Apples lansering av iPhone og den etterfølgende mediestormen hadde i følge markedsføringsguruen Peter Sealey og Harvard professoren David Yoffie en markedsverdi på hele 400 millioner dollar - drøyt 2,4 milliarder kroner.
Mens hele IT-verden var samlet til den årlig CES messen i Las Vegas, lanserte Apple sin iPhone på sitt eget arrangement i San Fransisco. For de fleste selskaper ville det være et PR-messig "selvmord" å ikke stille opp på verdens største messe for forbrukerelektronikk, men for Apple var det tydeligvis en god investering. Ved å være svært hemlighetsfulle samtidig som innovative, mener Harvard professoren David Yoffie at Apple har funnet en kombinasjon som fungerer ypperlig - både overfor presse og forbrukere.
Denne kombinasjonen har gitt Apple garanterte presseoppslag ved store produktlanseringer, og iPhone var det beste eksemplet så langt. Apples iPhone fikk stor "spalteplass" i aviser, magasiner, TV og internett. Sjeldent har et teknologiprodukt blitt så omtalt som Apples iPhone. Til og med NRK og TV2, som normalt ikke omtaler teknologinyheter i stort omfang, tok i mot Apples iPhone med åpne armer.
En veldig interessant artikkel hos USA Today snakker mer om Apple og deres unike markedsføring.
kajac tir, 13/03/2007 - 15:22
Hvorfor er det ingen som har kommentert dette?
---
Mine sider:
DingsePortalen / Min hjemmeside / NettNytt / Triosys
macrules tir, 13/03/2007 - 16:06
Venta på deg... sånn, nå kan vi begynne.