Bremser Apple spillutvikling?

Spilling på Mac har aldri vært det helt store og uten gode selskaper som Aspyr, Blizzard og ID Software hadde vi nok ikke hatt mange spennende spill på vår plattform. Fortsatt mangler vi mange store titler og det største savnet hos mange er kanskje Half-Life serien fra Valve. I et nylig intervju hevder Doug Lombardi fra Valve at Apple bremser spillutviklingen på Mac.

Nettstedet Kikizo.com intervjuet nylig Doug fra Valve og et av de store spørsmålene i intervjuet dreide seg om nettopp Mac-støtte. I lengre tid har det ryktes at Valve jobber med Mac-versjoner av sine spill. På spørsmål om hvorfor det enda ikke har kommet noen Mac-versjoner av Valve sine spill kunne Doug Lombardi gi en god forklaring.

Han hevdet nemlig at Apple bremset spillutviklingen på Mac OS X platformen ved å ikke fokusere nok på de tekniske utfordringene som finnes for å få dette til.

"We tried to have a conversation with Apple for several years, and they never seemed to... well, we have this pattern with Apple, where we meet with them, people there go "wow, gaming is incredibly important, we should do something with gaming". And then we'll say, "OK, here are three things you could do to make that better", and then they say OK, and then we never see them again. And then a year later, a new group of people show up, who apparently have no idea that the last group of people were there, and never follow though on anything. So, they seem to think that they want to do gaming, but there's never any follow through on any of the things they say they're going to do. That makes it hard to be excited about doing games for their platforms." sier Doug Lombardi til nettstedet Kikizo.com

Valve gir ikke uttrykk for hva de ønsker Apple skal forandre på for å gjøre det lettere å utvikle spill til Mac, men de gir tydelig uttrykk for at de ikke er fornøyd med Apples innsats. Doug Lombardi mener at spillutvikling er essensielt for at Mac-platformen skal fortsette å øke.

Spørsmålet oss utenforstående må stille oss er om dette kun er en dårlig unnskyldning for å ikke utvikle et spill til Mac eller om Valve faktisk har rett i at Apple bremser spillutvikling ved å ikke legge tilrette for dette. Under forrige keynote brukte Steve Jobs lang tid på å snakke om spillutvikling og hadde invitert opp personer fra både EA Games og ID Software for å snakke om spill.

Tiden vil vise om dette er noe Apple faktisk satser på eller om Valves spådommer om manglende vilje stemmer.

petterandreass bilde

petterandreas

Assassin's Creed!

desafio

Hvorfor i alle dager skulle Apple bremse utviklingen av spill til plattformen? Det ville vært bare dumt.. Som å sage seg selv i foten
MacBook Pro 15", 2,16 ghz C2D, 2 Gb ram
- woha -

KristianN83

Å installere Half Life 2 på en Windows PC medfører endel styr; blant annet får du "Steam" som alltid kjører på maskinen og eter ressurser, og det blir et sabla rot med selve spillet også. Jeg grøsser også hver gang jeg tenker på maset med koden som kreves for å registrere spillet. Dette er problemer som er typisk Windows OS, og Valve ville aldri sluppet unna med noe slikt på OS X. Hva er det egentlig Valve ønsker at Apple skal gjøre? Programmvare fungerer bedre på Mac, så hvorfor skal ikke også spill kunne gjøre det? Det virker mest som Valve gjør et forsøk på å skyve bort ansvar med vage påstander.

vatrix

"rogrammvare fungerer bedre på Mac, så hvorfor skal ikke også spill kunne gjøre det?"

Vel, Direct X....

ch_knapp

Jeg kan fint tro Valve i denne sammenhengen her. Det at EA har lansert sine spill for Mac nå er utelukkende takket være en tredjepart (windows->mac-konverteringsprogramfolka) som har gjort en jobb Apple selv burde har gjort om de virkelig ønsket masse spill til Mac. Apple er ikke mer enn et firma, og alle firmaer kan slite med dårlig middle-management eller toppledere som har det mest i kjeften. *host*iPhone MobileSafari=SDK*host*

Apple får til en del kule ting, men det er ikke alltid deres fortjeneste, spill er ett eksempel.

-Christian

Magnuc

Jeg har heller ingen problemer med å tro på Valve i denne sammengengen!

TigerOlas bilde

TigerOla

Valve har da kjørt på OpenGL før, og gjør det fremdeles, om jeg ikke tar knusende feil.

At Steam ALLTID kjører, er å ta litt hardt i da.. Du kan jo stille inn slik at det ikke starter opp når du logger inn på brukeren din, og du kan helt fin avslutte Steam. Steam i seg selv eter ikke mer ressurser enn du vil det skal gjøre, er nå min erfaring. Lykkelig Steam/HL-eier siden høsten 03!

Polymorphs bilde

Polymorph

Vel, ett av tingene Apple kunne gjøre er å gi brukeren mulighet til å klokke opp grafikkortet til vanlig frekvens...

Jeg har prøvd C&C Tiberium Wars på Mac og Windows på samme 24" iMac med nVidia 7600 GT 256Mb, og det går SØRPETREGT på Mac med dels høye grafikkinnstillinger (VFX).

Å se på en atombombe gå av er bortkastet. Det drar meg tilbake til VooDoo3-tiden. Alt jeg kan gjøre er å prøve å få musa på kartet og sende meg et sted der det ikke er noe action.

iMac-en bråker heller ikke noe mer etter å ha klokket opp kortet til standard frekvens (600/729Mhz, kontra 350/350Mhz), så jeg skjønner ikke helt hvorfor de har bremset det ned sånn.

eflaten

Har inntrykk av at OS X fremdeles har dårlige grafikkdrivere til ellers helt fine skjermkort. I allefall var dette tilfelle tidligere. Kanskje dette han mener. Selv spiller jeg lite.

Hothead

Hadde jo vært en start for Apple å begynne å levere noe som kan kalles grafikkkort uten å rødme. Den desidert mestselgende Mac modellen, Macbook, leveres med integrert kort som knapt greier å fungere til spil som er 3-4 år gamle. Ingen vits for å utvikle/distrubuere spill til en plattform hvor mesteparten av brukerene ikke har mulighet til å kjøre spillet dit, selv om de ønsker det aldri så mye. Selvfølgelig finnes det spillutviklere til Mac, men de sliter med mindre marked enn de de burde hatt.
Mac maskinene trenger ikke være super til spill. De trenger bare være gode nok til at spill ikke blir et argument til ikke å kjøpe en.

stormx

Jeg tror også at Valve har et poeng her, men kan se for meg at Apple får vondt i magen av å se på Steam. Det er vanvittig plagsomt å måtte ha et program oppe for å kunne gå inn i et annet program, dette er langt ifra "Eple-metoden" å gjøre ting på.

Men ja, Apple må jo ha noe av skylda? Om de virkelig hadd gått inn for å få flere spill-titler til OS X hadde de nok fått det til.

Verdens undergang er det jo ikke, når man faktisk kan ha en Windows versjon på mac'en om man vil spille. Hadde ikke brydd meg hvertfall, så lenge jeg kan se på en pen Apple-maskin når jeg spiller.

stormx

Er forresten enig i at grafikkortene i Mac'er er litt underspesifiserte. Hvorfor kan man ikke få kjøpt en iMac med HD 2900 eller 8800 for eksempel? Det samme gjelder MacBook Pro, de skulle hvertfall hatt et topp-spesifisert kort. Den hvite MacBook'en kan jeg forstå at har onboard-kort, men den svarte burde nok fått et dedikert. Just my point of view! :)

noilivaps bilde

noilivap

Vatrix, det er typpisk apple-fanboy snakk....

kajac

Jeg vil tro grunnen er at på Windows har man DirectX-pakken som tar hånd om lyd (DirectSound), bilde(DirectDraw), 3d(Direct3D) og kontroller (joystick etc.)
Derfor kan utviklere holde seg til en API for å kode spillene sine.

På Mac har man Open GL for 3d, CoreImage for bilde, Core Audio for lyd osv. Dette er langt flere apier å ta hensyn til, og derfor er det mer strevsomt å lage spill til Mac, spesiellt med tanke på at det er så "få" brukere.

Begge motorene (OpenGL og Direct3D) kan gi like bra grafikk (Playstation 3 bruker jo OpenGL), og grafikken går like raskt, så grafikkmessig er det ingenting som hindrer de.

Uansett, i det store og hele er det nok en prioriteringssak.

Så jeg vil si at Valves sjef ikke helt vet hva han snakker om. Mac er ikke mer (eller mindre) tilrettelagt til spill en en Win-PC.

Jeg tar forbehold om faktafeil.

Xuphon

Nå ja...nå finnes det mange useriøse spill utvikklere og tredje parts porte firma der ute. Det kom svært mange bra spill til Mac før skiftet fra OS9 til OS X, og hvor mange ble oppdatert til OSX? En del, men desverre så var det alt for mange spill som aldri ble oppgradert til OSX. Kan nevne flere titler, men her er noen: Unreal, Unreal Tournament (Begge kan kjøres via UT Preview3 i OSX, men blir veldig begrenset), Rune, Majesty & Age of Empires. Noen spill var sikkert for "gamle" til utviklerne brydde seg med å oppdatere dem, men det var mange nye spill som aldri ble oppdatert til OSX. En av grunnene til dette var at noen utviklere var miss-fornøyd med overgangen til OSX. Dette var andre gangen Apple hadde skiftet plattform.
Første gangen: 68K -> PPC
Andre gangen: OSX
Tredje gangen: Intel

Sånn sett kan man si at Apple har gjort mer forandringer for sitt OS enn MS har for Windows. Men siden at det har skjedd så mye med Mac, så er det ikke rart at utviklere for kalde føtter og er skeptisk for å utvikle programmer til Mac. Vet at det er noen utviklere som faktisk har gitt opp Mac pga. dette.

Jeg nevnte tidligere Unreal Tournament utviklet av Epic. Spillbart i OSX via en dårlig og begrenset beta. Quake 3 Arena kom samtidig som UT (1999). Men ID oppdaterte Q3A til OSX, siden som UB og til og med fri gjort kilde koden. Har Epic gjort noe av dette? Nei. Det er stor forskjell på spill utviklere og på hvor dedikert de er til plattformene de utvikler spill til.

Også er spørsmålet, hvor mange av eksisterende spill blir oppdatert til Universal Binary? En god del, men nok en gang så blir en del spill ikke oppdatert til UB, fordi de fungerer i Rosetta? Noen ja, men ta f.eks. Escape Velocity Nova og Diablo2, Ikke spillbart i det hele tatt hvis du sitter med Intel Mac og de kommer heller ikke til å bli oppdatert.
Så har du dem som porter spill, men yter dårlig fan service med å la være å oppdatere Mac versjonen på lik linje med Windows versjonen.
Eller så lar de vær å porte expansion packs. F.eks. Majesty.
Enten så kan de gjøre en ordentlig jobb med å porte spill (rubbel og bit), eller så kan de la være og heller prøve å finne seg et annet yrke.

Heller så hjelper det ikke at meste parten av spillen som blir utgitt i dag er shareware. Ikke at det er noe galt med shareware, det finnes mange bra shareware programmer og spill. Men mesteparten av spill som er laget av kjente/proffe utviklere, er vel bedre enn shareware spill.

Og en ting til, det finnes nesten ikke noen magasiner og internet sider som er dedikert til Mac spill, i allefall som er sånn noegen lunde oppdatert.
Du finner det til PC og konsoller....men ikke til Mac. Men jeg må nok sitere forum troll (nytt lavmål er nådd), "Spill til Mac finnes ikke".
Ganske irriterende, men av og til så føles det ikke langt unna sannheten:-(

Hvis jeg ikke husker så feil, så begynte de å porte HalfLife til Mac. Men da de kommet ca. 40% i prosessen, så ga de seg. Dette var fordi at "ingen" bruker mac og de hadde tjent minimalt på Mac versjonen. Kunne de ikke hatt oppdaget det litt tidligere, så slapp vi å vente på noe som ikke kom? Eller rett og slett bare fullføre det de hadde begynt på.

Men på en annen side så taper datamaskinen % i spille markedet (har tapt en god del tereng siden 2004 og forsetter med det) til fordel for spille konsoller. Så man kan jo alltids diskutere hvor mye vits det er med spill til datamaskin, rent bortsett fra kabaler o.l. Okay kanskje litt mer enn kabaler, legg til RTS og FPS og litt til, but you get the picture. Det er fordi at spillene på konsoller er blitt ganske bra sammenlignet med forgie generasjon. Skillet mellom spill på konsoller og på datamaskin er ikke så stort som det var for et par år siden. Men den aller viktigste grunnen er at folk flest ikke er villig til å betale en formue for en topp datamaskin, når de kan få nesten tilsvarende på konsoller som koster en brøk del av det en gaming PC koster. Selvsagt så er jo ikke dagens konsoller like sterke som dagens datamaskiner, men datamaskinens forsprang er ikke så stor lengre. Datamaskinen trenger mer eksklusive killer apps med høy wow faktor (pun intended), for at den i det hele tatt skal være interessant som spille plattform. Men når vi er inne på Blizzard og WoW, så ser jeg ikke hvorfor man ikke skulle kunne spille WoW og StarCraft2 på PS3 og 360. De er sikkert kraftig nok til å kjøre spillene, om Blizzard hadde vært interessert.

Når jeg ser på alle de spillene som blir laget i dag, så sitter jeg igjen med en konklusjon: Aldri har det vært så mye dritt spill som nå, og det gjelder alle spill plattformer. Spillene var mye bedre før. Ja jeg er en selv erklært retrofil gamer, men spiller en del av dagens spill. Dagens spill er kanskje mer avansert og har bedre grafikk, men ikke måle seg med spill som ble laget for 10-20 år siden. Tenker på spill til Snes, Atari ST og Amiga. Det var tider. Det var da de kunne lage spill, og ikke det resirkulerte mølet som blir laget i dag, som kun er avhengig av god grafikk for å være "bra".

Så hvis meste parten av gamere er fordelt mellom Windows og konsoller, hvorfor skal utviklere bry seg om lille Mac som har så få brukere?
Et svar kan være at det finnes 2 aktuelle spille standarder i dag: OpenGL og DirectX. Riktig nok så har MS monpol på spill takket være DirectX, men det hadde vært litt bedre om utvikklere oppdaget at det er noe som heter MacDX. Med MacDX slipper en store deler av porte prosessen, alt du trenger er å linke programmet til data filene.
http://www.coderus.com/macdx/index.html

Men hadde Windows, Linux og Mac hatt en felles standard for spill-bibliotek (mangel på bedre ord), så hadde det stått fritt til utviklere å velge hvilke OS de lager spill til. Kanskje bør EU gripe inn her også?

Det er kanskje ikke så rart at ting er som det er. Mac har aldri vært en prioritert spille plattform. Husker jeg ikke så mye feil, så fikk Mac grafikkkort med 3D støtte et par år etter PC. Fordi at Apple/Steve ikke var interessert i spill? De fant vel ut på den harde måten at de skadet Mac plattformen med sin holdning. Det har sikkert også bidratt til til MS sitt spill monopol. Og det at Apple stortsett har hatt latterlig dårlig grafikkort i sine maskiner, har definitivt ikke hjelpet på. Kan si Celeron fortre en du kan si GMA950. Hallo Apple, dere lager Mac som har prosessor med innbygd grafikkort? Trodde dette var 2007. Greit nok at maskinene som bruker GMA950 ikke er spille maskiner, men jeg synes man betaler så mye for maskinene med GMA950,men får så lite igjen. Greit nok at du sikkert kan kjøpe en PC til tilsvarende pris og hardware, men de er også overpriset. Det er ikke alle som kan ha iMac pga. plass problemer, og en MacMini dekker ikke de fleste sitt behov hardware messig. Det vi trenger er en litt større MacMini med iMac specs. Cube, anyone?
Kunne sikkert blitt priset 1500-3000 billigere enn iMac, siden at man ikke for skjerm, tastatur og mus på kjøpet. Men en selv en iMac vil vel slite med de heftigste spillene?

MrCave

Mitt inntrykk av spill til mac er et par håndfull 2-3år gamle spill som foresten selges som "NYE" på diverse mac butikk + en drøs med mer eller mindre billige/gratis hjemmelaga greie med nokså label kvalitet.

Jeg tror på Valve, og skal mac få spill tilbakem så må apple bli mer vennlig mot andre firmaer mot å slippe til.

Personlig bryr jeg meg lite om spill til mac, pc er et type spill som alltid vil ble om "HEY OPPGRADER HARDVAREN" ellers kan du ikke spille det spillet.
PC gamer = hardware snobber
Og det som er vel problemet kansje, alle nye spill vil har nyeste hardvaren og pc bytter ut specsa vær månde mens mac bytter 1gang i året?
Nei sånt tull greier jeg ikke lenger, Konsoll for alle pengene her i gården.

Og til slutt til dere "gamle" som klager for spill med bare fancy utsende og ellers døde spill.
Når var det dere spillet et spill sist?
Bare nostalgia med dere?
Joa, ble laga mye bra spill, men det gjøres det nå også,akkurat som det ble laga mye / ganske mye møk tidliger.
En grunn er at spill har et temmelig støre medie og kommet mer fram i lyset.
Kan ikke komme på hvor mye dere feiler i mening om dagens spill.
Men bare lev på støvet nostalgia, gå glipp av alt det som er bra og nytt nå om dagen.

Xuphon

Tja om Valve er de rette folka? jeg vet ikke, men det er rett som du sier at Apple må la andre firmaer slippe til. Ellers så blir OSX like åpent som iPhone, for å sette ting på spissen. Men at Apple ikke er i møte kommende ovenfor andre firmaer, ja absolutt.
Vet at Apple har behandlet noen shareware firmaer veldig dårlig. Og det er som du sier at konsoller er den rette retningen hvis man vil spille spill. Ikke noe galt i å spille på en datamaskin. Men det er så lett å koble til en spille konsoll til surround reciver/tv i stua enn å flytte datamaskinen ut i stua. Hvis du var spill utvikler ville du laget spill til A: en maskin som har ca. 5% av markedet, frem for B: en maskin som har 95%, eller ville du laget spill til C: konsoller? Er du spill utvikler så er det nesten bare glemme Mac plattforemen. Det er ikke lønnsomt. Det er i konsoller pengene ligger, også spill til Windows.

Er ikke så gammel, men jeg lar meg ikke imponere så lett av spill som er avhengig av å levere bra grafikk for at det skal være "bra". Er ikke noe "grafikk hore". Gi meg heller et spill med så der grafikk og masse gameplay i stedet. Hvis jeg var interessert i iCandy og ingenting annet, så ville jeg heller koset meg med en bra film i stedet. BTW. Jeg spiller så ofte som jeg kan. Nesten hverdag, og det er ganske likt fordelt mellom gamle og nye spill. Men av nyere spill, så er lenge siden sist jeg spilte et spill som jeg syntes var bra.

Selvsagt blir det laget bra spill i dag, men vil ikke på stå at mesteparten av spillene er bra. Prøv heller middelmådig.
Er spill utviklere i det hele tatt selv kritisk? Ta f.eks. Lair til PS3. Vi har sett grafikken og alt virket lovende, helt til vi fikk vite om den elendige kontrollen.

Takket være nostalgi, så kan jeg stolt si at jeg har prøvd spill som ikke har vært "bra", men kjempe bra. Og det er ikke mange av dagens tittler som kan måle seg med dem. Vet hva jeg prater om, har tross alt vært gamer i 19 (Damn, time flies when you`re having fun). Og jeg har ikke spilt rent lite spill heller. Men jeg spør deg, hvor ofte spiller du og hvor lenge har du vært gamer? Og hvilke nye spill som er så "fantastisk bra", "nyskapende" og "original"? Og det er her du skal la vær å nevne Halo;-)
Ta f.eks. FPS sjangeren, for er den død. Storhets dagene til FPS var utvilsomt på 90 tallet. Og siden da så har jeg spilt 2-3 stk. som jeg faktisk syntes var bra, resten? Bortkastet tid. Its the same shit with a new wrapping. RPG? Har ikke spilt et bra RPG spill siden 2004.

Selvsagt så fantes det dårlige spill før. Det mye mer møkk i dag, enn tidligere. Men fordi spill utviklere hadde begrensninger pga. hardware, så kunne de vei opp for laber grafikk med et eksisterende gameplay, kule lyd effekter/melodier og litt annet små kjafs. Grafikk er ikke alt. Et annet problem med nye spill er at de blir bare mer unødvendig avansert, heldigvis så har i alle fall Nintendo skjønt det. Nå sier jeg ikke at spill skal spilles med en knappers stikke, men det skal i hvert fall ikke spilles med med 40 knappers stikke heller. You get the point.

Ingenting galt med hverken din eller min mening: Men hver sin lyst. Jeg har så langt ikke gått glipp av noe. Eller jo, et par PS1, PS2, og noen gamle Windows spill, men ikke noe mer en det.

Det er slikt det foregår i spill bransjen i dag (tror jeg):

Game Director: When is the graphics ready?
Graphic Designer: Dont know, soon.
Game Programmer: Ive completed 40% of the code, Soon we can play test the game.
Game Director: Shut up, all I wanted to know is when the graphics is done. Mr. Programmer sir, youre fired.
Graphic Designer: This thursday?
Game Director: Good, when can we ship the graphics?
Graphic Designer: The graphics? Ship only the graphics?
Game Director: Yes.
Graphic Designer: Next monday.
Game Director: Good...Oh and Mr. Graphic Designer sir, you got a raise.

Magnuc

Et problem man har om man skal spille på Mac er jo at en "spillmac" koster fra 22.000 uten skjerm! Dette er helt sykt og Apple kan bare glemme å få mange spilltitler til sin platform så lenge de ikke kan levere billig og utbyggbar hardware.

Det er klart man kan spille på en iMac også, men en spillmaskin bør være mulig å oppgradere, ellers er det ikke mye spill man får spilt..

Jaques1234

Først: Valve er et firma som utvikler utrolig bra spill. De er på høyde med det beste jeg har spillt, og jeg har spillt på data siden Spectrum og C64. Dette ser Apple og derfor kommer de til Valve.
Det virker ikke som Apple tar spilldelen i markedet seriøst når de ikke kommer med en hardwarekonfigurering som er oppdatert i forhold til dagens krav til spill. Jeg tenker her på iMac, som er den maskinen som prismessig kunne solgt godt som spillmaskin. Den er jo utdatert i det den blir lansert og du kan ikke vente deg noe bedre før om et år tidligst. Dårlig signal til de spillutviklere som kunne tenke seg å utvikle for mac også, når maskinene som selger mest(imac og macbook) ikke er noe tess til spill.
Valve klager også over store utskiftninger i avdelingen de har møter med og at de ikke jobber med de tingene de ble enige om sist de møttes, noe som også sender ut svært demotiverende signaler.
Husk, Valve trenger ikke Mac, men Mac kunne hatt svært godt av Valve.
Så ja, jeg tror også at det er Apple som bremser for at spill ikke blir utviklet paralellt eller i det hele tatt til Mac iforhold til windows.

dalki

http://www.insidemacgames.com/features/tuncersblog.php?ID=111

Vis dette stemmer så e man ikke så merkelig at Half-Life 2 er ikke i Mac..

mariusnilsens bilde

mariusnilsen

De mac maskinene folk flest har er de maskinene hvor man ikke har særlig mulighet til å skifte ut harware på. Litt dumt å måtte kjøpe seg en ny mac hvert år for å kunne spille de nye spillene. De fleste gamere bytter skjermkort nokså ofte fordi spillene blir mer kravstore osv. Skal en mac fyr følge dette racet må han ha en macpro maskin og muligheten til å skifte ut grafikkkort enkelt i alelfall en gang per år. Dette har Apple ikke lagt særlig til rette for i det heletatt. Apple bremser helt klart for spillutvikling ved å selv ikke lage "gamer friendly" maskiner overhodet. Kanskje eksterne skjermkort kan være tingen for Apples neste generasjoner med iMacer og laptopper?

outfarm

ja! så til de grader.

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai