Apple anerkjenner at det kan oppstå skader på MagSafe

MagSafe

Apple har nå offisielt annerkjent at det kan oppstå problemer på MagSafe-adapteren ved å publisere en forklaring av problemet og løsning på sine supportsider.

Den hvite isolasjonen på enden av MagSafe-adapteren kan få skader. Ved fortsatt bruk kan kabelen misfarges og gummihylsen kan bli deformert.

Aktuelle produkter

  • MacBook (13-tommers – 2006)
  • MacBook (13-tommers)
  • MacBook Pro (15-tommers)
  • MacBook Pro (17 tommers).

Løsning

Uansett om produktet fortsatt er omfattet av garanti, kan du ta med adapteren til en Tjenesteleverandør godkjent av Apple for evaluering og for å eventuelt bytte den. Forutsatt at det ikke er tegn til mishandling, kan du få en ny adapter uten kostnad for deg.

SindreMs bilde

SindreM

Bra de går ut og tilbyr ny til dem som er rammet.

pushits bilde

pushit

Innrømmelser fra Apple? Jøssoball!

termservs bilde

termserv

Kabelen begynner å ryke, også blir den brun (ergo, den blir for varm og svir seg).

Skjedde med meg etter 3/4 års bruk med ny MacBook Pro. Fikk ny på under 24 timer!

http://www.ronny-andre.no
MacBook Pro 15.4" + iPod Photo 20gb + Canon EOS 400D + Apple iPhone 8GB

Caution

Apple har alltid hatt problemer med sine strømadaptere. Har gått igjennom tre allerede siden 2004. Og det er alltid ved enden slik som vist på bildet her. Har heldigvis ikke opplevd problemer med MagSafe-adapteren min ennå.

torandre

Samma her. Er pt på mitt tredje strømadapter til min MB 1.1. Det var problemer i begge ender av "tynnledninga". Den første feila (vakkel i ledninga) ved/i hylsa inn til selve strømforsyninga. Den andre feila som på bildet fra apple i inngangen til magnetkontakten.

AndreasP

Jeg ringte inn til Apple (nei, vi er ikke så priviligerte å ha en godkjent reseller her:( ) og på meeget kort tid (dagen etter eller noe) var mannen i brunt på døra og hentet det gamle i bytte mot et nytt:D

pman3003s bilde

pman3003

min lader til macbooken har tatt fyr i en gang pga. dette, knakk, ble gul og så brun og så røyk det. fikk ny på eplehuset. På MPB'en som er et år nyere ser jeg allerede tendenser til at den begynner å blir "stiv" i leddet og nok kommer til å bli misfarget etterhvert....

Knesarens bilde

Knesaren

Dette skjedde med meg og jeg fikk ny levert på døren to dager etter at jeg hadde snakket med Apple.

--
How fortunate for leaders, that the masses do not think.
- Hitler

Audun H

Min begynte å få litt dårlig kontakt av og til, uten noen synlige skader, men jeg fikk ny med én gang.

____________________
Hjemmeside: www.mittnett.com
Min mac: MacBook C2D 2GHz

technics

Min har sluttet å lyse, har det noe med dette problemet å gjøre??

Du

Jeg drømte faktisk at dette skedde i natt! Vond drøm.

Funkaholic

Bra at Apple har tatt tak i dette :-) Ser mange som kommer innom butikken vår med dette problemet.

Men allikevel er det to enkle steg for å i det minste utvide levetiden noe på laderen.

1.
Aldri dra i selve kabelen når du skal ta ut laderen. Dette husker vi alle fra barndommen sant? Uansett om den kun sitter med en magnet vil det etter mange nok napp føre til
slitasje og brudd. Vipp heller laderen av eller dra i selve "håndtaket".

2.
Ikke bruk de to utfellbare "festene" på selve omformeren. De skaper er en for skarp vinkel på kabelen. Snurr den heller løst sammen. Om man absolutt vil bruke festene; lag en liten bue på kabelen ut av omformeren først, sånn av vinkelen ikke blir så voldsom.

Ove

Apple har faktisk laget en detaljert anvisning om frakopling av MagSafe-nettadapteren:

http://support.apple.com/kb/HT1453?viewlocale=no_NO

Jeg holder meg til dette, og ser ikke noe galt etter fem måneder som MacBook-bruker.

zeptic

aiaiaia...kjøpte min macbook i 2006 og har fram til nå byttet lader 4 ganger. DEn jeg bruker nå begynner også å bli litt dårlig. Mitt problem er at jeg ikke har kvitering på laderen og den er kjøpt gjennom applestore. Dermed må jeg ut med 700kr snart. Haff

bassox

Til info.

anerkjenne (av I an-, etter ty.)
1 erkjenne som riktig, berettiget, gyldig a- et krav / a- en rekord / a- en stat / a- et argument
2 godta, akseptere, innrømme a- ens dyktighet / bli anerkjent
3 respektere, hylle

Erkjenne vil være mer riktig her:

erkjen'ne (fra ty.)
1 filos: få mer el. mindre sikker viten om e- verden / oppfatte noe som det er e- de faktiske forholdene / e- sin situasjon
2 bli klar over, innrømme e- nødvendigheten av noe / e- sitt ansvar / refl: e- seg skyldig
3 bekrefte skriftlig at en har mottatt noe

Ikke for å pirke, kolby, men her er du helt ute og kjøre når det gjelder ordvalg.

Skål ;-)

asleb

Har hatt Mac siden 1987(!) og er kanskje ekstremt heldig men har til dags dato aldri opplevd annet enn arrogansefri tilbakemelding fra Apple Support.

Min MagSafe så enda verre ut enn bilde ovenfor. Det kom faktisk røyk opp fra den glodhete, snart gulbrune kontakten. Onsdag ringer jeg Apple Support. Med en meget alvorstung stemme blir jeg satt over til avdelingen for akkurat sånne problemer (egen MagSafe-feil avd.?) Etter å ha svart på en tydelig amerikanske spørsmålsmeny med bl.a. om Apple kunne komme og se på åstedet selv om det var ryddet opp, ble jeg lovet ny MagSafe snart.

Dagen etter kl. 10.30 ringer det fra resepsjonen på kontoret om at en pakke var ankommet fra Nederland. (ny MagSafe).

Da ble ihvertfall jeg fornøyd og imponert.

noya

zeptic: hvis du har kjøpt laderen på applestore er det bare å ringe de og spørre om du kan få en ny kvittering. Det fikk hvertfall jeg når jeg trengte kvittering i forbindelse med noe forsikringsgreier.

getten

Dro innom eplehuset for å få ny lader til mac book pro-en. Jeg skal få ny lader, men de må ha den gamle i "arrest" til den nye kommer, da de ikke stoler på kundene. Siden jeg bruker maskinen til alt arbeidet mitt er dette umulig. Ser for meg at jeg må krype ned dit og kjøpe en ny, når laderen min ryker totalt. Da får jeg to! -Og eplehuset får tjent en ekstra slant . Foreslo at de kan ha bankkort eller kredittkort som gissel i stedet, men det var ikke aktuelt.
Blir nok apple store neste gang jeg handler.

Ove

Gode råd om bruk av MagSafe-nettadapteren:

http://support.apple.com/kb/HT1630?viewlocale=no_NO

BleedingMe

Har fått dette problemet selv, og etter et kjapt søk fant jeg denne artikkelen. Takker så mye for info, da regner jeg med at det bare er å ramle innom humac med laderen senere idag :)

ekerns bilde

ekern

Jeg kan bekrefte at man får byttet, selv langt utenfor garanti, om enn ikke like smidig som andre har opplevd.

Var innom Humac på Ullevål Stadion i dag, og som vanlig møter jeg der heller uinteresserte medarbeidere, og dro igjen med uforettet sak.

Ringte derfor direkte til Apple, og etter at jeg hadde referert til TS-artikkel på apple.com ble det opprettet sak på serienummer på MacBook, som ga garantibytte utenfor garanti, samt beskjed om å ta kontakt med nærmeste Apple-verksted.

Ringte så Humac sentralt, fikk kjempeservice der, og nytt strømadapter blir utlevert på Ullevål Stadion :-D

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai