Microsoft «I'm a PC» laget på Mac

Fase to i Microsofts enorme kampanje på 300 millioner dollar begynte i USA i går kveld. Reklamefilmen viser en rekke mennesker i forskjellige settinger som forteller at de er en PC. Kanskje litt overraskende viser det seg at noe av kampanjen er laget på en Mac.

Reklamen er et direkte svar på Apples egen «Get a Mac» der Justin Long og John Hodgeman spiller Mac- og PC-figurene. Microsoft har nå omfavnet sitatet «I'm a PC» i fase to av deres nye kampanje.

At Microsoft som er giganten i dataindustrien er nødt til å gjøre et direkte svar på Apples reklamer, kan vise til hvor bra kampanjen «Get a Mac» faktisk har fungert. De benytter seg direkte av det Apple har bygget opp i flere år med sin kampanje, som dog har fått forskjellige tilbakemeldinger av våre medlemmer på Mac1. Reklamefilmene ser derimot ut til å fungere utmerket i USA.

De nye reklamene som går under kallenavnet «I'm a PC» er på ingen måte forbundet med Seinfeld/Gates-reklamene, bortsett fra at Bill Gates igjen dukker opp for å mingle med den vanlige PC-brukeren. Det kan føles som om Gates selv prøver desperat å be Apple og andre Macbrukere om å slutte å gjøre narr av Windows. Microsoft gjør inntrykk om at de selv bekreftelser at de nå er det underordnede varemerke.

Se resten av reklamene selv, og si hva du mener:

Laget på en Macintosh

Da de nye reklamene ble vist i USA, la Microsoft samtidig ut flere pressebilder på sine nettsider. Computerworld.com lastet så ned disse bildene for snoke rundt i informasjonen som lagres i bildene når de blir redigert. Der fant de noe meget interessant i Exif-informasjon på fire av bildene: De er faktisk laget på en Mac.

Nettstedet 9to5Mac.com påpeker videre at Crispin Porter Bugusky, reklameselskapet som Microsoft har brukt til kampanjen, nylig ble vist som et eksempel på selskaper som bruker Mac på Apples kanadiske nettside. Profilen ble desverre ganske raskt fjernet fra Apple.com, men er arkivert slik at den er tilgjengelig for de interesserte.

iTouchs bilde

iTouch

Dette var et løft fra de andre reklamene. Syntes det er tøft at de tør å spille på Apples konsept, men i stedet for å bruke Apple for å trekke frem sine egenskaper, bruker de mange forskjellige mennesker.

Denne likte jeg. (Ikke det at jeg noen gang vil vurdere Windows igjen, men jeg likte den xD )

Polymorphs bilde

Polymorph

Fikk ikke sett den andre (Safari liker ikke alltid YouTube), men den første var veldig, veldig bra! :D

Den likte jeg veldig godt, og det er jo sant.
Den både kontrer Get a Mac-reklamene veldig godt, men forteller og viser også at ikke bare businessmenn bruker PC.

Dog er jo det fordi Windows har nærmest blitt pushet på alle som ønsket å kjøpe seg en PC før i tiden :P

Sirchs bilde

Sirch

Reklamene var gode dem, ikke fantastiske, men gode...
Problemet er bare at jeg kjenner til mac vs pc konflikten.

Mange av dem som ser denne reklamen er ikke klar over at det er forskjell på mac og pc. Slik som en del jeg kjenner, de kaller mac'en sin for pc, det er jo tross alt en "personal computer" For den målgruppen blir reklamen kun en gjeng med mennesker som sier at de er en datamaskin.

Med andre ord, jeg er usikker på om denne reklamen kommer til å nå frem.

Maxells bilde

Maxell

At det kommer motreklamer er en nyhet, og det er interessant å lese om. At forfatteren derimot skriver oppgulp hvor han på alle måter prøver å vinkle saken inn på mac fanboy-sporet, er tragisk. Du skriver mer om at deet mulignes er laget på en mac, at Bill Gates er desperat. og så videre.

Ok, hvor desperate tror vi Microsoft er? Apple er fortsatt et null i forhold til Microsoft når det gjelder både størrelse og omsetning. Det er tydelig at Microsoft har gjort NOE riktig opp igjennom årene, siden de har vært betydelif flinkere enn Apple til å selge produktene sine.

TLZ

Sjansen for at ein kva som helst reklame er laga på Mac er i utgangspunktet ganske stor. Mac er *stort* i medieverda. Dette er ingen løydom så eg sliter med å sjå det spesielle i dette. (Men ellers; bra og interessant artikkel!)

Desse reklamene verka mykje betre enn dei forrige, og vil nok ha ein betre effekt. Allikevel må eg seie at eg tykkjer at dei med Seinfeld og Gates var sjarmerande. :)

Men når me snakkkar om å bruke referanse til andre reklamar i sine eigne reklamar, så er Novell sine Linux-reklamar favoritten.

Du kan sjå dei her:
http://www.youtube.com/watch?v=CrHswwDs698
http://www.youtube.com/watch?v=7eTguZ5OzJ4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=3-329Czokjk&feature=related

EDIT: Er det bare meg eller er Apple-relaterte nettstader mykje meir opptekne av desse reklamane enn Microsoft-fokuserte nettstader?

Midtlunds bilde

Midtlund

Artig reklame, særlig den første. (Men likte egentlig alle sammen. De bygger jo på hverandre.)

Tror ikke mange kommer til å løpe av gårde for å kjøpe en pc på grunn av disse... Tror heller ikke så mange kjøper mac på grunn av "Get a Mac"-filmene. Har vist dem til moren min, og det ville vært drøyt å si at hun ble macfrelst.

kajac2

XP sitt brukergrensesnitt er laget på Mac (skal jeg tro en venn), MS sine Webservere kjører/kjørte Linux, MS brukte en Mac i en reklamekampanje for Windows Defender, og det er helt sikkert flere eksempler også.

Alfred.Woodden

"I'm not a human doing
I'm not a human thinking
I'm a human being"

Høy arbeidsmoral i windows-leiren, ja *sukk*

Neida, syns disse reklamene var kjempe gode!! Touché Apple!!

TLZ

kajac2: Microsoft hyrte inn eit eksternt selskap til å sette opp eit skjold mot DDOS-angrep. Det var(er forsatt?) skjoldet, ikke Microsoft sine servere som kjørte Linux.

fmortens

Synes disse var bra egentlig. Voksent svar på Apples erting.

kirerot

Siste var best. Litt snert. Ellers likte jeg best de subtile Seinfeld-filmene.

Her hjemme har MS-reklamene vakt mest oppmerksomhet blant mac-brukerne, og jeg ser det helst er mac-brukere (meg selv inkludert) som er ivrige på å synse noe om disse.

I lys av dette spørs det om ikke reklamene egentlig har fungert veldig bra - i alle fall bedre enn debattantene her vil innrømme. Selv om ingen løper og kjøper Vista nå og er veldig ivrig på å erklære dette her, så tipper jeg en del underbevisste holdninger har blitt påvirket.

fmr

et av bildene som blir nevnt i computerworlds artikkel er dette bildet.

det ser faktisk ut til Microsoft har endret bildet.

endret dato er: 2008:09:18 16:30:08
og software er nå: Adobe Photoshop CS3 Windows

Fredrik Rødland
http://rodland.no

dngs bilde

dng

For en Se og Hør artikkel Mac1 :P......

Alyces bilde

Alyce

"Ok, hvor desperate tror vi Microsoft er? Apple er fortsatt et null i forhold til Microsoft når det gjelder både størrelse og omsetning. Det er tydelig at Microsoft har gjort NOE riktig opp igjennom årene, siden de har vært betydelif flinkere enn Apple til å selge produktene sine."

Men det sier jo litt når apple som, du sier er "null" i forhold til microsoft, og microsoft må alikevel kjøre en motreklame for å "motbevise" Apple-reklamene. Og at Microsoft er betydelige flinkere enn Apple til å selge produktene sine er å ta i... Jeg brukte Windows i fryktelig mange år... men jeg har fremdeles aldri kjøpt et microsoft-produkt. De fleste kjøper en Dell og får med Windows automatisk, så det er ikke akuratt Microsoft som er så flinke til å selge, de kan bare sitte på den høye tronen sin og se pengene tikke inn, siden - si Dell lager en ny modell laptoper, de må komme med et operativsystem - osx kan de ikke ha, ingen kjøper en PC med linux (eller, veldig veldig få), så... da blir det Windows.

Ellers likte jeg reklamene, enda jeg vet ikke hvor relevante de er til noe annet enn å motvirke get-a-mac reklamene. Om jeg ikke kjente til mac så hadde jeg ikke fått mer tiltro til Windows pga disse reklamene.

Og ang. "deler er laget på en mac" er det for det første ikke så rart... mac er jo ganske stort innenfor mediabransjen, og det hadde vært for dumt om de skulle kun bruke et firma som var ekslusivt windows-brukende. MEN det er jo fortsatt fryktelig ironisk at "anti-mac"-reklamene er laget.... på en mac, så ikke noen skade i å påpeke og fnise litt av.

Cocay

Haha den siste var best :D

"You got a problem with that?" :P

Dette er jo ingen "løp-og-kjøp" kampanje, men merkevarebygging for dere idioter der ute..

quadra800s bilde

quadra800

Herregud! Disse var jo faktisk verre enn Gates/Seinfeld-reklamene.
Trodde ikke det kunne bli dårligere!

segrov

Kul reklame, bra film, bra klipp, frekkt å svare på Apples reklamefilmer:)

Med denne fra Microsoft kommer garantert Apple til å selge flere maskiner:D

Øyvind Segrov – official hero of mr. Tom Sommerseth

Andreas Ss bilde

Andreas S

disse reklamene e jo 11 ganger bedre enn Apple sine. Apple e jo rett og slett bare barnslige, så de e bra folk begynner å svare

Dorkfishs bilde

Dorkfish

Skjønner ikke helt hva noen har mot "I'm a mac"-reklamene. Jeg synes de er ganske så morsomme. Kjenner meg veldig godt igjen i de reklamene da jeg tvinges til å bruke Windows på jobben.

Når det er sagt, så var denne reklamen fra M$ ganske bra også.

Stian7

Jeg synes de gav et godt svar til get a Mac reklamene. Skjønte ikke helt de før.

Hansbrochs bilde

Hansbroch

Filmene er ikke ille de, det er bare så synd at Windows har klart å spre sin gift til så mange hyggelige mennesker som er potensielle Mac brukere.

men det er jo hele tiden fler og fler som blir redda :)))

iAndrews bilde

iAndrew

Jeg liker get a Mac-reklamene, Gates/Seinfeld-reklamene og disse I'm a PC-reklamene :) Tror imidlertid det kan være fare for at mange ikke har noe fokus på at det finnes både PC og Mac og derfor ikke ser helt poenget med å si "I'm a PC", men noen som har bedre peiling på markedsføring enn meg har sikkert analysert det grundigere :P

Clays bilde

Clay

"Det kan føles som om Gates selv prøver desperat å be Apple og andre Macbrukere om å slutte å gjøre narr av Windows. Microsoft gjør inntrykk om at de selv bekreftelser at de nå er det underordnede varemerke."

Fy faen å ekkelt skrevet denne artikkelen her var. Jeg ble bare forbanna over dette maccisforumet. Hva med litt nøytralitet? Damn, det er drittskriving som det her som gjør at folk hater alle oss andre macbrukere!

Sheeeiiiiit.

kolbys bilde

kolby

@Clay:

Hvis du leser gjennom teksten uten å tolke det med en overlegen, negativ tone og kombinerer det med hva Alyce skrev litt over her, så kan du få et litt annerledes syn på teksten. Jeg skriver ikke at Microsoft faktisk ER det underordnede varemerket, men ved at de legger seg bakpå og kjører videre på det Apple har begynt, kan det for noen virke som at de nå prøver å ta igjen Apple.
Dette viser jo bare at Apple har fått et enormt fotfeste sammenlignet med 10 år siden, da Microsoft ikke brukte tid og penger på å svare de miniputtene som yppet.

Det er stor forskjell på hva ting ser ut og virker som, og hva som faktisk er tilfellet. For meg virker det som at Microsoft nå leker «catch up» med Apple når det kommer til markedsføring, og det setter med en gang Microsoft i et litt annerledes lys for de forbrukerene som skal se på disse reklamene.

Lokehues bilde

Lokehue

hmm... det at de føler seg så truet at de må svare på Apples reklamer er jo bare MER reklame for Apple?

"I´m PC, I´m PC", greit det, sikkert fint for deg... ;-)

Men de to første Gates og Seinfeldt reklamene var forfriskende, og jeg er lei Apples reklamer (men det handler jo om reklamebyråene er bra eller ikke, ikke produktene...)

pepperogsalt

HAHA life without walls..
i hvertfall ikke FIRE-WALLS?

bæsja på leggen az

666crew

Faen ål atterlig !
MacBookPro2,2 - Intel Core 2 Duo
Alexander Langsholt
www.langsholt.com
There are not enough christians to make a difference.

Dan Aksel

Kult svar fra Windows. Ikke sandkassementaliteten til Apple.

EirikVRs bilde

EirikVR

Jeg så den første, gadd ikke se den andre, men jeg må bare si at dette var cirka en dulliard ganger bedre enn Get A Mac-driten. Jeg hater den møkka, og den har bidratt til å svekke min tillit til Apple.

T.B.Hansens bilde

T.B.Hansen

Mye synsing og hat her (overraskende i dette forumet: mer mot Apple enn mot MS), men lite analyse...

Det er *ett* viktig poeng: Ledelsen i et av verdens største selskaper, med tilnærmet monopol på sitt område, føler at de må ta til motmæle mot en liten konkurrent. Det er en enorm seier for den lille konkurrenten.

«Get a MacB-kampanjen har vært en overveldende suksess. Ikke alle reklamekampanjer som både utløser en hel industri av parodier, men også tvinger den suverene markedslederen til å svare.

adder1972

Reklamen er elendig og patetisk. Og uinteressant.

I praksis gjør de ikke mye for å forebygge stereotyp-imaget - nå er de svært glade for at Windows 7 skal ha en ny kalkulator.

I'm a PC and I have a new calculator:
http://gizmodo.com/5053010/two-tiny-tastes-of-windows-7-fancier-start-button-and-nifty-calculator

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai