EA Games satser på Transgaming

På Steve Jobs sin keynote i går var det relativt få nyheter, men en av dem var at EA Games har tenkt å satse mer på Mac som en plattform for sine spill (ihvertfall Command and Conquer 3, Battlefield 2142). Det som ikke ble nevnt på keynoten var at spillene ikke blir "native", dvs. ikke tilpasset Mac OS X og ikke tilgjengelig på PowerPC. En pressemelding fra TransGaming sier at det er de som skal stå for kompatibiliteten gjennom Cider.

Selskapet står også bak Cedega (for Linux), og har opp gjennom årene samarbeidet en del med WINE prosjektet. Mange vil i dag hevde av WINE har forbigått Cedega, samtidig som det er helt gratis, selv om sistnevnte gjør det noe enklere å installere programmer.

Databasen på WINEHQ.org sier at Battlefield 2142 fungerer noenlunde med WINE 0.9.37, mens Command and Conquer 3 får enda bedre skussmål. Dette kan få en til å lure hvor mye Transgaming egentlig må bidra med, men samtidig er det veldig positivt at et firma som EA Games ser på andre plattformer enn Windows og konsollene. Samarbeidet kan tilføre WINE / Transgaming verdifull informasjon om hvordan spillselskapene bruker APIene som WINE og Cedega prøver å gjenskape.

kajac

Nå må vi huske at Cider er optimalisert for spill i motsetning til wine, og er en api man integrerer med spillene, ikke en simulator som wine/crossover

Giltvedt

At EA skal begynne å lansere spill både på Mac og Windows samtidig er en god nyhet. Fint at de vil gjøre det mulig, men jeg synes det er litt merkelig at de ikke nevnte dette.

EA har jo allerede noe utvalgte spill som fungerer på Mac. Når de faktisk har det så hvorfor trenger de da TransGaming egentlig? Er det fordi de ikke har nok folk i Mac avdelingen til å portere spillene? Jeg har selv lest litt om Cider ifjor og har lurt på når de vil gjøre programmet tilgjengelig. Hadde ventet meg at de skulle selge/lansere programmet alene. Kanskje jeg har misforstått innholdet om Cider artikkelen.

Når EA vil eller prøve å gå fram som en god eksempel for andre spill- utvikler/utgivere/selskaper for å gjøre spillene tilgjengelig på Mac plattformen så er det en god ting. Det er en ting jeg er skepisk til. Når det blir slikt at det er TransGaming som gjør jobben så blir spill- utvikler/utgiver/selskaper forsatt like late fra før? Å opplyse dem om API slikt TransGaming kan få spillet til å fungere mer optimalisert er en god ting, men hva vil skje med utvikling av "native" spillene rett fra Mac da? Når EA har "native" Mac spill fra før og nå skal samarbeide med TransGaming så blir de da litt mer late?

Om alle andre også kaster seg på bølgen og følge EA som en god eksempel så hvordan kan TransGaming greie å følge utviklingen? Håper vel egentlig at de andre har vett nok til å se på det som et alternativ ved siden av å lage native Mac spill.

Har selv par spill fra EA og liker de spillene, men lengre enn dette har jeg ikke noe interesse av de andre EA spillene.

Stian A. Giltvedt - Nintendo Friend Codes - Mac1

aks bilde

ak

kajac: WINE er ikke en simulator og Cider er ikke en API man integrerer med spillene. Cider er, akkurat som WINE og Crossover, en erstatning for Windows sine APIer.

xagits: EA Games er et investeringsselskap og en merkevare. Spillene lages av forskjellige programvarehus med varierende forhold til Windows / Linux / Mac. En løsning som Cider gjør EA Games mindre avhengig av Mac OS X kompetansen til hvert enkelt programvarehus.

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai