Apple, nå og fremover

iPod shuffle - den er så fascinerende, så tøff; det er to spillemåter - rett gjennom; den rekkefølgen du har lagt dem, eller blanding; en helt tilfeldig rekkefølge. Men hvorfor ble vi plutselig så begeistret for denne gamle metoden? Skrevet av Mick Kolby

Det er ganske morsomt at Apple har klart å gjøre mangelen på skjerm til navigasjon, som er en nøkkelfunksjon på alle musikkspillere, selve hovedmomente til markedsføringen av produktet. Dette er det bare Apple som kan komme unna med, noe som er helt greit for meg.

Med iPod shuffle og Mac mini har Apple kommet inn i et marked som har forandret seg brutalt siden sist de befant seg i den, og spørsmålet er om de vil klare seg i kampen om de kundene som vil betale lite for lite. Apple har ikke akkurat vært de som har laget konsumprodukter på billigsalg til folkemengdene, men heller et selskap som er nyskapende og leder an utviklingen med ny avansert teknologi i enkelthåndterende pakninger. Mac mini er uten tvil et forsøk på å kapre de millioner Windows-brukere med iPod, og få dem over på Macintosh. Noe som gleder oss gamle Mac-brukere.

Problemet med dette, ja vi må jo se på dette fra flere vinkler, er at de fjerner litt av glansen med Apple som et merke. Uansett hvor mange spørsmål uante folk stiller om Apple og deres produkter mens de håper på å finne noen svarte sider med Apple for å kunne dempe vår hovmod, har de alltid hatt en stor respekt for Apple. De beundrer dem samtidig som de kan hate dem. Det er dette Apple har levd med lenge. De har skapt et merke som assosieres med nyskapende teknologi og genialitet. Når Apple nå trer inn i det store markedet med sin Mac mini viser de oss at de er klare for å vinne markedsandel og bli mer vanlige i de ordinære hjem. Så hvorfor er jeg litt redd? Det er jo dette jeg har ønsket siden Steve kom tilbake til Apple i '97.

Jo fordi å være en Mac-bruker og Apple-kunde har ikke vært populært bare fordi kundene har vært fornøyde med produktene sine, men også fordi kundene har blitt fornøyde med seg selv som resultat av kjøpet. Dette er et gammelt triks når det gjelder markedsføring og idé rundt et produkt. Særlig innen klær. Når et merke har blitt kjent og får en status som "kult", blir ikke lenger kvaliteten på produktet like viktig, fordi kundene føler seg fornøyde med seg selv etter kjøpet. Dette er en av "hemmelighetene" bak Apples suksess de siste årene, om jeg kan si det slik. De har levd på de samme Mac-brukerne lenge og har vært avhengige av at vi forteller andre om hvor innoativt Apple er og viderebringer at Mac er kult. Vi har altså i de siste årene klart å få fram hvor kult Apple faktisk er.

Men når Apple nå trer inn i det store markedet, et brutalt territorium der produkter kommer og går kjappere enn folk klarer å bruke dem, vil da Apple miste den oppfattelsen blant folk at de er fortsatt like kule og nyskapende? Hvis den dagen da en person kjøper et Apple-produkt og ikke føler den samme gode fornøyde følelsen med seg selv etterpå, har Apple et problem.

Personlig synes jeg at både iPod shuffle og Mac mini er bra produkter fra Apple, og det ser ut til at jeg kommer til å skaffe meg en iPod shuffle. Men det at Apple lanserte begge disse produktene samtidig, og i tillegg ikke noe banebrytende hardware til å skryte med, uroer meg litt. Det ble en gyllen sjanse for folk til å snakke om at Apple legger seg på et lavere nivå. Uansett vil vi andre se på våre to minier som Apples virkelig steg inn i det store markedet. Det føles nesten som at barnet vårt har blitt voksent og tar sine første skritt inn i den store verden. Og så får vi heller se på det som er skrevet her nå som det verste tenkelige utfall av dette.

Uansett hva som skjer eller ikke skjer, vil Apple alltid være kule for oss.

Tags:
  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai