Microsoft angriper Apple igjen

I forrige uke var Microsofts sjef Steve Ballmer ute å hevdet at Mac-brukere betalte 500 dollar ekstra kun for Apples logo. I går startet Microsoft et nytt kapittel i «reklamekrigen» mellom Apple og Microsoft ved å lansere en kampanje som angriper Apple på pris. Reklamen er en del av Microsofts «I am a PC»-kampanje som er Microsofts motstykke til Apples «Get-a-Mac»-kampanje.

Apple har i lengre tid kjørt sin «Get-a-Mac»-kampanje som fremstiller PC-brukere som kjedelige og nerdete. I de første «I am a PC»-reklamene var Microsoft subtile og nevnte ikke Apple, men folk som hadde sett begge reklamene så sammenhengen.

I denne nye reklamen møter vi Lauren, en person som skal kjøpe seg en ny datamaskin. Hun stikker innom Apple Store og konstanterer at hun kun kan få en bærbar Mac under 1000 dollar og den har bare 13" skjerm. Lauren konstanterer dermed at hun «ikke er kul nok» til å kjøpe Mac og drar deretter til en annen butikk og kjøper en Hewlett Packard.

Vi har nok en gang vanskeligheter for å forstå Microsoft sine reklamer. De viser oss at det ER mulig å få en Mac under 1000 dollar og de tilbyr oss ingen andre argumenter for å velge PCen enn pris og at man ikke trenger å være «kul» for å kjøpe den.

Hvorfor ikke fokuserer på fordelene til Windows med en smule humor fremfor å fortelle oss at vi kan få en Mac til under 1000 dollar og at PC-brukere ikke er kule?

Via iLove

Cybbe

Hvem er "vi" som har vanskeligheter med å forstå ? For jeg forstår godt poenget i reklamen. Kjøperen ønsker en 17" laptop (helt legitimt kjøpsargument), og har et budsjett på 1000 dollar. Det utelukker Apple som merke.

At admin ikke synes rikt utvalg og god pris er en fordel for PCer som kjører Windows får stå for hans regning. For meg var dette poengene til reklamen, og det er et godt poeng, og et helt legitimt poeng. Pris og utvalg er blant de viktigste faktorer for svært mange som kjøper en laptop.

For øvrig trodde jeg de fleste hadde fått med seg at MS' 'ikke kul nok' poeng er et ironisk spill på Apples forsøk på å gjøre hvilket OS man bruker til en del av sin identitet, og å lage en form for gruppetilhørighet.

iOles bilde

iOle

Stakkar Apple :(

hc

Skrev samme poeng som Cybbe samtidig med ham, men det er visst ikke mulig å slette innlegg

svars bilde

svar

Hun er da kul nok til å ha en mac, bare ikke rik nok.
Eller, hun er jo rik nok også, men her var det snakk om 17" til under 1000$

Men her er det vell egentlig MS som er for gjerrige, da hun skulle få maskinen av de som en betaling for reklamen (vist jeg forstår det rett), men reglene var max 1000$ og det skulle være en 17"

gomle69s bilde

gomle69

Synes reklamesnutten er grei nok, faktisk en av de bedre jeg har sett fra MS :-). Og dama var søt ;-).

Dan Aksel

"Hvorfor ikke fokuserer på fordelene til Windows med en smule humor fremfor å fortelle oss at vi kan få en Mac til under 1000 dollar og at PC-brukere ikke er kule?"

HAHAHAHA! Bruk et speil og se på Apple sin markedsføring, de er mye verre på samme strategi! MS fokuserer jo på at man ikke trenger å bruke hauger av penger for å få en PC, og det buskapet får de godt frem.

omaha

Microsoft sliter for tiden, men får god presse når det gjelder W7.

Hva de holder på med nå er å legge grunnlaget for lanseringen av W7, og det er lett å se med alle artikler som spys ut. Felles for artiklene er at de ikke inneholder substans når det gjelder ytelse annet enn at desktop'en sviver bedre.

Problemet er bare at applikasjoner ikke vil yte særlig bedre i Windows 7 enn de gjør i Vista. Mitt stalltips er at man vil ha behov for en godt spec'et Mac Pro eller tilsvarende for å kjøre Windows 7 godt.

Microsoft skribent om Windows 7
Test av spillytelse i Windows 7

Alyces bilde

Alyce

Lurer på hvor mye HP spytta inn på denne reklamen.
Jeg liker idéen med at Microsoft kan være litt frekke og fighte tilbake, men dette blir bare labert. Apple har aldri påstått at de er et lavpris-selskap, men påstår at man får det man betaler for. Om du ikke har råd til en mac så for all del, kjøp en PC. Men litt morsomt at hvis Lauren hadde hatt mer penger hadde hun kjøpt en mac. Litt dumt å si at "hvis du er fattig og ukul så kjøp en PC!". Det kommer sikkert til å slå ann blandt anti-mac-menneskene, men tror ikke den kommer til å slå ann som en selvstendig reklame. Get-a-mac reklamene "angriper" PC men hovedsakelig forteller de hva som er bedre med mac enn PC. Disse reklamene sier jo bare at maskiner med Windows er billigere og at Microsoft ikke er et brand. OJ, SHIT, NÅ MÅ JEG KONVERTERE.

jornki

Mulig det er bare meg, men jeg satt igjen med inntrykket.. Hun vil ha en datamaskin, så det første hun gjør er altså å gå til en AppleStore fordi hun egentlig vil ha en Mac. Men, så oppdager hun at en 17" bærbar Mac er en proffmaskin som koster masse penger, derfor må hun ta til takke med billigere maskinvare. Hmm, er dette en PC reklame, eller en Windows reklame?

Jeg er litt enig med admin, hvorfor ikke fokusere på fordelene med Windows? Det er faktisk mye en Mac ikke kan gjøre på grunn av at utbredelsen av OS X er mindre enn Windows. Ta den de laget om fisken Dorky(http://www.youtube.com/watch?v=xetHL4uBFFM), mye bedre enn dette..

jurgemaister

Tenk hvor billig denne maskinen hadde vært med Linux :O

vegardtveito

ikke kul nok.

admins bilde

admin

@Cybbe

Helt enig i at det er et poeng at man ikke kan få en 17" MacBook til under 1000 dollar, men det er ikke det som er problemet til denne reklamen.Problemene til reklamen er at den bygger opp under nettopp det inntrykket som Apple ønsker at det skal bygge opp under. At Mac-brukere er spesielle, at de tar seg råd til dyrere produkter og at produktene er "ekslusive". At Microsoft i det hele tatt bryr seg om å nevne Apple finner jeg merkelig. En dominerende aktør har sjeldent noe å vinne på å nevne eller rakke ned på sin konkurrent, i motsetning til konkurrenten som har alt å vinne.

Reklamen får oss til å sitte igjen med det inntrykket at hun først vil ha en Mac, men deretter synes dette er for dyrt og velger det "nest" beste - en PC. Jeg tror ikke det er dette inntrykket Microsoft vil ønske at vi skal sitte igjen med?

@DanAksel

Nå fokuserer jo faktisk de fleste av Apples Get-A-Mac-reklamer på produktfordeler i Mac OS X og medfølgende programvare - de bare pakker det inn i humor. Noe lignende jeg gjerne skulle sett Microsoft gjøre. Fokuser på hvorfor vi skal velge Windows - ikke hvorfor vi skal velge en dårlig Hewlett Packard-maskin. Problemet til Microsoft er at det stort sett er programvaren som får PC-brukere til å bytte til Mac - ikke maskinvaren. Mac-brukere ser seg villige å betale price-premium på hardware for å få Mac OS X, iLife osv. Det er dette Microsoft burde fokusere på, ikke muligheten til å spare et par hundrelapper på hardware.

Til slutt finner jeg også Microsofts nye slagord interessant, Life without walls. I et liv uten «vegger» trenger jeg vel heller ikke vinduer? :)

fotojon

@admin

for en som er amerikaner er det ganske tydelig at den dypere engelskforståelsen din(og mange andres her inne) ikke er helt på topp.
Mange av poengene i reklamen bommer du jo totalt på, enten det eller så gjør du deg vanskelig.
Håper det er det første for det er da i så fall helt ok.

skare31s bilde

skare31

Dette er den værste reklamen jeg ha sett fra microsoft sin side!! Den er bare latterlig!
Ble nesten sur av å se den.

maruds bilde

marud

''Get a mac''-reklamene er mye bedre siden de har et poeng og sier speifikasjonene til mac og hva den kan og hva Windows da ikke kan. Denne hade egentlig ikke et særlig godt poeng..

Arne Borgersens bilde

Arne Borgersen

"Windaowns" sier nå jeg bare :-P

macavhengig

Greit nok, men hun tester jo ikke pc'ene en gang. Bare se, men ikke røre. Det hadde jo vært en berdre reklame fpr Microsoft dersom hun hadde sagt. "Yes, dette er det operativsystemet jeg trenger"... eller?

noilivaps bilde

noilivap

@Svar

Du tar nok feil, laura er ikke en tilfeldig person som bare får en laptop som betaling for at hun er med på reklamen, så MS er nok ikke gjerrige, desuten er det vell hun som har valgt at maskinen skal koste under 1000$, skal være 17'' etc, men Microsoft "betaler" henne om hun finner en, noe hun gjør..

Jeg synes denne reklamen var mer smakfull enn Apples reklamer..

MacLets bilde

MacLet

Hahaha !:D:D

ulrik

Problemet er at Lauren nå kommer til å slite med å skjønne logikken i Vista, plagsomme og irriterende preinstallerte HP-applikasjoner samt totalt ulogiske kontrollpanelfunksjoner i minst ett år. Altså i hele den superbilllige plastmaskinens levetid.
Når hun så må på shopping igjen vil hun ha brukt 1400 dollar...

That's why I'm a Mac!

Ulrik

omaha

Synes den reklamen er morsom jeg!

Prisen var vel 700 USD? Men man kan ikke nøye seg med bare 1 HP DV, man trenger 2 (de vil nødvendigvis måtte leveres på verksted rett som det er), og hun trenger VIRKELIG en backupdisk. Det bør vel alle ha - men det er en absolutt nødvendighet om en anskaffer en HP DV.

Det er kun modige studenter som tør å ha en HP DV - det er ITverden's svar på basehopping. ;o)

Cybbe

@admin

Jeg sitter ikke igjen med det inntrykket etter reklamen. Jeg er selvsagt helt enig i at MS ikke har noe ønske om å fremstå som en dyr nisjeaktør. Deres poeng er at man ved Windowsbasert PC kan få gode og rimelige Windowsbaserte PCer som tilfredstiller de kravene en har innenfor et normalt budsjett, og man har da samtidig mye å velge mellom. At man kan få en god og fullverdig PC uten å brekke banken.

Med Apple er det vanskelig (og jeg er i markedet for en oppgradering og ser at det er forbanna synd jeg har lyst til å fortsette å bruke Mac, for da må jeg utsette å kjøpe ny maskin).

noilivaps bilde

noilivap

@ulrik

Mac, for folk som ikke skjønner logikk? haha :)

Lokehues bilde

Lokehue

Synes ikke reklamen var så dårlig, hun ville ha en 17" under $1000, og MacBook Pro er vel utelukket da. Faktisk synes jeg "Get a Mac"-reklamene var dårligere mot slutten.

Men nå lager vel ikke Microsoft laptoper i det hele tatt? Og OS X er vel billigere å kjøpe enn Windows?

Ja, ja. Microsoft må vel være litt desperat som hakker slik på et "lite" selskap fra Cupertino med 10% markedsandeler...

krzysztofs bilde

krzysztof

He-he: Hun fiser rundt i en iPod-klar importert/overpriset VW boble kabriolet (hvorfor har hun ikke en Geo Prizm eller en Hyundai?) på jakt etter et kupp, og får utdatert maskinvare (100Mbps ethernet/g-wifi m.m.) full av crapware.

Marasmuss bilde

Marasmus

omaha: Hoho!

Vi som jobber i butikker som ikke bare selger Mac skjønner godt hva du mener. DV-serien til HP ser bra ut om du ikke har smak, men er fullstendig håpløs kvalitetsmessig, så vi får håpe hun kjøpte MINST to maskiner.

MacJostein

Jeg mener helt ærlig at det er billigere med en mac en med en pc med installert Windows. Mac sitt OS er tross alt mer stabilt. Og annonsen lyver jo for er det noe man trenger på wn Windos installert pc er det i hvert fall FireWall høye også. Man trenger svært mye lisensert og dyr sofware for å få det jeg føler jeg har billig på min mac. Og all den forferdelige Trojanproblemene som jeg hjelper folk med på pc har jeg aldri til dags dato opplevd på min mac. Og skal man betale for slik hjelp som mange Windos avhengige personer gjør så sier jeg bare "get a mac" den er til og med enklere å bruke syns jeg. Og spill er det i massevis jeg forstår ikke problemet.. Hva skal man med Windows?
Jeg tror i grunnen at Windows også hadde vert et bra operativsystem hvis Microsoft hadde fått laget sine egne dataer som står i forhold til sitt operativsystem men folk flest er lei av Virus nå så mac blir større det tipper jeg i hvert fall de vil ha noe som virker hver dag og ikke må Valideres og lisenseres opp og ned i mente.

Reklamen lyver og folk ser det så da gjør jo microsoft reklamen for Apple hehe... Ha en lykkelig kveld.... ;)

Mvh MacJostein

Øysteinhs bilde

Øysteinh

Jeg ser veldig godt hva denne reklamen ønsker og formidle, og kan meg ikke si annet enn enig i at den har sitt på det rene. Kunden satte visse (rimelige) krav. En mac kunne ikke oppfylle disse, en PC kunne derimot. Oppfatter heller ikke reklamen som nedlatende mot MAC.

Samtidig ser jeg ingen som helst grunn til å føle meg truet. Etter å ha solgt mac en liten stund, har jeg innsett det at de mest innbitte PC-brukeren bare får holde på med det de gjør. Jeg kan tilby et bedre produkt, til en (rent spesifikasjonsmessig) dyrere pris. Jeg ser ingen problemer med dette. Er man villig til å betale ekstra for å spare seg mye bry og få en mer behagelig opplevelse, vel - så gjør man det. Det gjør i hvertfall jeg.

Fin reklame.

--
Kanskje vi skulle hatt en emo-dag også? De er litt i samme bås som gothere og satanister, bare at de er "dypere" og ikke sinte, bare skuffa. -Nils

nubbizs bilde

nubbiz

Likte reklamen. Syns denne er mer sakelig enn apple sin hvor MS framstilles som kjedelige og nerdete.

noilivaps bilde

noilivap

Hadde windows vært så dårlig som mange folk her sier hadde ingen brukt den, dere var dårlige til å bruke windows, nuff said.

OlafG

Jeg tror nok at det er ganske staged det her, for å bygge på argumentet om at man ikke skal få en Mac så billig så har de nok bevisst valgt 17" fordi der er macen dyr.

Likevel, nå kjenner jeg flere med HP DV, ville aldri i verden hatt en maskin som det. Det kommer så mye kødd med maskinen, så mye jalla løsninger og bare bull.

Reklamen fungerer, jo. Men det er veldig typisk MS, de skal i hver reklame fremstille seg som Gud og mannen i gata.

aalberg

Dette er en av de bedre reklamene til MS!

"Vi har nok en gang vanskeligheter for å forstå Microsoft sine reklamer."
Er dette virkelig så vanskelig åforstå? Er så enig med det fotojon skriver.

Dette er en av de dårligste artiklene fra mac1 sin side, som JEG har lest.

Smil å vårrå gla,
takk ska du ha!

hkarslen

Merkelig greie, hva skjer med å nevne Apple og "kulhetsfaktoren"? Utrolig kleint å kjøre anti-mac når mac kjører anti-PC, de bør jo heller prøve å heve seg over og fokusere på helt andre ting en pris. Men kanskje dette er finanskrise-vennlige saker i USA?

sampaka

Fanboi-klaginga må vel være et bevis på at denne reklamen er vellykka.

MacArvolas bilde

MacArvola

Det ulrik mente var at mac er mye lettere å få i gang. Jeg brukte for eksempel 1 uke på å få internet fra en usb. Ikke det at macere skjønner logikk. Men, hvorfor streve med å få igang applikasjoner når du bare kan enkelt å greit bare, nedlaste/sette inn og starte.

Hadde datamaskiner vært en flokk med sauer, hadde macen vært det svarte lammet

svars bilde

svar

noilivap: At et produkt, uansett type, er populært, er ikke nødvendigvis ett kvalitetstegn.

Lokehues bilde

Lokehue

En macbruker har donert sin 17" til Lauren fra reklamen, slik at hun kan velge, uavhengig av pris:

"I recently watched the new PC ad on television the other night about "Lauren" purchasing a laptop for under $1000.00. It was a great advertisement targeting everyday PC users. My only concern is that I feel the computer "Lauren" chose will not provide an overall positive experience. I am asking for your assistance to help me locate "Lauren". I am willing to give her my 17" Mac laptop "FOR FREE" so she can decide which laptop is superior without putting a price tag on it.

I do believe everyone on this planet is "cool enough to be a Mac person".

Sincerely,
Mitch Gewirtz"

Kilde:
http://i.gizmodo.com/5187031/lauren-we-have-someone-whod-like-to-talk-to-you

RVLS

Hahaha.. latterlig reklame :P
Det Microsoft egentlig sier er jo at Apple er kulere enn Pc, og det stemmer jo!

datas bilde

data

Microsoft lager Windows, ikke hardware. Windows kjører ok både på dyre og billige maskiner. Også på Macer. All hardware Microsoft har laget har hatt dårlig inntjening. Alle penger MS har tjent, har de tjent fordi de har enorm markedsandel, svært lite er tjent pga gode produkter. MS er altså i hovedsak et software-selskap, i motsetning til Apple som i hovedsak er et hardware-selskap. Hvis du skal fokusere på noe bør man fokusere på Windows sine egenskaper. Det er bl.a dette Apple har gjort i "get a mac".

Og hva med "total cost of ownership". Det vil *alltid" finnes biligere hardware enn Apple, men so what? Jeg betaler gjerne for den eminente kombinasjonen av hardware og software, den totale brukeropplevelsen og software som følger med (MacOSX og iLife09 er etter min mening verd en god del).

Jeg er litt usikker på hva som er poenget med reklamen. At man kan kjøpe en 17" for under 1000$? Det er omtrent som å si at "jeg kan kjøpe en 4 meter lang bil til under 200 000". I realiteten sier det ingenting. Det ble bare veldig klamt at de la inn den Apple-greia.

svars bilde

svar

data: Vell, Xbox har da ikke solgt så dålig.
Apropo TCO: http://www.tuaw.com/2009/03/13/macs-still-cheaper-when-you-look-at-tco/

Hellboys bilde

Hellboy

Hyundai: Kom og kjøp vår bil - den er mye billigere enn en Mercedes.
Mindre begavet: Godt poeng. Det er faktisk pris det dreier seg om!
Begavet: Men ehh... Jeg vil ha komfort, jeg vil ha durability, jeg vil ha muskler og jeg vil stabilitet.
Hyundai: Men vi har en STOR modell også, som koster mindre enn Mercedes sin

idags bilde

idag

Dritt dårlig reklame ass

Daniels bilde

Daniel

Mulig det er jeg som ser fullstendig feil her, men jeg fant dette i reklamen:
http://bildr.no/view/380855

For meg ser det ut som en iMac boks.. Ser ut som Leopard Default Wallpaper for meg.

jaskat

Oja, jeg e cool:)
takk for det micro$soft:p

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai