Nye innovative nettannonser fra Apple

Apple er kjent for å gå nye veier når det gjelder annonsering, men på Internett har de vært relativt konservative hva gjelder annonsering. Normalt har Apple kun benyttet seg av helt vanlige bannerannonser, men nå prøver de noe nytt med deres nyeste PC vs. Mac bannerkampanje.

På en rekke utvalgte typisk PC-relaterte nettsteder som Engadget, News.com og PCMag.com har Apple kjøpt opp en ganske spesiell plassering.

De har en helt normal toppbanner på 728x90, en gjenganger i annonseformater verden over. I tillegg har de på samme side en bred videoannonse på siden som "sammhandler" med 728x90 banneren i topp. Resultatet er en ganske så morsom og annerledes Internett-annonse, med et budskap vi kjenner fra før - "Forget about Vista, Get a Mac".

Følgende film viser hvordan dette fungerer i praksis:

Jurgis

haha, så bra ;D

artofdesign

Lo meg skakk, denne var jo skikkelig tøff!

----------------------------
www.artofdesign.no

tjodolv

Den var jo artig, men jeg synes Apple begynner å dra Windows-hetsingen litt i overkant langt nå...

mgaard

Jeg er nok litt enig der. For det om reklamene er kjempe morsommme. Men begynne å bli litt oppbrukt nå.

csharp

Artig den der, måtte flire litt - men hadde jeg ikke visst at det var en Mac-reklame hadde jeg ikke skjønt at det var reklame for Mac....

Det nevnes jo ikke noe sted....

rafns bilde

rafn

For oss som har brukt "Windass" store deler av livet er ikke dette annet enn kjempemorsomt. Det er lov å ha sterke følelser for mac/windows (forholdsvis gode/dårlig), og det geniale med denne markedsføringen er at de bygger på nettop disse følelsene. Mer mer! :D

NuSkool

Den nye reklamen er best plassert her:
http://www.cnet.com/windows-vista.html

fmandals bilde

fmandal

Hadde reklamen fungert, så hadde den jo vært god. Var akkurat inne på cnet for å se den i praksis, og det er jo bare kluss med den. Første gang er det hakk i plata. "Hello, I'm a". "Hello, I'm a". "Hello, I'm a m". "Hello, I'm a ma". Lastet siden på nytt, og da var ikke lysskiltet synket mot videoen, slik at det ga liten mening...

Bonna

Haha! Jeg ler meg skakk! Faktisk en fantastisk genial reklame! Lurer på om det kommer til å bli slik framover at flere benytter seg av denne typen reklame?

Frekk

Ironisk sett er den bra nok, men på meg virker den mot sin hensikt. En gylden regel er at man ikke rakker ned på konkurrentene. Det er useriøst og får en til å fundere. Trenger virkelig mac å sverte konkurrentene for å selge sine varer. Har begge både mac og pc, og er fornøyd med begge to. Foretrekker Leopard til visse ting, mens Windows er å foretrekke til andre ting. Får et litt negativt intrykk av Mac med en slik reklame

admins bilde

admin

Nå skal det sies at det å rakke ned/latterliggjøre konkurrentene er vanlig i USA når det gjelder markedsføring. Det er et veldig vanlig brukt knep som selvsagt reklamebyråer benytter seg av når de tror det har en effekt. Det er et veldig farlig virkemiddel hvis produktet ditt ikke er bedre og hvis det ikke er en oppfattelse i markedet om at produktet du rakker ned på er dårlig.

Jeg antar at Apples reklamebyrå (TBWA/CHIAT) er klar over hva de gjør. Det er en god grunn til at disse reklamene ikke er vist i europa. Å snakke stygt om konkurrenten er no-go blant europeiske brukere.

Staales bilde

Staale

Jeg hater video-reklamer, de gjør det mye vanskeligere å fokusere på informasjonen man søker (heldigvis må man klikke for å få lyd på denne da). Dessuten kjenner ikke jeg noen med så store problemer med windows vista, jeg tror overgangen fra Mac OS 9 til OS X var større og mer problematisk. Programvare som er kompatibel med XP er jo i 95% av tilfellene kompatibel med Vista.

Jeg synes denne (tiende?) windows-mocking reklamen er nytt lavmål av Apple.

admins bilde

admin

Det største problemet med reklamen i mine øyne er at den snakker kun til "menigheten" - oss som allerede har byttet og som er "frelst". Vi vet hvor dårlig Vista er og vi synes denne reklamen er morsom.

Den jevne PC-bruker derimot tror jeg ikke vil respondere på reklamen på samme måte. Apples reklame har dessverre alltid vært rettet mot menigheten.

termservs bilde

termserv

Dog var denne ganske morsom :)

http://www.ronny-andre.no
MacBook Pro 15.4" + iPod Photo 20gb + Canon EOS 400D + Apple iPhone 8GB

Frekk

Nja, Vet ikke helt om jeg er enig i at den retter seg mot "menigheten". Ser man på budskap og plassering av annonsene så vil jeg si at den er myntet på windows-brukeren. Kan godt henne det bare er "menigheten" som syntes den er bra.

Selve annonsen bygger opp under fordommer begge veier. "Mac-Menigheten" digger denne og får tilfredsstilt sitt behov for å bygge opp avstanden til Windows. Mens "Windows-menigheten" får enda en grunn til å hate Mac.

Så mens to leirer krangler seg i mellom..Ja da drar jeg hjem skrur på pc og spiller et spill, mens jeg hører på musikk gjennom min mac :)

kajac2

for første gang synes jeg synd på Microsoft. Dette er ikke reklame, men mobbing. Hva er det apples reklameavdeling tenker med for tiden? Dette er laaaaaaangt over streken.

maggimb

Det der var bra! ;)

cybervision_

For en som har vært gjennom Vista-h****** i 6 mnd nå gir det absolutt mening - sitter bare og teller på knappene før det blir Leopard. Vista er søppel. XP derimot funker jo bra nå.

Magnuc

Bannern er morsom den, men innovativt er den langt ifra. Banners som kommuniserer med hverandre har blitt gjort i mange år allerede, også i Norge.

bllan

hahaha en herlig reklame,. slik vil vi se mer av:) bedre enn reklamene på f.eks. vg.no der det plutselig starter å spille en fryktelig lyd når man tar musepekeren over.

Ttigers bilde

Ttiger

De er så bra!! :D

Simen89

De reklamene finnes ikke på noen av de sidene som er envnt i artikkelen når jeg går inn på. Er ikke noe annonser verken på toppen eller på sidene...

fredarn

Det er den beste nett-annonsen jeg noengang har sett.

Og jo; Den er på alle sidene de linkes til, jeg ser de med en gang.. Men er jo mulig de roteres sammen med andre annonser..

Haaland

Jeg synes for så vidt at reklamen er morsom, men i disse Leopardtider kan er jeg ikke helt fornøyd med OS X heller. Airporten på den stasjonære er ikke stabil, og den bærbare fryser hele tiden (har sikkert hatt 15 kernel panics etter jeg oppgraderte). Jeg visste selvfølgelig at det kom til å bli problemer, men det endrer ikke det faktum at det er drøyt ustabilt.

XP på jobbmaskinen derimot fungerer strålende. Nå blir jo sammenligningen noe urettferdig, siden det er VIsta som er den naturlige konkurrent, men det får så være.

Apple bør kutte ut å rakke ned på Microsoft for å selv fremstå bedre og mer spennende. Det er ikke en markedsføringsstrategi jeg liker spesielt godt.

www.last.fm/user/haaland
www.flickr.com/photos/haaland
Mac Pro 2.66/ 23" ACD/ Macbook 2.0/ Canon 1D MKII

kajac2

Apple bør kutte ut å rakke ned på Microsoft for å selv fremstå bedre og mer spennende. Det er ikke en markedsføringsstrategi jeg liker spesielt godt.
Jeg er enig!

jonerik

Haha, det er en av de bedre reklamene jeg har sett! Men jeg er litt enig med Haaland, det fungerer ikke å bare rakke ned på andre, man må skryte litt av seg selv også...

http://jonerik.net ~ http://home.jonerik.net

hoyds bilde

hoyd

--
hoyd

burns

"Nå skal det sies at det å rakke ned/latterliggjøre konkurrentene er vanlig i USA når det gjelder markedsføring" admin har helt rett... Jeg har bodd i statene de siste 5 månedene og i begynnelsen ble jeg sjokkert over alle tv reklamene som rakker ned på andre produkter, men det er helt akseptert her. Ford skryter uhemmet hvor mye bedre deres pickups er i forhold til chevrolet og gmc, og andre produkter nevnes i fleng når selskaper skal promotere sitt eget.. Jeg synes denne mac reklamen var morsom, men den vil nok ikke fungere i europa..

"Prepare to get fucked by the long dick of the law" /fra årets hittil feteste komedie: Superbad

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai