Forsikringsguide

Elektroniske duppedingser har etter hvert blitt en naturlig del av vår hverdag. Ikke bare har vi bærbar pc, men også mobiltelefoner, fotoutstyr og mp3-spillere beriker våre liv. Ikke nok med det. Vi har det med oss overalt enten det er på butikken eller en ferietur til fjerne strøk. Hva er riktig forsikring da?

Det vil alltid være en risiko ved å ha slikt utstyr. Det er attraktivt å stjele, og det er lett å ødelegge. De oppsparte kronene ruller fort ut av kassa når man må kjøpe nytt utstyr. Den gode nyhet er at disse kostnadene kan minimaliseres. Ved å tegne riktig forsikring vil man kunne få erstattet ustyret.

Hva er riktig forsikring da? Det finnes egentlig ikke noen fasitsvar. Alt koster i dag, også forsikring. Og hver enkelt har ulikt behov. Her kommer en liten guide om hva man bør tenke på ved forsikring. Jeg har med viten og vilje ikke gått inn på detaljer i vilkår da dette er ulikt fra selskap til selskap. Skal innrømme at jeg heller ikke har full oversikt over hvordan disse er hos hvert enkelt selskap.

Generelle tips

Med forsikring er det noe man bør kjenne til. Ofte vil denne kunnskapen gjøre det lettere å forholde seg til dette produktet de fleste må ha, men ikke kjenner så mye til.

  • Grunnprinsippet med forsikring er at det dekker uforutsette hendelser forårsaket av en ytre påvirkning. Dvs ting man kunne forhindret vil normalt sett ikke dekkes. Slitasje, feil med ustyret, uforsiktighet eller ting man gjør ved overlegg kan man ikke regne med å få noe igjen på.
  • Vilkårene varierer fra selskap til selskap. En reiseforsikring i et selskap dekker ikke nødvendigvis det som samme forsikringen i et annet selskap gjør.
  • Ta vare på kvitteringer og lage en liste over hva du har. Vanligvis krever man kvittering ved et forsikringsoppgjør. Ett annet argument ved å ha en liste er at det vil underlette ved et skadeoppgjør. Hvis man har vært skikkelig uheldig å huset har brent ned er det ikke alltid like lett å komme på hva man hadde. Bruk din Mac til å lage en slik liste J, og lagre denne listen på en plass utenfor hjemmet. Send den f.eks til en e-post konto du har på nettet, evt. En bankboks. Det skader heller ikke å ha bilde av tingene dine.
  • Ikke overforsikre deg. I dag kan man forsikre seg mot det meste. Men man bør spørre seg om det er nødvendig. Spør og grav. Tenk gjennom noen ting du tror kan skje i visse situasjoner, og spør om det er dekket. Da kan man unngå å få overraskelsen etterpå om at det faktisk ikke var dekket. Les gjennom vilkårene. Ja, jeg vet det er kjedelig, men det er greit å vite hva man dekkes mot.
  • Er du på ferie. Lås de ting du ikke tar med deg inn i safen på hotellrommet hvis det er tilgjengelig. Ofte er det en begrensning i vilkårene som sier at for visse gjenstander skal det benyttes safe om det er tilgjengelig.
  • Blir du utsatt for ran eller tyveri, anmeld dette på nærmeste politistasjon og få kopi av anmeldelsen. Er som regel et krav fra forsikringsselskapet sin side.
  • Oppdater forsikring etter hvert som du får nytt utstyr evt har behov for høyere forsikringssum.

I hjemmet

Forsikringen av ting man har hjemme er en relativt grei affære. Man tegner en hjemforsikring (også kalt innbo og løsøre). Denne vil dekke deg mot de mest vanlige hendelser som kan oppstå. Brann, Innbrudd, elektriske fenomen osv. For eksempel vil en slik forsikring dekke mot lyn som slår ned. Vær litt obs på egenandel. Sett denne så lav som mulig. Du betaler gjerne litt mer, men du slipper å måtte punge ut med for mye om skaden skulle oppstå.

Man kan utvide innboforsikringen til såkalte pluss eller ekstra varianter. Det betyr som regel at en del begrensninger i forsikringen er fjernet. Du betaler litt mer men får en bedre forsikring. Jeg kjenner ikke vilkårene til alle men vet at noen selskaper inkluderer da også uhell/tabbe forsikring. Denne vil da dekke typiske uhell i hjemmet. Ett eksempel på dette kan være at barna dine velter melkeglasset over MacBook’en. I noen tilfeller vil en slik tabbeforsikring gjelde utenfor hjemmet. Det mange ikke tenker på er at en hjemforsikring også i de fleste tilfeller dekker hjemmet. Har du en datter som studerer en annen plass, så vil faktisk hjemforsikringen i mange tilfeller dekke hennes ting der. Sjekk med ditt selskap.

På datautstyr skal man være obs på at disse avskrives fort i verdi. Etter 1. året så vil en eventuell erstatning bli betraktelig redusert grunnet verdifall. Dette fordi at teknologien har en rivende utvikling og det som var ”det feteste” for 1 år siden har blitt erstattet med nytt. Her varierer det fra ting til ting. En Rolex klokke vil som regel holde verdien bedre.

Utenfor hjemmet

Tar du med deg din MacBook på cafe? Er den med på ferie? Her finnes det flere måter å forsikre seg på.

  • Reiseforsikring er en mulighet. Her finnes det litt forskjellige varianter. Pass på å få en som også omfatter dagsturer. De helt rimeligste krever som regel at du overnatter. Betal heller litt mer og da vil du være dekket fra du går ut hjemmefra. Man bør være oppmerksom på at en reiseforsikring ofte har en øvre grense på såkalte verdigjenstander. Sjekk ut hvor høy sum dette er. Vil det være nok til å dekke f.eks en bærbar maskin?. En reiseforsikring har som regel også en del begrensninger. Den dekker ikke uhell og krever at man har tilsyn med ting. Les igjennom sikkerhetsforskrifter. Egenandelene varierer men det finnes de uten egenandel.
  • Verdigjenstand er en annen mulighet. Da forsikrer man en spesifisert ting. Det kan være f.eks din MacBook Pro. Man setter summen det koster ny og da er den forsikret når man tar den med seg. I noen tilfeller kan det hende man må opplyse om at du ønsker at den skal gjelde over hele verden. En slik forsikring dekker heller ikke uhell, og har sine sikkerhetsbegrensninger. Egenandelen varierer men som regel er det et minimum evt en prosentsats av verdien.
  • Det tredje alternativet som faktisk er et veldig bra alternativ er en såkalt uflaks/tabbeforsikring. Dette er en utvidelse av innbo enten som en del av plus/ekstra pakken eller som eget produkt. Det er en uspesifisert verdigjenstand som i tilegg dekker hendige uhell. Ofte har en slik forsikring en øvre sumbegrensning men til gjengjeld vil den kunne omfatte flere ting. Både mobil, datamaskin og kamera kan dekkes av en slik forsikring. Skjer det noe så vil man få dekket opp til øvre begrensing men selvfølgelig ikke høyere enn verdien av sine ting. Disse opererer som regel med fast egenandel. Sjekk hva selskapet tilbyr.

Butikkforsikringer

Ofte når du kjøper en gjenstand kan man tegne forsikring direkte i butikken. En del av disse virker faktisk gode. De virker å ha relativt lav egenandel og noen dekker mot uhell også. Problemet oppstår når du kjøper flere ting. Skal man tegne på alt man kjøper så blir det fort dyrt. En annen ting er at man kanskje allerede har det dekket gjennom sin forsikring. Her må man vurdere sitt behov. Man skal også være oppmerksom på at garanti og forbrukerretten i Norge er ganske sterk. Men når alt kommer til stykket så er det du som må vurdere dette. Noen fordeler med en slik forsikring kan være lav egenandel og at det er en allriskforsikring. Dvs at den dekker mot de fleste typer av skade, også uhell.

Forsikring mot forbrukerkjøp

Inntil nylig var jeg ikke klar over dette, men det finnes faktisk forsikringer mot forbrukerkjøp. Dvs at du tegne forsikring mot kjøp av varer og tjenester. Som regel krever disse at varen er over en viss verdi, men da vil du få hjelp til å klage om det oppstår problemer med kjøpet ditt.. Dvs at forsikringsselskapet hjelper deg med klagen om du har fått levert et dårlig produkt.

Avslutning

Denne lille guiden kunne fort vært på x-antall flere sider. Forsikring i dag er en jungel. Det er mange ulike forsikringer som tilbys, og det er lett å gå seg vill. Ikke vær redd og spør forsikringsselskapene om det du lurer på. De er ikke ute etter å lure deg, selv om man kanskje sitter med det inntrykket noen ganger. Man snakker om før og etter skade. Det er først når skaden oppstår man finner ut hva forsikringen var verdt.

Har du andre tips så sleng de på. Forsikring er et massivt område og jeg har ikke full oversikt over alt som finnes der ute.

Sist men ikke minst. Den beste forsikringen er at man tar vare på tingene sine. Håper denne guiden var til litt hjelp.

Jons bilde

Jon

Flott guide, klarte opp en del ting! Passer bra, siden jeg vurderer å forsikre de litt dyrere tingene litt ekstra. :)

// Jon (aka nle) // Støtt Mac1 - Switchguiden

termservs bilde

termserv

Takk for en god artikkel! :)

http://www.ronny-andre.no
MacBook Pro 15.4" + iPod Photo 20gb + Canon EOS 400D + Apple iPhone 8GB

earls bilde

earl

5-års reklamasjon er forsikring nok.

Driveren

Verdi gjenstand er den forsikringen som har den bredeste dekningen. reiseforsikringer krever ofte at du låser inn maskinen (Ustyret) for å få erstatting.
Det man må vurdere er om ustyret er så dyrt at det bør forsikres. En powerbookpro til 20 000, bør forsikres, Mens en powerbook til under 10 000,- kan man godt droppe forsikringen på. Grunnet at det koster en uanstendig sum hvert år i premie. De fleste selskap tar 10% av verdien i årlig premie i tilleg til en variabel grunnpremie. Stasjonært ustyr dekkes av innboforsikringen, så sant sikerhetsforskriftene er oppfylt. Det betyr ikke at man ikke kan flytte det midlertidig, bare det er eieren som gjør det, og ustyret er innelåst når det forlates.

Har man råd og er litt nøysomelig så sett av penger i banken, slik at man er egen asurandør på utgifter under en selvdefinert grense.

Noen liker risiko og har økonomi til å takle den. Vi andre må forsikre oss.
Powerbok G4. 1,67GHZ 15 inch.

et

Noen som har noen konkrete tips om en god og billig forsikring for en dyr maskin (som f. eks en MacBook Pro)?

Og anngående reklamasjon earl, hele poenget med reklamasjon er at det skal hjelpe deg ved iboende feil i produktet, og ikke feil som skyldes ytrepåvirkinger, som er det man har en forsikring til.

Driveren

I praksis er prisforskjellen minimal. Noen selskaper har ikke den typen forsikring å tillby. Sp1 holder noen lunde akseptable priser. If er heller ikke spesielt dyre.

Ta en telefon til en tre fire selskap og gjør deg opp en mening.
Powerbok G4. 1,67GHZ 15 inch.

termservs bilde

termserv

Mange fagforbunder har også egne forsikringer. Selv har jeg meldt meg inn i NITO, og der har jeg PC-forsikring for inntil 20 000 kr. De har et studentmedlemskap som er superbillig. (Har også innboforsikring der + at jeg får rabatt på bilforsikringen min.)

http://www.ronny-andre.no
MacBook Pro 15.4" + iPod Photo 20gb + Canon EOS 400D + Apple iPhone 8GB

AlecZ

Tja.. reklamasjonen dekker ikke såkalte slitedeler som f.eks batterier, harddisker, tastaturer osv. Ett nytt batteri til en bærbar pc ligger på rundt 799, eller til en mobil rundt en 500,-. Jeg har personlig forsikret disse tingene som er dyre og mobile som f.eks min Macbook og min K850i pga de er lette å ødelegge og at de blir så ofte brukt at sjangsen er stor for at noe blir ødelagt.

5års reklamasjon på mobil er noe tull, høyesterett bestemte at det skulle være 5 års reklamasjon på mobil men levetiden er ca 4. noe som gjør det svært vanskelig å få noe som helst tilbake etter 4 år.

Mitt tips er, tenk deg godt om når du skal kjøpe noe som er dyrt eller fort gjort å ødelegge, reperasjonen koster mye mer enn forsikringen.

Peter Ross

Hei,
Takk for en grei oversikt, jeg tror at mange vil sette pris på den.
Jeg vil dog påpeke at det generende antall skrivefeil gjorde at jeg ikke gadd å lese hele artikkelen. Jeg tror at redaksjonen burde ha lest og rettet opp disse i det jeg oppfatter innlegget som redaksjonelt stoff.

et

Peter Ross, jeg mener ikke å være ekkel, men når du kritiserer skrivefeil i artikkelen bør du kanskje være i stand til å skrive "sjenerende" riktig selv? ;-)

havard_r

Reklamasjon, garanti og forsikring er tre vidt forskjellige ting!
Garanti går på IBOENDE FEIL I PRODUKTET. Dette er noe en forsikring ikke dekker. Reklamasjonsrett går på hvor lenge et produkt er ment å vare (les/tolk; kvalitet). En forsikring går på DIN UFORSVARLIGHET OG UHELL. Du kan ikke påstå at lyn og overspenning er en iboende feil, ergo trenger du en forsikring om du ikke ønsker å betale for reparasjon eller nytt produkt selv.

Personlig mener jeg forsikring er noe tull hvis det er snakk om småbeløp som et par tusenlapper eller 5. Men på et produkt til 15000 blir saken en helt annen.

En annen side av saken er jo selvfølgelig at forsikringer kan utnyttes. Det er lov å la småbarn leke med laptopen i trappa f.eks. Vi skjønner vel alle hvor jeg vil med resonemanget. :)

costeau

Det er helt riktig som havard_r og AlecZ sier.
Forsikring og reklamasjon er to vidt forskjellige ting, og dette kan understrekes med en kort definisjon av hver av dem:

Forsikring er en tjeneste som er til for å gi deg økonomisk hjelp ved et uhell som skader/ødelegger produktet, eller ved tyveri av produktet.

Reklamasjon er å hevde at det er en feil eller mangel ved produktet, nærmere beskrevet i forbrukerkjøpslovens § 16

Jeg kunne gitt flere eksempler, men å bruke disse definisjonene, samt sunn fornuft, som ledetråder til å vurdere hva som omfattes av reklamasjonsretten, og hva som må tas på forsikringen.

Ting som ikke omfattes av reklamasjonsretten, kan du trygt spørre forsikringsselskapene om hvorvidt dekkes, som beskrevet i artikkelen, og helst før situasjonen oppstår.

et

Jeg er ikke helt enig i definisjonen din mtp reklamasjon og garanti havard_r. For det første er det en utbredt missforståelse i Norge å kalle reklamasjon for garanti, noe du åpenbart har fått med deg at ikke stemmer. Forskjellen er imidlertid ikke at reklamasjon ikke dekker iboende feil i produktet, det er nettopp det den gjør. Derimot er den begrenset til en øvre tidsgrense på 2 eller 5 år, avhengig av hvor lenge produktet er ment å vare.

Derfor er garanti stort sett verdiløst i Norge, ettersom du har så store rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven (alt. kjøpsloven dersom det er en handel mellom bedrifter). Dette er igjen et sted folk missforstår mye, spesielt ettersom garantitider ofte brukes i reklamesammenheng, også i Norge.

Dersom det skulle verre noen tvil er det ikke verre en å slå opp i forbrukerkjøpsloven, der er det meste foklart relativt greit, om enn i juridiske termer.

(costeau sin forklaring på forskjellen mellom reklamasjon og forsikring er god.)

ringo55

Det tredje alternativet som faktisk er et veldig bra alternativ er en såkalt uflaks/tabbeforsikring.
Den er jeg meget glad for at jeg har nå, da jeg nylig sklei i trappa og mistet kamera ned 2 etg og ble ubrukelig etter det.
samt den linsen som står på. Har en egenandel på 4000kr og det dekker jo nytt hus og linse om jeg må ha begge nye.
Så venter spendt på hva serviceproffen sier og hva jeg får av forsikringen.

Krusesfoto
http://www.thomaskruse.org
http://www.krusesfoto.no

iMac 24" 2.8Ghz Extreme / 4GB Ram / 1 TB Disk WOW I LOVE IT

Peter Ross

Sjekk følgende http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=sjenerende&bokmaal=S%EF%BF%BDk+i+Bokm%EF%BF%BDlsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j
før du forsøker å komme med kritikk.

et

Som sagt, jeg hadde ingen intensjon om å være ekkel.

Når det er sagt ser jeg at Peter Ross heller ikke kan å bruke ordbok. Det er vanlig at man ikke får opp bøyde ord i ordbøker, men dersom du slår opp ordet vil du se at joda, det finner du i bokmålsordboka:
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=sjenere&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai