Som meldt tidligere, har Microsoft nå begynt å kjøre sin nye reklamekampanje med Jerry Seinfeld og Bill Gates. Nå kan vi se den kanskje litt uklare og forvirrende reklamen.
Det som regnes som å være den første av en rekke reklamer, viser Bill Gates og Jerry Seinfeld i en skobutikk kalt Shoe Circus.
Seinfeld skal ha fått rundt 10 millioner dollar for å stille opp i disse reklamene. Nå spørs det bare om denne reklamen var mer positiv for skobutikken Shoe Carnival enn Microsoft ettersom de har blitt forvekslet med å være skobutikken der Bill Gates handler i reklamen.
Så hva synes folk? Styrker Microsoft merkevaret sitt ved å ikke fokusere på produktene sine i reklamene?
macwerner fre, 05/09/2008 - 12:08
Microsoft vil kanskje helst at man forbinder Vista og Windows 7 med Bill Gates og Jerry Seinfeld enn med Microsoft selv ?
Uansett; k j e d e l i g . . .
keiserjohn fre, 05/09/2008 - 12:10
Hehe...
Synes den var litt funny jeg...
FooReXZ fre, 05/09/2008 - 12:27
Syntes den var bedre en "Get a Mac" reklamene
quadra800 fre, 05/09/2008 - 12:49
WTF?! Aaaalt for lang! Og hva er egentlig meninga? Er det bare M$-insidere som skal skjønne den?
Alyce fre, 05/09/2008 - 12:51
uhm, minner meg om en midtlivskrise
kriff fre, 05/09/2008 - 12:52
Kan ikke si at jeg skjønte den helt jeg heller...
iMac 17" 1,83GHz Intel Core Duo
MacBook Black 2GHz
http://www.myspace.com/agnesmoorehead
http://www.myspace.com/samvirkelaget
T.B.Hansen fre, 05/09/2008 - 12:53
Hovedbudskapet her synes å være: Windows er operativsystemet for dem som kjøper dårlige sko som ikke passer, bare fordi de er billige.
jerk fre, 05/09/2008 - 12:53
Skjønte den ikke jeg... og så lang at jeg blir utålmodig. Dette er jo en sjanger innen reklamefilmer, men jeg synes den slutter veldig rart, hvor de påstår at Microsoft is the future. Det betyr jo implisitt at de innrømmer at dagens produkter ikke er særlig bra? Og hvordan kan de reklamere for framtiden i det hele tatt? Visjonene for Windows 7 er jo tilnærmet umulig å oppnå, hvertfall uten grundig testing på markedet gjennom flere versjoner.
Les bloggen min! www.kaffejoakim.blogspot.com
apple boy fre, 05/09/2008 - 13:07
ehhmm hva forno hva det?
Litt komisk da, men skjønte ikke hvorfor folk skulle like eller kjøpe windows av den reklamen...
:/
tb1 fre, 05/09/2008 - 13:07
Å påstå at Microsoft er fremtiden betyr nok ikke implisitt at de innrømmer at dagens produkter ikke er bra nei:)
Fers fre, 05/09/2008 - 13:09
Den var alt for lang og alt for kjedelig.
Budskapet kom hvertfal ikke frem til en som ikke er "l33t hax0rz super" you name it, innenfor Microsoft verden. Konklusjon: Den slår ikke ann til vanlig mann i gata, slik "get a mac" gjør.
Dan Aksel fre, 05/09/2008 - 13:10
Den var litt dyp for oss enfoldige mac-brukere som må ha alt med teskje.
Men pluss for at de ikke trenger å disse andre produsenter for å få frem eget budskap.
Dorkfish fre, 05/09/2008 - 13:11
Nå skal jeg på Elkjøp og handle den dyreste PC'n de har der. For etter å ha sett denne reklamen er jeg lei alt som har med mac å gjøre.
Og så fikk jeg lyst på nye sko.
Forresten skal jeg selge Seinfeld samlingen min for å finansiere den nye PC'n.
Dr.Pepper fre, 05/09/2008 - 13:30
Alt for lang, dessuten gørr kjedelig. Bill Gates evner som skuespiller er totalt platt.
TLZ fre, 05/09/2008 - 13:57
Eg synast den er sjarmerande.
Den får Bill Gates til å verka veldig kul... men tvilar på om den påverkar intrykket folk av Windows så mykje...
Og eg likte den mykje mykje betre enn "Get a mac" reklamane som er så irreterande eg får lyst til å kasta opp.
(Men frå eit markedsføringsperspektiv så er nok Mac-reklamane betre.)
Eg lurar på om Steve Jobs nokon gong vil stilla opp i ein reklame? Har har jo strengt tatt litt meir karisma enn Bill Gates.
kuuuli fre, 05/09/2008 - 14:02
Jeg er sikker på at om apple hadde kommet med denne reklamen hadde alle syntes den var koselig og morsom... Hvorfor må man fronte produktene når alle kjenner til de fra før? Holder det ikke med at man ser Bill Gates?
Apple viser jo heller ikke frem produktene sine i sine "get a mac"-reklamer.
Isteden fokuserer de på å rakke ned på sine konkurrenter. Microsoft hadde glatt kunne laget en reklame som rakket ned på Apple, men de velger å ikke gjøre det.
Er det feil å tenke outside the box ?
/Thomas
kolby fre, 05/09/2008 - 14:11
Det er litt verre for Microsoft å lage en reklame der de «rakker ned på» konkurrentene sine som Linux og Mac OS X ettersom 95% av de som ser reklamen ikke vil kunne kjenne seg igjen på samme måte som med «Get a Mac».
Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal synes om denne reklamen. Det var kanskje en litt artig sketsj, men den skal fungere som en reklame også. Å benytte seg av en av verdens mest kjente komikere er kanskje ikke å tenke «outside the box»? Bare la et kjent fjes si noe til enda et kjent fjes, og folk vil bli begeistret.
Uansett så har jeg ikke lyst til å se den flere ganger.
macwerner fre, 05/09/2008 - 14:11
"Jeg er sikker på at om apple hadde kommet med denne reklamen hadde alle syntes den var koselig og morsom..."
Nei det tror jeg ikke. Det eneste Jerry Seinfeld er kjent for er at han lagde en tv-serie "about nothing" (sammen med Kongen:Larry David) , og det er tydeligvis tråden i denne reklamen; ingenting.
Dessuten synes jeg reklamen er koselig nok, men den er jo ikke morsom da...selv med stor velvilje.
torgbren fre, 05/09/2008 - 14:28
"Det betyr jo implisitt at de innrømmer at dagens produkter ikke er særlig bra?"
Denne fremgangsmåten har vel vært en fremgangsmåte Microsoft har benyttet tidligere: Å få eksisterende brukere til å tro at de kommer med et nytt operativsystem som alle har behov for.
Reklamen har jo både linjer til TV-serien Seinfeld og snakker i overført betydning rundt sko og Windows. Interresant fremgangsmåte...
"Bill Gates evner som skuespiller er totalt platt". Enig!
Millad fre, 05/09/2008 - 14:29
Den var bra men lang som alle sier.
De har værtfall noe nytt som kommer, håper det blir noe bra.
Let say Go Go Microsoft ? ;)
http://millad.net/
ANdersBB fre, 05/09/2008 - 15:23
Utrolig mye bedre enn de GetAMac greiene. De blir jeg bare kvalm av...
balleklorin fre, 05/09/2008 - 16:01
Reklamen er brillefin, må gi dem det. Det jeg dog ikke skjønner er folk som i bunnen av hvert diskusjoninnlegg må ramse opp utstyret de er i besittelse av.
kajac2 fre, 05/09/2008 - 16:05
God reklame. Forventer en oppfølger til den!
Og i hvertfall MYE, MYYYYYEEE bedre enn Get-A-Mac.
lasse h fre, 05/09/2008 - 16:14
Var det ironisk?
kajac2 fre, 05/09/2008 - 16:15
Nei
Manemis fre, 05/09/2008 - 16:17
kan noen forklare meg poenget? Jeg skjønte ikke bæret..
svar fre, 05/09/2008 - 16:34
Hvorfor er jeg ikke overasket over at kajac2 liker en ms reklame?
Billhater fre, 05/09/2008 - 16:50
Skaper faktisk litt forventning! Kommer det noe vi kan ha med i dusjen, som sitter perfekt og gir masse poeng? Spennende at den ikke er uttalt slik som mye av must-have Apple-greiene er. Er faktisk litt lei av Jobs masing om hvor amazing alle ting er (selv om det bare er en liten fillefunksjon).
+ til MS!
Wackhy fre, 05/09/2008 - 17:03
"Hvorfor er jeg ikke overasket over at kajac2 liker en ms reklame?"
Alt som ikke tjener til fordel for Apple er jo kajac hjertens glad i. hvis det i tillegg disser Apple eller Apple-fanboys går det nesten for han...
kuuuli fre, 05/09/2008 - 17:06
+ til Billhater, for å klare å holde seg nøytral!
Jeg er egentlig positivt overrasket over at holdningen har endret seg her det siste året! Bra! (les: færre rakker ned på ms, kun fordi det er ms)
/Thomas
oddiZ fre, 05/09/2008 - 17:06
Skal MS selge sko???
eirikaav fre, 05/09/2008 - 17:15
Teit. Man måtte følge med konstant under den et og et halvt minutt lange reklamen for å få noe ut av den. Det funker ikke i dagens reklameverden.
kajac2 fre, 05/09/2008 - 17:17
Jeg er ikke den eneste som skriver at jeg likte reklamen, men den eneste det blir stillt spørsmål ved. Hmm...
Invisigoth fre, 05/09/2008 - 17:17
Mja tok den ikke helt. Får håpe de kommer seg :P
KuaJmC fre, 05/09/2008 - 17:27
Jeg må si at jeg i begynnelsen av syntes reklamen ikke var noe bra i det hele tatt, den er dritkjedelig. Men etter å ha tenkt litt over kampanjen, så er jeg spent på hvordan dette utvikler seg.
Denne reklamenkampanjen er i stor grad rettet mot amerikanske forbrukere, spesielt mannen i gata. Altså, den mannen som kan ha stemt på en presidentkandidat han syns ville vært greiest å ta en halvliter med.
Tanken er å myke opp Bill Gates' og Microsofts image. Dette kan naturligvis ikke gjøres på 1 min og 30 sek. Her bruker en av verdens rikeste mann rabattkort og billigbutikk. Gates skal vise sin folkelige side gjennom kampanjen. Og man starter mykt og forsiktig for å forsøke skape denne folkeligheten.
Welcome to the Cult of the Amateur.
wilhel1812 fre, 05/09/2008 - 19:22
hæ??09
SeaLion fre, 05/09/2008 - 20:21
"Future" "Delicios"
Så MS lover Seinfeld en datamaskin som kan "spises" i framtiden?
Apple tilbyr datamaskiner som er "lickable" nå. Og for kundene er det "nå" som gjelder.
MS har også det siste året eller mer reklamert om alt som de jobber med som skal komme i framtiden, og knapt et ord om hva de har nå. Kanskje fordi de vet at det de har nå suger?
Og dessuten:
Bill Gates er vel ikke CEO for MS lengre, er han vel? Når kommer kakereklamer fra skobutikker med Steven Wozniak i hovedrollen? Aldri ...
lasse h fre, 05/09/2008 - 20:36
Er forsåvidt enig med deg, kajac2, du virket bare litt ironisk. Den minner meg om litt eldre reklamer, som i mine øyne er bedre enn de reklamene som går nå for tiden. Syns bare det er fint at de tar seg litt tid, og ikke prøver å skvise inn flest mulig ord på kortest mulig tid. Liker også at de har en reklame som omhandler ekstremt lite. Det er egentlig et utrolig morsomt konsept.
Billhater fre, 05/09/2008 - 20:52
Nicknavnet mitt er kanskje ikke det som stemmer best overens med mn positive holdning til denne reklamen. Men jeg mener faktisk at jeg synes det er spennende at det ikke er eksplisitt og at seerne blir trigget til å tenke på hva det kan være. At det er så mange kommentarer her av folk som ikke skjønte den eller ikke synes den var noe bra, tyder på at reklamen er vellykket. Blir spennende å se den neste. Gøy at det skjer noe hos MS også!
kajac2 fre, 05/09/2008 - 21:17
Billhater kan også bety at du hater regninger :P
Åsmund fre, 05/09/2008 - 21:21
Hmm. Jeg er ikke sikker på om jeg skjønte denne reklamen men jeg fikk en følelse av at de ville fortelle oss følgende "Microsoft, vi lager ikke fantastiske ting, men vi lager ting som er helt greie til folk flest, som ikke bryr seg om hvor flott ting er bare de virker sånn passe." Jeg håper vi får se Steve "mokeyboy" Ballmer i neste reklame..
kajac2 fre, 05/09/2008 - 22:52
ShoeCircus ClownClub Member!
Genialt! (ikke ironi)
drhouse fre, 05/09/2008 - 23:32
Se filmen da... Seinfeld spør om Bill kan gi han et hint om noe stort er i emning.
Standard bygg opp forventningen om noe det der.
Sikkert en zunephone. Med vista.
Hehe.
Matt Idea fre, 05/09/2008 - 23:51
Jeg likte denne reklamen godt! Mye bedre enn get a mac. Gleder meg til de neste.
Og til de som sier at ""ååå, no fikk jeg lyst på pc!!"" tror jeg denne reklamen er mer for promotering av merkevaret Microsoft enn å reklamere for et spesfikk produkt.
MacThaver lør, 06/09/2008 - 00:10
- Is that your toe?
- No.
- What is it?
- Leather.
- ...
Finfint, spør du nå meg :)
TheRealChristoffer lør, 06/09/2008 - 08:35
"ShoeCircus ClownClub Member!
Genialt! (ikke ironi)"
Sarkasme da?
Andreas S lør, 06/09/2008 - 09:29
forto ikke mye reklamen. bare håper de blir bedre, sånn at de kan gi litt kless til get-a-mac reklamene...
trygve lør, 06/09/2008 - 10:11
Hmmm... Har Bill Gates tupé? I såfall er det ikke der han har brukt dollarmilliardene sine! Fytti!!! Ser ut som om han kommer fra Sokna!
Om jeg kommer til å like Vista fordi Bill og Jerry kjøper sko? Neppe! Kommer jeg til å like Bill og Jerry? Neppe! Kommer jeg til å like PC? Neppe!
Det er slik jeg er bygd :)
foffster lør, 06/09/2008 - 15:59
Hyggelig liksom, men jeg skjønner ingenting av den. Hva er det de snakker om? Er budskapet "hvem er rarest av Seinfeld og Gates"?.
Jeg er vel ikke spesielt smart da.
kirerot lør, 06/09/2008 - 19:01
Dette handler om holdninger til merkevaren, ikke om produktmarkedsføring. Det finnes ørten eksempler på annonsering som ikke har til formål å selge bestemte produkter, så de som er opptatt av at det "ikke blir solgt mer Vista" av denne, har misforstått.
Hensikten med filmen er nok å treffe forbrukerne mer underbevisst og gradvis påvirke holdningene. Om de lykkes i det, vet ikke jeg.
Som Seinfeld-fan synes jeg den smålumre tonen og de pussige detaljene traff veldig godt. Klovneklubbkortet var selvsagt høydepunktet.
bambini lør, 06/09/2008 - 22:30
Det er ikke genialt om ting må forklares.
Moren min flirer av mac reklamen, denne skjønte hun ikke en dritt av (og hun er veldig god i engelsk).
Enig m henne. Gørr kjedelig. Men det tar seg kanskje opp slik at vi vanlig dødlige forstår den.
Trallala
kajac2 lør, 06/09/2008 - 22:57
Er det ikke rart at de fleste på blandt annet ITavisen og en del andre nettsider som har vist reklamen skjønte den med en gang?
Hmm..
andrenos1987 søn, 07/09/2008 - 02:06
Fallende komiker, fallende operativsystem
Alyce søn, 07/09/2008 - 15:34
Til kommentarene om at dette er en holdningskampanje, skråstrek branding så er det fortsatt ganske på jordet siden microsoft allerede er det "folkelige" og det "vanlige" - om noe så burde de kjørt en kampanje for å fremstå som både lett tilgjengelige -og- litt mer ungdommelige og kule. Hvis du tenker på Get-A-Mac reklamene synes jeg bare denne reklamen understreker karakteren til PC.
Kashmar søn, 07/09/2008 - 18:14
Subtilt... VEEEEEELDIG subtilt... Så subtilt faktisk at jeg ikke så poenget i det heletatt... Kansje ved en senere reklame (og kansje det var hele poenget?).
traume søn, 07/09/2008 - 19:36
Appelerte ihvertfall ikke til meg (+35år).
Men nå vet jeg ikke helt hvem målgruppen er i reklamen.
Mac reklamene er mer "renere" og har en utrolig morsom "laid back" holdning til krigen mellom pc og mac, som applerer mye når man har vært lenge i bransjen. Enkelheten i mac reklamene tror jeg treffer bredere en denne reklamen.
Men - nå blir jo vi her på forumet en gangske så subjektiv gruppe da....
segrov man, 08/09/2008 - 07:43
Synes den var artig. Flere små sketsjer uten noe annet mål en å skape fokus.
Tviler dog på at det vil selges mer Windows pga denne filmen, og det er jo kanskje det beste med det hele:)
Øyvind Segrov – official hero of mr. Tom Sommerseth
chridal man, 08/09/2008 - 08:00
Altså, den her er jo veldig morsom. Greit nok, litt avansert budskap og greier, men måten Seinfeld snakker på, og kroppsspråket er MORSOMT.
Simplicity is beauty | dalsvaag.net
mcTosh man, 08/09/2008 - 19:23
Seinfeld er kongen!
Jeg leser mye på forumet her og i kommentarfeltene og jeg er overbesvist om, og det tror jeg mange andre også er om de bare prøver å nullstille seg, at de hadde likt reklamen om det var Apple som stod bak.
Mange tragiske "Get a Mac" reklamer som folk har elsket.
modin tir, 09/09/2008 - 13:00
#t fortsatt ganske på jordet siden microsoft allerede er det "folkelige" og det "vanlige" - om noe så burde de kjørt en kampanje for å fremstå som både lett tilgjengelige -og- litt mer ungdommelige og kule. Hvis du tenker på Get-A-Mac reklamene synes jeg bare denne reklamen understreker karakteren til PC.#
Det stemmer markedsføring har mye med troverdighet å gjøre feks. er ikke den reklamen hvor HP bruker en rapper særlig troverdig, da det passer lite med HP sitt image som nest etter IBM er det trauseste, tryggeste og mest konservative i bransjen. Apple hadde allerede et litt rebelsk og alternativt image, som Steve Jobs valgte å ta tak i å forsterke når han kom tilbake i 1997. Hvis Microsoft skulle markedsføre seg med et alternativt og rebelsk image, hadde det ikke hatt troverdighet, i det hele tatt og de ville spillt på Apples hjemmebane. Det er derfor langt viktigere for Microsoft å sikre ovenfor alle at de er det sikre og trygge og at man ikke tar noen kjangser med dem, for selv på dette ommerådet begynner de å miste troverdighet.
kirerot tor, 11/09/2008 - 07:12
Folkelig og vanlig? Tja, vanlig, men problemet til MS er at de ikke fremstår som folkelig, men etter hvert som dominerende, kantete, vanskelig og et firma som motarbeider kundene. Vi kan takke de alternative miljøene (som f.eks. OSS- og mac-leiren) for at denne siden av MS etter hvert har blitt ganske tydelig, også utenfor entusiastenes rekker.
Apple fremstår i alle fall som langt mer mennskelig. Jeg synes kanskje mac-folkene legger litt stor vekt på at MS-reklamen skal være et svar på Apples markedsføring, men i den grad den er det, handler det om at "også vi i Microsoft er mennesklige).
magnesa fre, 12/09/2008 - 09:55
http://www.youtube.com/watch?v=gBWPf1BWtkw
ny reklame.. som er enda mer håpløs.. 4,5 minutt med kortfilmsfestival?
off
noilivap fre, 12/09/2008 - 13:56
Personen som lagde det bilde er misunnelig på microsoft og er en barnslig mac fanboy, voks opp..
Giltvedt tor, 18/09/2008 - 15:47
Nå som det er nyheter om at det blir nye reklamefilmer fra Microsoft. Som Seinfield ikke er lenger med, så er 10 millioner dollar for 2 reklamefilmer ganske mye for en person som skal bruke sitt kjendisstatus.