RIAA klager på iTMS pris

Til tross for at on demand-tjenster som iTMS og Rhapsody har åpnet for et nytt marked på nettet, er ikke musikkindustrien fornøyd. Problemet er at den ikke tjener nok på å selge låter for 99 cent stykke. At musikkindustrien ikke er fornøyd med 99 cent per låt, får man tydelig demonstrert på Sonys nye on demand-tjeneste Connect; her koster spesielt lange låter $ 1.99. Mye tyder på at 99 cent-grensen, som ble innført av Steve Jobs, snart står for fall.

- Frykter billigsalg
For musikkindustrien kommer lønnsomhet alltid først - og man frykter at nettkundene skal bli bortskjemte prismessig. Amerikanere har i over ett år kunnet kjøpe nye album for $ 9,95 og enkeltlåter for 99 cent stykke. «Nettmusikk har blitt populært, og det er vi selvfølgelig glade for,» sier RIAA-sjef Cary Sherman. «Men vi frykter at det vi gjør nå er noe vi vil angre på senere.»

Problemet er at de fem største plateselskapene ikke har samme rytme. Noen ønsker å satse tungt på nettet, mens andre tviholder på cd-formatet - som er mer lønnsomt. Dette gjør det vanskelig å prise nettmusikk. Internt i bransjen er man nesten like redd for billigsalg som for piratkopiering.

Artistene følger utviklingen med gru. «Problemet er at den cd-en som selger mest i USA i dag, er en cd-r,» sier John Flansburgh i bandet They Might Be Giants til Wired. Han mener at musikkindustrien bør fortsette kampen mot piratkopiering, og ikke krangle om en prismodell som publikum trives med - og som faktisk er lønnsom.

Men låtskriveren Peter Jenner er ikke urolig for fremtiden. «Om ti år kommer vi til å se oss tilbake og tenke: Hva var det vi egentlig kranglet om?»

Kilde : PCmedia / itpro

Tags:
  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai