Årsakene til Apples suksess

Årsakene til Apples suksessApple har de siste årene hatt en formidabel suksess og selskapet har vokst til å bli et av verdens mest omtalte og mest verdifulle selskaper. Allikevel har Apple under Steve Jobs delt lite av «hemmeligheten» til suksessen, men i et foredrag på Cambridge avslører en av Apple-sjefene «årsakene til Apples suksess».

Årsakene til Apples suksess

Om «avsløringen» er et tegn på at Apple etter Jobs er et litt mer åpent selskap vites ikke, men Apples Greg Joswiak deltok nylig på et foredrag på Cambridge hvor han fortalte litt om hvorfor Apple har hatt så stor suksess.

Greg Joswiak gikk trakk frem fire hovedårsaker til Apple suksess. Disse fire årsakene var

  • Fokus

    Apple produserer sammnelignet med sine konkurrenter få produkter. Ifølge Joswiak vil produktene nødvendigvis bli dårlige hvis du produserer for mange forskjellige produkter. Kanskje et stikk til Samsung som produserer alt fra kjøleskap og støvsugere til mobiltelefoner og TVer?

  • Enkelthet

    Gjør kompliserte produkter enkle. Joswiak mener at hvis selskapet virkelig kjenner produktene og problemene rundt produktene, blir det lettere å gjøre det vanskelig enkelt.

  • Mot

    Ifølge Joswiak krever suksess mot. Man må tørre å gjøre utradisjonelle valg og ikke holde fast på gamle ideer selv om de har vært suksessfulle. Man lager ikke et produkt bare fordi alle andre har det og med dette mener nok Joswiak kanskje den store debatten rundt Netbooks. Mens Apple fokuserte på å utvikle iPad, produserte hele PC-industrien Netbooks. En nisje ikke mange snakker om i dag.

  • Være den beste

    Apple går kun inn i de markeder hvor de mener at de kan være de beste. Eksempler på dette kan åpenbart være iPod, iPhone og iPad - nye markeder som Apple har gått inn i i løpet av de siste 10 årene. Et eksempel på det motsatte kan være iPod hifi - stereoanlegget til Apple som floppet.

  • Via WSJ

Tags:

tomlil

Det siste punktet "være den beste" er absolutt det jeg tror er en av de støre grunnene til Apples framgang. Se på for eks. Microsoft. De skal ha en bit av kaka innefor alle marked, og det er veldig få av dem de er størst på. De har Windows of Office, som er ledende innenfor sitt slag. Det jeg ikke forstår er hvorfor MS driver med masse halvhjerta ting, slik som Bing. de har allerede tapt kampen mot google search. (selvsagt er konkurranse en god ting, men kan bli dyrt for taperen)
De har også tapt veldig mye av msn brukere til facebook, så de valgte heller å kjøpe opp Skype som faktisk har hatt en fremgang.

Google prøver seg med Google+ på facebook, men etter en god start har det bare gått dårlig. Og Chrome OS er nærmest glemt.. Google er dritgode til å pushe teknologi til markedet, men når produktet er i en uendelig beta så er den vanskelig og vinne et marked.

Google lever på annonser
Microsoft lever på software lisenser
Apple på hardware, men selvsagt også software. men pengene ligger i hardwaret.
"People who are really serious about software should make their own hardware."

tiboine

Det første punktet vil jeg påstå er ganske essensielt. Jeg bare fatter ikke hvorfor f.eks HTC skal komme ut med ny telefon hver uke. De mister jo fokuset på det de lanserte forrige uke.

Er jo også bare å se på hvor mange etuier du får tak til iphone kontra alle htc-telefonene til sammen. Produsenter orker ikke å lage 100 forskjellige etuier når de bare trenger å lage én.

Blir spennende å se hvordan Apple vil fortsette uten Jobs.

njadve

Det er vel ikke akkurat noen avsløring. De fire punktene her er jo strengt tatt bare "basic business"-prinsipper. Forskjellen mellom Apple og alle andre er vel at de har klart å følge dem, og det kan vel de fleste se med det blotte øye...

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai