HiFi-klubben dropper Apple

HiFi-klubben har bestemt seg for å droppe Apple-produkter, som f.eks. iPod på grunn av det de oppfatter som elendig kundeservice. - Vi taper penger på å selge Apples iPod, sier Harald Haaland som er sjef for HiFi-klubbens butikker i Norge til VG.

I følge HiFi-klubben vil Apple ikke reparere produkter etter at garantitiden har gått ut. Etter norsk lov gjelder en reklamasjonstid på fem år for denne typen produkter, men i følge VG opplever flere butikker at Apple nekter reklamasjoner på iPod etter at deres egen garanti på tolv måneder er over.

Får støtte fra Forbrukerrådet
- Det er ganske oppsiktsvekkende når butikker velger å ikke selge Apples produkter på grunn av kundeservicen. Det er ingen tvil om at kunden har rettigheter utover Apples egen garantitid, sier Lars Grøndal i Forbrukerrådet, og bekrefter dermed at norsk lov fortsatt veier tyngre enn Apples garantibestemmelser.

Dr.Peppers bilde

Dr.Pepper

Dette var på trykk for omtrent 1 år siden.

hc

Det er vel heller det at Apple's kundeservice har vært elendig siden ca. 2005 en gang, da de tydeligvis bestemmte seg i å drite i norsk forbrukerkjøpslovgivning.
Jeg bruker Mac fordi jeg ikke orker Windows, men har sluttet å misjonere for Mac blant mine venner, vil ikke føle meg moralsk medansvarlig hvis de kjøper et Apple-produkt på grunn av min anbefaling og så får problemer med det etter 1 år.
Det er så frustrerende: Det selskapet som lager de beste produktene behandler samtidig sine egne kunder som noe dritt, og alle representanter for Apple er dressert til å oppføre seg som papegøyer som aldri har annet å si enn Ingen kommentar, Ingen kommentar.

tmns bilde

tmn

Jeg bryr meg lite om folk som slenger dritt mot mac og Apple. Jeg har gjort mitt valg, og der står jeg. Men dette var skuffende, og det kommer fra Apple selv. Er jo mersom kritikk mot seg selv.
*opggitt*

masae

For å kunne drive et selskap er man avhengig av å ha kunder. For meg, så virker det som om Apple har misforstått dette litt ,og tror at kundene er avhengige av selskapet, og ikke motsatt, slik som faktisk er tilfellet.

Marius

macHooligan

Jeg var heldigvis klar over hvor elendig supporten og servicen var før jeg kjøpte min Mac Pro (på grunn av ETT program). Likevel er jeg sjokkert over hvor elendig det virkelig er etter at jeg kjøpte den. Dette gjelder ikke bare Apple men også forhandleren min, som sikkert er påvirket av at Apple holder dem i ørene. Snakket med en PC-forhandler i dag, som også hadde avsluttet samarbeidet med Apple (iPod) på grunn av seskapets arroganse. De ble nektet å kontakte Apple på kundens vegne. Apple bad en ekspeditør om å fortelle kunden at han måtte ta kampen selv og ikke spre problemet over på forhandlernettet.

Jeg er relativt fornøyd med min nye maskin, til tross for en hel del småting men dette blir min siste Mac og jeg har aldri anbefalt noen å kjøpe en.

Øybrator

Jeg har opplevd et par servicesituasjoner med Apple over de siste fem årene. Det stemmer at de som sitter i første ledd på kundeservice der er til tider uvitende om at Apple plikter å følge norsk lov som gir 5 års reklamasjonsrett. Det er heller ikke så rart, det er ikke mange land i verden som har såpass strenge regler. Men det er jo bare å gjøre dem oppmerksomme på dette. Jeg har gjort det flere ganger med hell, Dersom vedkommende forteller deg at Apple sine regler fortsatt står over norsk lov må man jo bare be om å få snakke med en overordnet.

Har møtt motstand, men har alltid vunnet. Fikk til og med reparert skjermhengselen på en 4 år gammel PowerBook G4 (500 MHz) uten å betale.

kolbys bilde

kolby

Det finnes jo mange skrekkhistorier, men det har alle selskaper. Personlig har jeg mye dårligere erfaring med f.eks. NextGentel og Telenor. Men nå har jo de også vært i fokus mange ganger. Hvis Apple bare kan satse mer på det norske markedet, så vil det bli bedre kundeservice her også. Det hadde vært deilig å slippe å snakke med en svenske eller danske, og heller med en som er vant til den norske forbrukerkjøpsloven.
Er nok mange misforståelse ute å går, men alt kan bli bedre.

Knut Aker-Iversen

Skjønner godt at Apple ikke vil godta en generell garantitid på fem år. At noen produkter, som f.eks. skjermer og den dyreste hardwaren, bør ha dette er greit. Men at de må garantere for utstyr som er teknologisk utdatert i løpet av et par år, virker noe underlig på meg.

Synes forresten iTunes Store er et glimrende tilbud til iPod-brukere. Håper ikke forbrukerombudet klarer å presse Apple ut av Norge med sin offensiv...

hc

Syns forbrukerrådet/ombudet har fokusert på feil ting. I stedet for å kjempe for at Apple skal åpne opp sin DRM-standard for konkurrentene, syns jeg de i stedet skulle brukt energien på kunderservicen. Forbrukerrådet kjemper en kamp jeg ikke tror så mange av kundene er opptatt av, og drøyer med å ta tak i det som virkelig betyr noe for oss.

GummiTZ

Produsenten av varen er faktisk ikke forpliktet til å følge reklamasjonslovgivningen med mindre produsenten selv selger produktet direkte til sluttkunde uten forhandlermellomledd. Det er FORHANDLEREN som står ansvarlig for å følge reklamasjonslovgivningen. Jeg sier det igjen: FORHANDLEREN!

Eksempler:
- Kjøper du et Apple-produkt direkte fra Apple Store, så er Apple Store ansvarlig for å følge opp iht. reklamasjonsretten og/eller garantien. Dette fordi Apple Store opptrer som forhandler til sluttkunde.

- Kjøper du et Apple-produkt fra annen forhandler (eks. Hi-Fi Klubben), så er det i garantitiden Apple sitt ansvar, men når garantitiden løper ut er det Hi-Fi Klubben sitt ansvar å følge opp til reklamasjonstiden løper ut.

Dette er altså risikoen som forhandler må velge å ta hvis han har tro på at det lønner seg i det lange løp å forhandle produktet. At Hi-Fi Klubben kaster ansvaret over på Apple etter at garantien er løpt ut, viser at Hi-Fi Klubben ikke er helt oppdatert på ansvarsforholdene i den norske lovgivningen. Apple bryter dermed ikke norsk lov i dette tilfellet.

Vi kan godt konkludere med at garantitiden på et produkt som selges/forhandles i Norge, er av større betydning for forhandleren enn for sluttkunden.

-m

smacmac

"For å kunne drive et selskap er man avhengig av å ha kunder. For meg, så virker det som om Apple har misforstått dette litt ,og tror at kundene er avhengige av selskapet, og ikke motsatt, slik som faktisk er tilfellet"

1. Men for å være avhengig av kundene så må de produsere nok maskiner/iPoder så de får solgt. Flere butikker som f.eks El-Kjøp sliter med å få hjelp fra Apple til å selge macer i sine butikker fordi Apple er tilbakeholdene siden de allerde sliter med å levere nok.

3. Jeg tror heller på at det er pga. det at de rett og slett ikke tjener nok på Apples produkter, skal man ha noe som minner om konkuransedyktig pris på iPod så selger man med uvanlig lite fortjeneste om ikke jeg har missforstått.

2. Jeg må ellers si jeg har erfaringer med andre PC-leverandører som er langt verre... (Har en kamerat med Dell f.eks)

dk

Informasjonen din er feil. Det står klart og tydelig i Forbrukerkjøpsloven at man enten kan ta reklamasjonen med forhandler eller direkte med produsenten.

Magnuc

De som her klarer å få frem at dette ikke er dårlig av Apple synes jeg veldig synd på! Våkn opp! Alt er ikke grønnere på denne siden!

Smacmac, hva har Dell med denne saken å gjøre? Vi driter vel i hva Dell gjør. Greia er at Apple skal følge norsk lov om de skal operere i Norge!

Mr_MacBookPro17

er helt ny på mac og kjøpte min første pro maskin i mai. stort fornøyd så langt men hadde jeg vist da at apple er så jævlige å ha med så hadde jeg aldri gått til innkjøp av en mac, og heller pint meg gjennom noen ekstra år med windows... men heldigvis er alt bra med min maskin utenom at det er en liten komfyr som er innebyget i den (litt for høyt varmeutvikling synes jeg) men men vi får se om det lar seg ordne på noen måte...

synes de bør bytte navn i norge fra apple til råtten eple... til de begynner å vise litt respekt for nosrke lover og kunder ;)

I´m Riding a MacBookPro 17" 2,16 GHZ, 2GB RAM, 100 GB HDD 7200RPM + 300GB 7200rpm iomega + Office prof + Final Cut Studio 5.1 + Apple care + Iwork 06 i mellomtiden synger en Nano 4GB i mine ører...

GummiTZ

"Det står klart og tydelig i Forbrukerkjøpsloven at man enten kan ta reklamasjonen med forhandler eller direkte med produsenten."

Hvor står det? Er det §35 du tenker på her? Isåfall vil jeg motsi at den er klar og tydelig på dette.

KuaJmC

Det som er utrolig er at produktene konker ut i løpet av to år, kanskje det er bedre å satse på å være litt mer på kvalitet på innsiden enn bare bling bling utsiden? I min vennekrets har to ipods, en ipod mini, en ipod nano og en macbook død på seg i løpet av to år, DET er DÅRLIGE saker det.

Wackhys bilde

Wackhy

Nå dekkes vel reklamasjon av §27, og ikke §35. §27 i forbrukerkjøpsloven sier:

Ǥ 27. Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.
Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.»

Står ganske greit der at man skal ta kontakt med selger, eller noen som har påtatt seg ansvar med å hjelpe ved mangler.

edit: Så igjennom §35 og, og ser at man kan bruke den til reklamasjon. Men går allikevel ikke klart frem at man da bare kan ringe til f.eks. Apple. Man kan det dersom selger er enig med deg, noe denne personen ved HiFiklubben tydeligvis har vært, men Apple har allikevel nektet å reparere. Kanskje Apple da mener iPod ikke skal holde mer enn i to år?

jalla

Jeg har stått noen ganger i kø på Eplehuset i Oslo, og lagt merke til hvordan de er svært pågående med å selge AppleCare til enhver kunde. Argumentet har vært at "hvis noe går i stykker på maskinen etter et år, og det gjør det ofte, får du ingen skikkelig service om du ikke har AppleCare".

Det er jo i utgangspunktet kritikkverdig av Eplehuset å drive slik, men selvsagt enda verre om de faktisk har rett...

Min maskin gikk "heldigvis" i stykker etter bare et par måneder, så da var det topp service.

EinarJ

Hmmm, Apple var ikke akkurat mugne mot meg med mine problemer, ett lite regnestykke tilsier at Apple har gått kraftig i minus på mitt PowerBook-kjøp, reparasjonene, transport, og omleveringen utgjør alt i alt en verdi som er større enn hva den opprinnelige maskina kostet, og da har jeg ikke blitt avslått i telefonen mer enn to ganger fordi jeg ikke hadde AppleCare.

Som tilleggsopplysning kan jeg nevne at den begge gangene jeg ble avslått var det fordi jeg ikke snakket om reklamasjonssaker (jeg spurte om hvordan man spretter av tastene for å få snus ut av tastaturet xD, og problemer med 3. parts minnebrikke (en sak som Datakjeden Trondheim forøvrig håndterte pent)).

Eplehuset Trondheim har også vært særdeles behjelpelig.

Tenkte jeg MÅTTE dumpe inn med en positiv historie om kundeservicen, for jeg har nemlig ALDRI opplevd "the dark side" som dere refererer til, litt utjevning er pent.

Bry

Har vore Mac brukar sidan tidleg 90 talet, og har ALDRI hatt problem med kundeservice hos Apple.

EKSEMPEL:
Skjermen på min no 7 år gamle iMac gjekk etter 3 år. DHL kom på døra og henta maskina, sendte den til Nederland der den vart reparert, for så å sende den tilbake til meg - HEILT GRATIS! Eg bur no i Ungarn, og i vår (då datamaskina var over 6 år gammal) gjekk straumforskyninga. Ringte inn til Apple Support i UNGARN, og sjølv om både ett års garantien og norsk kjøpslov (som sjølvsagt ikkje er gjeldande i Ungarn) var utgått for lenge sidan, tilbaud Apple Support Hungary å foreta diagnose på iMacen - HEILT GRATIS - IGJEN!!!

DETTE er kva eg kallar internasjonal kundesupport...

GummiTZ

Wackhy:

Nå har vel ikke Apple etter avtale med selger påtatt seg å avhjelpe mangler utover garantiperioden, så jeg for min del tolker det til å falle bort.

Ang. §35 kan jeg ikke se at det skulle være selgers avgjørelse om forbruker kan ta saken oppover, med samme rettigheter. Det jeg leser utifra teksten er at det isåfall skal være enighet om det mellom selger og hans bakoverliggende ledd (apple).

jpsalvesen

Apple lager knall produkter, men behandler ikke kundene sine bra nok.

Forhåpentligvis vil slike offentlige ydmykelser få dem til å snu skuta - slik at Apple kan fortsette veksten sin.

segrov

«10.3. Dersom du er forbruker kommer dine rettigheter etter denne bestemmelsen i tillegg til dine lovfestede rettigheter etter Lov om forbrukerkjøp, herunder din rett til å benytte lengstefristen for reklamasjon, som er innen to år fra kjøpsdato eller innen fem år regnet fra samme dato, dersom Produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger enn to år.»

http://store.apple.com/Catalog/no/Images/salespolicies_consumer.html

Øyvind Segrov – official hero of mr. Tom Sommerseth

sparchys bilde

sparchy

Det er forbukeren sitt valg om han/henne vil kontakte forhandler(Hi-Fi klubben) eller leverandør (Apple Store) av produktet ved reklamasjonsak. Om Leverandør av produktet blir kontaktet av kjøper er leverandørern pliktet til å håndtere saken. Det er helt klart leverandøren som til siste er ansvarlig om det blir en reklamasjonsak.

Jan Tore T. Jensens bilde

Jan Tore T. Jensen

Apple har alltid vært elendige på kundeservice og er noen apekatter. Før eller siden vil et annet produkt med bedre kundeservice ta over.. det er bare spørsmål om tid tror jeg.... dvs f eks at pcer kan kjøre skikkelig med apple OS eller liknende... for personlig er jeg møkklei at ting ser bra ut, men egentlig ikke funker... Jeg har en maskin (iMac) som slår seg av i tide og utide og jobbmaskinen til en kollega (macbook) gjør det samme... kvalitet? ha ha ha... så jeg tror Apple vil bli spist opp av deres manglende service...

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai