Apple og Pepsi gikk dårlig

Apples samarbeid med Pepsi om å gi bort 100 millioner sanger via iTunes gikk særdeles dårlig. Når det gjenstår kun en dag av utdelingen har det kun blitt løst inn 5 millioner sanger. 95% av de vinnende bruskorkene har med andre ord forsvunnet i søppelen. En del av skylden finnes i Pepsis elendige logistikk. For Pepsi hande store problemer med å få flasker med iTunes-koder ut i butikkene. Flere steder nådde de slett ikke frem før reklamefremstøtet var avsluttet.

Resultatene har ihvertfall vært en stor grunn til at Apple ikke nådde målet om 100 millioner sanger på 1 års dagen til iTMS.Katie Cotton hos Apple meddelte i går at man hadde håpet på en mye høyere innkasering av de vinnende bruskorkene, men Apple trøstet seg med at mange nye mennesker var blitt introdusert til iTMS og iPod

De 5 millioner sanger gitt bort av Pepsi er regnet med i Apples tall på 70 miliioner sanger solgt første driftsår av iTMS. Pepsi betalt full pris (0.99$) for sangene og de kan derfor medregnes som solgte sanger.

Utdelingen av sanger må ha blitt en enda større skuffelse for Pepsi som brukte hundrevis av millioner på en Superbowl reklame om konkurransen.

Tags:
  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai