Adobe kjøper Macromedia

Adobe Systems, selskapet bak Photoshop, Indesign og Illustrator, har utvidet sitt marked og redusert sin konkurranse ved å kjøpe Macromedia for over 23 milliarder norske kroner. Adobe får ved dette oppkjøpet med seg hele Macromedias organisasjon samt all teknologi og eksisterende produkter som Dreamweaver. Adobe har lenge snust på Macromedia og oppkjøpet kom derfor ikke som et sjokk på noen analytikere. Samtidig som Adobe har snust på selskapet har Macromedia gått dårligere enn tidligere. Resultatene har sviktet og deres posisjon i markedet har vært synkende, selv om de har levert gode produkter som Dreamweaver.

Mange Mac-brukere har et hat/elsk forhold til Macromedia. Selskapet har over lengre tid neglisjert Mac-platformen ved å lansere dårlig skrevet versjoner av sine produkter for Mac-platformen. Den senere tid har de tapt store markedsandeler til Adobe og finansielt er det mange som har trodd at Macromedia ikke ville overleve. Deres trumf-kort har vært animasjonsstandarden Flash - som finnes på svært mange websider.

Adobe har tidligere prøvd å utkonkurrere Flash og Macromedia, men har ikke greid dette. Nå har de i stedet kjøpt hele selskapet og all teknologien som selskapet har tilgjengelig. Svært mange er urolige for dette oppkjøpet som betyr at Adobe får et vesentlig sterkere grep på de kreative-markeder. Den nåværende sjefen for Macromedia, Stephen Elop, fortsetter i Adobes ledelse.

Tags:
  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai