Yahoo med musikktjeneste

Yahoo klarer ikke bestemme seg: Først startet firmaet musikktjenesten Pressplay og kjøpte portalen Dotmusic. Så kvittet Yahoo seg med begge deler. Men nå er arbeidet med en ny musikk on demand-tjeneste i gang, og rykter vil ha det til at Yahoo vurderer å kjøpe Musicmatch. Fortsatt selger ingen i nærheten av like mye musikk som Apple. En av Yahoos toppsjefer har tidligere karakterisert musikk on demand-bransjen som lite lønnsom. ?Det er svært vanskelig å tjene penger her,? uttalte Dave Goldberg da firmaet solgte Pressplay til Roxio. Som kjent ble Pressplay omdøpt til Napster 2.0. Kanskje det er derfor Yahoo har fått en ny giv når det gjelder nettmusikk?

En god match for Yahoo
Yahoos talskvinne, Charlene English, vil ikke bekrefte noe, men godt informerte kilder kan fortelle at firmaet undersøker muligheten for å kjøpe mediaspilleren Musicmatch. Denne har 160 000 abonnenter og distribusjonslisens på flere hundre tusen musikkspor.

Tidligere har Musicmatch kjempet mye for å forbli uavhengig, men mediaspilleren er ikke lenger blant de mest populære på nettet. Dessuten har Musicmatch blitt dumpet både av Apple og HP (som begge går for iTunes). Derfor kan det tenkes at tiden nå er moden for salg. Men i øyeblikket er alt usikkert. ?Vi kommer til å fortsette slik vi har gjort i årevis,? sier Chris Allen, senior vice president i Musicmatch.

I desember kjøpte Yahoo firmaet Mediacode, som nå arbeider med å utvikle en ny mediaspiller. Et Musicmatch-oppkjøp vil utvilsomt sette fart på dette prosjektet. Da blir det heller snakk om å skreddersy Musicmatch opp mot Yahoos ønsker og merkenavn.

Yahoo driver allerede musikkvideo-tjenesten LAUNCHcast. Men mulighetene for å få publikum til å betale er større hvis man heller selger hele album eller singler. Mange oppfatter musikkvideoer som reklame for musikken, og derfor er det også laber betalingsvilje for dette produktet. Yahoo har i tre måneder drevet en radiotjeneste gjennom LAUNCHcast, men den er kun tilgjengelig i USA.

Selv om det tidvis kan være vanskelig å følge Yahoos forretningsmessige krumspring, så handler det i stor grad om at Yahoo tilpasser seg markedet. Hvis Apple tjener penger på nettmusikk, så sier det seg selv at Yahoo også vil være med på moroa, men spørsmålet er om de greier dette?

Roxio gikk med 25,6 millioner dollar i underskudd i fjor. To måneders drift av Napster 2.0 innbrakte 3,5 millioner dollar, og Roxio satser nå alt på at musikk on demand vil gjøre selskapet lønnsomt igjen, men tydeligvis går det dårlig.

Apple har iPod, ingen av de andre leverandørerene har iPod, og støtter heller ikke iPod. Det er der nøkkelen ligger.

Kilder: itpro/pcmedia

Tags:
  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai