Unreal Tournament 2004

Tidligere i år ble demoen av Unreal Tournament 2004 sluppet, og senere anmeldt her der den fikk toppkarakter. Det har vist seg Atari og Epic sitter på et glimrende spill konsept som nå ser ut til å få sin årlige overhaling. Nå er endelig fullversjonen ute, og det er på tide å se om hva man fikk oppleve i demonen faktisk gjelder for hele spillet (et lite hint er JA!).

Introduksjon
Sitert fra anmeldelsen av demoen: ”Året er 2363. Igjen skal verdens beste krigere kjempe mot hverandre om det etterlengtede trofeet. Vil du klare å la dine ferdigheter ta deg helt til topps?”. For å faktisk få tak i dette trofeet, må man være forberedt til å tilbringe en god del av sin ledige tid foran pc-en, men GUD så deilig det er når man har klart det!

Grafikk
Spillet ser veldig bra ut, og grafikken er rett og slett rå. Det er ikke til å legge skjul på at hvis man vil ha på mest mulig ”eye candy”, så må man ha et forholdsvis kraftig system. Spillet har blitt testet med et Radeon 9800 Pro kort, og da opplevde man ingen ”hakk og hopp”. Det finnes selvfølgelig også så mange innstillingsmuligheter at det er enkelt å tilpasse spillets grafikkmotor til ethvert oppsett.

Det er tydelig at Epic har lagt ned mye tid i dette, og både våpen, kjøretøy (jada, nå kan du blant annet fly og kjøre tanks!), NPCene, etc er meget bra modellert og ser bare nydelige ut.

Lyd
Action har alltid stått i høysetet i UT serien, og 2004 utgaven er intet unntak. Derfor er musikken i dette spillet også lagt opp til det, med mange forskjellige ”rockelåter”. I demoen fikk man bare et begrenset antall låter, men i fullversjonen finnes det mange. Det er ofte et personlig valg om man faktisk ønsker å ha musikk på i bakgrunnen når man forsøker å få tak fiendens flagg eller snipe en motstander.

Andre aspekter ved lyden er gode – det er lagt til nye, kule ”voice overs” som forteller hva som skjer og hvordan du gjør det i spillet. Som i tidligere Unreal Tournament utgaver, er det også i 2004 utgivelsen artige ”taunts” som dine med og motspillere vil rope etter deg. Dessuten kan man utføre forskjellige ”uskikkelige” bevegelser, som f. Eks. ”pelvic thrust” og ”ass smack”.

Spillbarhet
I UT 2004 er det adrenalin og action for alle pengene, og utrolig mange måter å spille på – faktisk finnes det 10 forskjellige ”combat modes”. Spillet er på mange måter laget med tanke på multiplayer, men ifølge utviklerne hos Epic er det en stor del av UT spillerne som aldri går online med dette spillet. Derfor har de jobbet mye med singleplayer-delen denne gangen – tanken er at spillerne må kvalifisere seg ved å spille gjennom deathmatch og team deathmatch før nye spillmoduser åpner seg opp.

Epic har også laget et enkelt system for lagorganisering og pengebruk. Du kan som lagkaptein velge og vrake blant mange ”free agents”, alle med forskjellige egenskaper. Dette betyr at man har full kontroll på sitt lags ressurser, og for alle gamblere der ut finnes det en mulighet for å satse både penger, kjøretøy og mannskap på en kamp – kanskje ikke det viktigste aspektet ved dette spillet, men det gir tross alt mer dybde og ”kulhetsgrad”. Bravo Epic!

Under ”spillbarhet” er det kanskje også på sin plass å nevne en av de nye aspektene ved UT 2004 kontra tidligere utgivelser – nemlig kjøretøy. Når man spiller ”onslaught” finnes det, avhenging av hvilket brett man spiller, masse å velge i. Dette gir en ny dimensjon innen UT serien, og er mange har ventet lenge på. Pass opp så du ikke ender opp som ”road kill” eller en ”pancake”.

Utviklings teamet for Unreal Tournament 2004 har også jobbet mye med å gjøre BOTene mer lik oss andre dødelige – det vil si at de ikke alltid er perfekte – de bommer på skudd, og adlyder ikke alltid hverandres order om å angripe eller forsvare. Dette gjør at selve spillet flyter bedre, og angrep og forsvar flyter frem og tilbake helt til en av sidene har vunnet – det er veldig bra, da det ofte kan være frustrerende å spille singleplayer matcher på høyere vanskelighets grader uten hele tiden være et offer for ”headshots” og ukvemsord fra BOTene.

Multiplayer
Kort fortalt: Helt rått!

En lengre forklaring: UT serien har alltid hatt multiplayer som hovedfokus, og 2004 utgaven er intet unntak. Alt man kan gjøre i singleplayer modus, kan gjøres i multiplayer modus, og mer til. Mange vil nok bruke single player delen til trening, for så å bryne seg på andre online UT’ere senere.

Det finnes ikke mer enn 10 forskjellige spillemoduser (trekk pusten godt nå) – assault, onslaught (begge nye i 2004 versjonen), deathmatch, team deathmatch, Capture The Flag (CTF), double domination, bombing run, mutant, last man standing, og invasion. Mange av disse er velkjente spillmoduser, men noen er mindre kjente. I onslaught kjemper to lag mot hverandre for å holde på strategiske punkter. Her vil du spille i store omgivelser med, som nevnt tidligere, mulighet for å bruke kjøretøyer (totalt 9 stykker). Bombing run er en, om noe mer voldelig, utgave av håndball. To lag, to mål, en ball, og mange våpen – kanskje noe å tenke på for Norges Idrettsforbund?

For å oppsummere litt: Det finnes 10 spill moduser, mange brett, mulighet for å bruke kjøretøy, osv. Dette må bare prøves!

Konklusjon
For de som har spilt Unreal Tournament før, vil det å få dette spillet bli som julaften og bursdag på samme dag, med andre ord – veldig underholdende! Spillet kommer på ikke mindre enn 6 CD-er, inneholder 10 spillmoduser, 35 nye spillekarakterer å velge mellom og 95 forskjellige brett (og nye brett blir hele tiden klare for nedlastning). Vi kan vente oss et mylder av mods, og siden Epic inkluderer en avansert, men enkel editor, kan man kjapt lage sine egne brett. UT 2004 inneholder det beste fra tidligere UT-utgivelser, samt introduserer mye nytt. Dette er kvalitet fra ende til annen, og er helt klart et ”må ha” spill.

Tags:
  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai