Adobe håper 2004 skal bli et år hvor stadig flere papir-publikasjoner tilbyr elektroniske utgaver i pdf-formatet, da undersøkelser viser at folk i større grad enn før er villige til å betale for et slikt produkt. ?Utgivere av blader har i lang tid sett på elektroniske utgaver som noe man gir bort ? eller noe som er en bonus til abonnenter av papirmagasiner. Men denne holdningen er på vei ut,? sier Mark Floisand i Adobe. Det viser seg at folk gjerne vil betale for blader og aviser på nettet, hvis det de får det samme innholdet som i papirutgaven.
Praktisk format
Selv om de fleste nok fremdeles vil foretrekke å lese en papiravis heller enn en pdf-fil på PC-en, så har den elektroniske versjonen en rekke fordeler. Abonnenter kan få tilgang til avisen hvor som helst i verden og den blir aldri utsolgt. Det er også lett å søke i en pdf-fil, dersom man er på jakt etter et spesielt tema.
Adobe håper at interessen for pdf-formatet vil føre til at flere redaksjoner går over til firmaets desktop publishing-program InDesign.
Elektroniske utgaver er på mange måter en mellomting mellom papirutgaven og internett-siden til aviser. I pdf-filen kan man legge inn lenker til nettreklame ? og slik kunne følge lesernes interesser. Reklame i elektroniske utgaver kan slik sett bli mer verdifull enn tradisjonelle avisannonser.
?Det blir lettere for annonsører å se om reklamen deres fungerer,? sier Mark Floisand.
Kilde: itpro technett/pcmedia.no