Get-A-Mac kampanjen kåret til tidenes beste

Get a Mac bestApples Get-A-Mac-reklamer har skapt mye diskusjon og splittet Mac-miljøet. Har Apples annonser, hvor PC-brukere fremstilles som kjedelige, hatt en effekt eller er det direkte uetisk å angripe sine konkurrenter med denne typen virkemidler? Debatten har rast også her på Mac1, men nå har Apple sin kampanje faktisk blitt kåret et en av tidenes beste reklame-kampanjer.

Det er det velkjente bladet Entrepreneur som har kåret Apples Get-A-Mac-kampanje til en av tidenes beste reklamekampanjer.

Beskjeden i annonsene er veldig klare. Alle sammen kommuniserer at du ikke ønsker å være PCen. Don't be this guy!

sier Stephen Marshall, forfatteren av Television Advertising That Works til Entrepreneur.com

Kampanjen berømmes for å skape gode karakterer som man kan følge i en rekke reklamer, både på TV og på nett. Det argumenteres også for at Apple sitt salg av nettopp Mac har økt med 42 prosent i etterkant av disse reklamene. Om salgsøkningen skyldes reklamen eller andre faktorer er derimot vanskeligere å si.

Hva synes du - fungerer Get-A-Mac-kampanjene?

Ttigers bilde

Ttiger

Kongelig :D
Gratis…

unk1nds bilde

unk1nd

Første gang jeg så en av reklamene for noen år tilbake bestemte jeg meg for at "Jeg måtte ha meg en mac".

Dem fanget meg virkelig :D

dabbowabbo

geniale reklamer ^^,

sscheen

Jeg har aldri likt reklamer som driter ut konkurentene.
De fungerer sikkert kjempebra, men litt feigt fra Apple sin side.

kajac2

"Beskjeden i annonsene er veldig klare. Alle sammen kommunisere at du ikke ønsker å være PCen. Don't be this guy!"
Her MÅ det være skrivefeil. Høres ut som en oversettelse fra Google translate

Ellers er det fryktelig tragisk at Get a Mac ble kåret. De fortjener det absolutt ikke på noen som helst måte.

SeaLions bilde

SeaLion

Suksessene med iPod, iTunes og iPhone har nok også fått flere "fra den andre siden" til å sjekke ut andre Apple-produkter, f.eks Mac.

Dessuten er jeg overbevist om at mye av suksessen de siste årene også kan tilskrives det superelegante designspråket, som Jonathan Ive og Co skal ha æren for. Lekkert design gjør at man får lyst å prøve og teste produktet, og ikke minst å eie et såpass lekkert produkt. Når funsjonaliteten er like lekker som innpakningen gir det lett mersmak.

Steve Jobs som samlende kultfigur har nok fungert best for de som allerede har vært "innenfor". En sånn kultfigur fungerer best når man er en liten og sær menighet, så uansett om Jobs blir friskmeldt i løpet av året, er oppgaven hans som samlende "profet" i ferd med miste sin betyding. Vi får se, men jeg tror altså ikke at Jobs sykdom vil gi Apple noen problemer nå.

At Apples reklamer i flere år har blitt lagt merke til også utenfor USA er i hvert fall tydelig, spesielt for norske TV-seere. Det norske kabel-TV-selskapet Get sine reklamer spiller helt klart på virkemidlene i forrige Apple-reklameserie Switch, inkludert den lysende hvite bakgrunnen, og den klimprende bakgrunnsmusikken. Den reklamen fra den gangen som de fleste fortsatt husker er nok den med tenåringen Ellen Feiss, som ble verdenskjendis for sitt sløve blikk. Det er nok få andre i verden som har blitt kultfigur for noe sånt.
Switchreklamen med Ellen Feiss.

krsk0

Reklame er geniale da! Men jeg tror også at mye av grunnen til mat mac har blitt så populært skal ipod/itunes ha mye av æren for.

nils.js bilde

nils.j

Apples TV-reklamer er jo helt geniale.De snakker ikke om produktet i det hele tatt. Og de rakker ikke ned på konkurrenten heller. De bare skaper et image.
Genialt!
Og TV-reklamene skaper gjenkjennelse.
Like genialt!

Nils J

apple boy

Så har de vell nesten ikke tv reklamer i Norge da ( i USA har de sikkert mange). De har iPhone reklame i Norge.

Men er litt enig...

palelnans bilde

palelnan

Til dere som ikke liker reklamene:

- Husk at de snakker til et amerikansk publikum, kulturen for hva som er godtatt å bruke i reklamer er en helt annen.
- Husk også at de snakker til kommende switchere, ikke så mye (men litt) til de som allerede har switchet.
- Og til slutt: Det er jo sant det som sies i reklamene. Det er fakta, om enn godt utvalgte sådanne.

Men, jeg innrømmer at de ikke faller helt i smak hos meg heller. Men at de kan bli sett på som en genistrek i USA, det er jeg ikke i tvil om.

Traktors bilde

Traktor

Hvor kan jeg se reklame filmen, ingen av lenkene er til reklame filmen

Origins bilde

Origin

Youtube Get-A-Mac

Ttigers bilde

Ttiger

her kan du se alle:
http://www.apple.com/getamac/ads/
:-)

TLZ

Det er jo veldig gode reklamer. En kan egentlig ikke si noe på det.

Men jeg liker generelt sett ikke negative reklamer som rakker ned, og drar ned på ting. Det er nok negativitet her i verden. Dessuten så liker vel potensielle forbrukere å få positive opplevelser?

Nå synes jeg det samtidig er litt urettferdig å klage på Apple for å være negative. Det er ikke akkurat uvannlig i amerikansk TV-markedsføring. Vi europere reagerer nok veldig på slike reklamer, og det er nok derfor de ikke sender dem her. (Vel vel, alt som har med hår og "skjønnhet" virker til å være negative av typen "Bruk X produkt for å unngå at du faktisk ser ut som en 40 åring. Produkt X gjør at du ser like ung ut som datteren din!")

Glad vi europere har litt bedre smak enn amerikanere. :)
(Veit det er "ut" å gjøre narr av amerikanere nå som Obama skal styre og Bush er vekke, men men...)

XVegard

Disse reklamene er bare en av mange ting som kan gjøre meg småflau for å være macbruker..

jerk

Jeg foreslår at moderator lager en poll: "var get-a-mac reklamene medvirkende til at du tok steget over i Mac-verdenen" = i stor grad, i middels grad, i liten grad.

Les bloggen min! www.kaffejoakim.blogspot.com

arntsss bilde

arntss

Jeg synes reklamene er bra.

De lager blest om Apple og Mac og det er AKKURAT det Apple vil.

Noen synes de er negative mot konkurrenter
Noen synes de er morsomme
Noen synes de er geniale
Noen synes kanskje noe helt annet

Dette skaper dermed debatter (som denne) som igjen skaper blest rundt merkenavnene Apple og Mac.
Dette skaffer nye kunder uansett.

Det er jo et ordtak som heter: "All PR er god PR".

Men spørsmålet om Apple hadde fått flere kunder ved å ha benyttet en annen type reklamer, det er vel litt vanskelig å si. Det er nok noe vi aldri får vite med 100 % nøyaktighet uansett. Man kan jo alltids spekulere, men likevel vi vet det ikke sikkert. Skulle jeg spekulere, så ville nok jeg tro at det har skaffet de flere kunder enn ved en annen type reklamer.

Nå har vel også iPodene gjort sitt til at Apple OG Mac har steget sånn i popularitet samtidig som også Vista fra Windows har fått de grå hårene til å reise seg hos mange.

Da har mange tatt steget over til Mac. Mye pga at Linux er for komplisert for mange. Der har Mac et godt forsprang, trykk "power on" og du er i gang.
Slik er det dessverre ikke alltid i Linux og andre gratis OS.

Hoi... det ble langt gitt.
Var ikke meningen min i utgangspunktet men...... ;)

arntSS

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai