Dell vinner på synlighet - hvor er Apple?

Det danske nettstedet Macnyt har i dag en interessant artikkel om Dells økende salg i Danmark. Salgsøkningen skyldes sannsynligvis Dells intense synlighet i markedet og i alle kanaler. I Norge og i Danmark er Apple omtrent ikke synlig, verken med markedsføring eller salgskanaler. Hvor er Apple? Dells omsettning i Danmark er i følge Macnyt på hele 1.2 milliarder i 2003. Et rekordresultat og Dell er ventet å måtte ansette hele 90 nye personer. Både i Norge og Danmark er Dell svært synlig i markedet. De kjører TV-reklamer, directmail, banner og e-post kampanjer.

Apple derimot ser vi sjeldent noe til. Kommunikasjonen er som regel en annonse via OfficeLine i ny og ne, men virker lite planlagt og koordinert. Slike enkelt kampanjer har sannsynligvis minimal eller ingen effekt. I vårt naboland Sverige er situasjonen derimot anderledes. Der kjøres det reklamer og aggresiv kommunikasjon og Apples markedsandel hos broderfolket er høyest i Skandinavia.

Vi spør oss selv hvorfor er det slik? Er Norge og Danmark helt uprioriterte markeder for Apple - eller er det den norske og danske organisasjonen som gjør en dårlig jobb? Diskusjonen fortsetter i forumet.

Tags:
  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai