release!"
• At Apple stadig EOL'er programmer i proff-segmentet er skummelt….
• Er enig med at det er en utfordring at Apple har for mange jern i ilden. Brenner de for pro-video?
• "FCPX is not as intuitive as FCP 1-7" handler om den lille gruppen. Jeg har klippet siden FCP v1.25 og er ikke enig i dette. Det handler om vane.
• "Maybe. It’s at least as ridiculous as saying Blockbuster’s dominance of video rentals will someday be over, or Tower Records will someday not be the place you go to buy records, or MySpace won’t be the cool place to connect with friends any more. Technology, and the way it’s introduced, has a funny way of radically changing the path of the future, and no one knows this better than Apple. As a company, Apple is fine. With the release of FCPX, the Pro Apps division is at a crucial juncture."
• "To top it all off, the new "professional" application not only looks like Apple's consumer editing application, it's actually project-compatible with it. While this iMovie compatibility isn't a cardinal sin, it certainly is an embarrassing feature to have front-and-center for a customer base and a company that has traditionally been so professional image-conscious up to now.!" Dette er tull og handler om stolthet framfor intelligens.
• "...and it doesn't seem like the fact is lost on anyone that iMovie projects load in FCPX and the features and television programs edited in FCP projects previous...load in Adobe Premiere Pro." er ikke bra for Apple.
• Kallenavn som "iMovie Pro" gjør nok at de tøffe guttene ikke vil ta på FCPX.
• "…and expanding the pool of people who can do quality video editing." er ikke belt correct. Å klippe film er et fag på samme måte som at ikke alle kan fikse tennene din bare de had en drill. At get åpner for at flere kan bli flinke å klippe er noe anent.
• "The thing about many Pros is that they like complexity on some levels." Det er viktig for mange å føle at de ikke kan bli erstattet. Hjelper på egoet det…
• "FCP7 is not a hard piece of software to use per se, but it is complex, with much of its power is hidden. It also has issues like clips becoming out of sync that frustrate people to no end (but that Pros know how to get around)." Dette gjelder også FCPX.
• "Want tape support? That’s fine, just get it from a third-party plugin. Need some old format to output your files to another program? Time for a third-party plugin. Yes these plugins cost money. But a true Pro is already used to paying $999 for FCP7 or more than $2,000 for Avid. The reason that FCPX is $299 is that Apple wants a bigger audience. If you need more power and you have more money to spend, Apple has built a third-party plugin architecture to fill the holes."

Markedet er segmentert. FCPX når ikke alle pr. d.d. Dette gjør ikke FCPX dårlig eller ubrukelig for alle. FCPX har sine fordeler og ulemper. Alt er ikke perfekt i v1.0, men ting blir sikkert bedre. Venner unge folk seg til tankegangen bak FCPX vil dette tas inn i pro-markedet om noen år…

"If I had asked my customers what they wanted they would have said a faster horse." -Ford

svanos bilde

svano

Som mange har nevnt blir vel problemet måten FCPX ble lansert på. Ved å kutte FCS i det FCP ble lansert sa Apple indirekte enten at:
1) Vi kutter ut pro-markedet for video, eller
2) Dette er en fullgod erstatter for FCS.

Siden de ikke har sagt 1) er det naturlig å se på, og dermed bedømme, FCP som en fullgod erstatter med et hyggelig prisdrop.. og der er det ikke ennå og dermed har FCP også fått et rykte som produktet pro-brukerne ikke vil ha (selv om det sikkert finns mange fornøyde brukere). Ved å nå tilby FCS igjen kommuniserer de til en viss grad at dette skulle være et fullgodt alternativ, men er det ikke (om det blir det, og om denne brukergruppen da har tillitt til FCP gjenstår å se). At dette evt. er en liten gruppe betyr ikke at de ikke har grunn til å føle seg avskåret og det hinter om en retning hos Apple mot forbrukerprodukter med mer profitt og bort fra pro-brukere (forsterket av Lion som ser ut som om det var designet for bruk i barnehager framfor faktisk arbeid).

thomasbs bilde

thomasb

@Knesaren Fint. Høres ut som om du nå ser saken fra litt flere sider.

Å avskrive FCP X helt vil selvfølgelig være idiotisk. Apple har turt å gjøre det ingen andre har turt, å prøve å forandre måten videoredigering gjøres på. Det skal de ha ros for, men måten de lanserte produktet på og de signalene de sender til bransjen er veldig forvirrende og uheldig (som svano også nevner i innlegget over).

Det at Apple kjører samme markedsføringsstrategi på FCP X som de gjør på iPhone og iPad er kanskje ikke så lurt? Adobe og Avid nyter nå godt av Apples katastrofe-lansering av FCP X, og tilbyr nå svært gunstige tilbud for de som ønsker å hoppe over til deres løsninger. Hyggelig for de ønsker å prøve noe annet, og det er mange som benytter seg av disse tilbudene. Det virker veldig rart at Apple nå plutselig snur seg rundt og gjør FCS tilgjengelig igjen for kjøp i butikkene. Hva er det Apple egentlig ønsker å kommunisere her?

Ja, markedet er segmentert, men jeg synes det er litt provoserende at de viser frem FCP X foran sitt mest kritiske og krevende publikum, uten en gang å nevne noe om at produktet ikke nødvendigvis er klart for den professjonelle bransjen før de har fått mer på plass.

Som Richard Townhill sa i sin del av presentasjonen:
"So now we have every major broadcaster on the planet relying on Final Cut Pro for mission critical content delivery day in and day out.

Da hadde det kanskje vært lurt å forklare situasjonen litt mer tydelig overfor publikumet de presenterte produktet for på NAB i april?

At de i tillegg fjerner Final Cut Server uten en gang å nevne det muntlig eller skriftlig er også ganske respektløst med tanke på alle kundene som har gjort seg avhengig av den løsningen.

Det er kanskje ikke så rart at noen blir ekstra provosert over at FCP 7-prosjekter ikke lar seg importere, når de ser en STOR "Import iMovie Events"-knapp over "Import Files" og "Import from Camera". Som Ryan Connolly sa i sin Film Riot-episode om FCP X. "That felt like a big middle finger to all professionals, signed Apple."

Ang. reconnect i FCP X. Det hjelper ikke å importere filene med samme navn på nytt. Klippene blir ikke gjenkjent som de samme. Jeg vil anta det er pga. at FCP X forholder seg til en eller annen unik ID og ikke filnavn.

Knesarens bilde

Knesaren

Jeg tror egentlig vi er enig Thomas :-)

Det som er dårlig i presentasjonen er det snakkes som om dette er i TILLEGG til alt fra FCP7. Og som du seier: blander dette sammen med storfilmer og NRK m.m.

Presentasjonen hadde vært en sak for TV2 hjelper deg :-)

Hvis ikke FCPX innen et år møter alle behov som det profesjonelle markedet har er nok programmet dødt i den leiren. Selv vil jeg ikke skrive av FCPX. Tenk på all erfaringen og kunnskapen Apple sitter på fra FCP som kan gjøres bedre i FCPX.

At Final Cut Server ble EOL'a er bare skandale.... Men det mente vel de fleste om Shake og noen påstår det skjer med FCS.

Reconnect: Metadata lagres inne i filen, så det kan nok stemme.

P.S. Jeg gråter ikke over at FCP7-prosjekter ikke kan importeres i FCPX. Noe må ofres i store endringer. Kanskje XML import/export vil trolig hjelpe....

P.P.S.: FCS blir kun solgt så lenge lageret rekker.

spiffers

Ser mye diskusjoner frem og tilbake her. Min mening er i alle fall at p.d.d. er FCPX totalt ubrukelig for mitt vedkommende, nettopp pga mangel for flerkamera og XML, men selve arbeidsmåten er helt fantastisk. Jeg liker FCPX veldig godt, og tror nok at de fleste innenfor er enige i det. Men det er de to vesentlige manglene som gjør at programmet er ubrukelig akkurat nå. Men selvsagt kommer dette til å endre seg, folka hos Apple kan umulig være så idiot at de tror at bransjen kun består av bryllupsfotografer ;)
Når Apple får inn støtte for disse to tingene, blir det sikkert ro i leiren. ;)

Knesarens bilde

Knesaren

De to tingene har Apple allerede lovet. XML finnes det allerede spor etter i programmet.

spiffers

Men det er ikke ENDA på plass! Det burde vært på plass allerede i første utgave! Eneste rette Apple gjorde nå er å legge ut den "ordentlige" utgaven igjen til salg.

Knesarens bilde

Knesaren

Det trykkes ikke opp nye kopier av FCS. Det er restlageret som selges...

Knesarens bilde

Knesaren

Oppdater FCPX faq: http://www.apple.com/finalcutpro/faq/

XVegard

Det er jo tydelig at Apple har gjort en del feil her siden så mange er sinte.

http://www.appleinsider.com/articles/11/09/08/adobe_sees_45_sales_growth_for_mac_video_tools_after_final_cut_x_exodus.html

Jeg fant og dette noen saker unna denne. Om det stemmer bryr kanskje Apple seg om Pro markedet...Og i så fall YEAH!

http://www.appleinsider.com/articles/11/09/07/apple_rumored_to_be_near_completion_of_new_logic_pro_x.html

thomasbs bilde

thomasb

Jeg høres kanskje i overkant negativ ut, så jeg skal nevne noe positivt her også.

Det skal godt gjøres å finne et mer effektivt redigeringsverktøy enn FCP X for grovklipping. Til det er det virkelig et fantastisk verktøy. Problemet er bare at det stopper litt opp når ting blir mer komplisert, hvor man f.eks. ønsker å gjøre noe så sært som å keyframe en color correction, eller å lage Motion templates som inneholder lyd.

Det finnes et utrolig potensiale i denne softwaren, og jeg tror det virkelig kan bli bra om Apple går inn for å prøve å dekke det markedet de har med FCP 7.

Vi får se hvor raskt de klarer å få til utviklingen videre. Det blir spennende å se :)

dani93

Startet andre året på medier og kommunikasjon denne høsten. Kommet kjempe i gang med redigering og filmlaging. Helt til domme iMove X oppdateringen gjorde at skolen bestemte seg for å stoppe opplæring av Final Cut..

Thanks!

Hello avid?!..

appeltje

Jeg veit at jeg har virket i overkant negativ til Final Cut X. Men noe av det som provoserte meg mest var ikke bare det at Apple gikk helt nye veier i det de kaller en oppdatering av final cut studio, (selv om det er for mange mangler til at jeg kan ta det i bruk som det er idag) men at de samtidig fjernet Final Cut Studio fra butikk hyllene. Ved å gjøre dette fjernet de en naturlig overgangsfase hvor brukerne kunne migrere til det nye programmet, siden det ikke er mulig å åpne FCP 7 prosjekter i FCP X. De har prøvd å tvinge brukerne til å gjøre spranget med en gang. At de nå har gjort Final Cut Studio tilgjengelig igjen viser at de bøyer seg for kritikken. Men det er jo som sagt restlageret som selges, hvilket betyr at mulighetene til å sikre seg nye lisenser er begrenset. Men hvem vet? Kanskje de har nok på lager til at brukerne får en ett/to års tid til å finne veien på en naturlig måte til Final Cut X, og samtidig gi seg selv tid til å gjøre Final Cut X til et fullverdig alternativ....

Knesarens bilde

Knesaren

Januar

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai