Together vil holde orden

TogetherTogether ($39, ca 220NOK) føyer seg inn i rekken av programmer som skal hjelpe oss med å holde styr på alle dokumentene våre. Dette innebærer en del funksjoner som de fleste slike løsninger har: Bibliotek, tags, mapper, smart folders, labels, import av filer/websider etc. Det er dog to funksjoner hvor Together skiller seg litt ut: Lagring av biblioteket og Shelf.

Biblioteket av filer lagres som filer direkte på disken og ikke i en database. Fordelene med dette er lettere gjenoppretting etter et evt. kræsj, fremtidssikret; skulle Reinvented Software implodere en gang i fremtiden og programmet ikke lenger være tilgjengelig har man fremdeles tilgang på innholdet i biblioteket. Dette var hovedgrunnen til at jeg tok i bruk programmet.

En annen fordel innebærer Spotlight kommentarer. Det har vært en uoffisiell standard å lagre tags for filer med "&" som prefiks for å ha en McGyver løsning for tagging integrert i selve operativsystemet og Spotlight. Together støtter dette. Dessverre er det ingen planer om en fremtidig støtte for OpenMeta standarden. Støtten for automatiske taggin har vært heller tvilsom under mitt bruk, men det kan hende at de som er litt mindre kontrollfreak enn meg finner den akseptabel.

"The Shelf" er en tab som ligger på siden av skjermen, valgfri posisjon. Aktiverer man denne enten ved et klikk eller en hurtigtast skyves den frem og tilbyr tre funksjoner: Søk/bla gjennom biblioteket, favoritter og quick note. Man kan også dra objekter hit for enkel import av filer/linker. Her kan man velge om man vil ha direkte import, eller om man velger tags, mappe, rating etc. med en gang.

Quick note er kanskje den mest nyttige funksjonen. Et kjapt trykk på hurtigtasten, skriv i vei, ferdig. Det er kanskje ikke veldig vrient å åpne et nytt tekst dokument, eller å ha et åpent hele tiden, men Quick Note er nettop det: Kjapt. Jeg har ihvertfall fått ned mange flere ideer etter at Together entret mitt liv.
De andre funksjonene er ganske enkle og greie, uten særlig spennende eller banebrytende funksjoner.

I hovedvinduet kan man velge å enten se mapper og grupper eller tags. Mappene kan selvsagt ordnes hierarkisk. Objekter (filer, bilder, lyder, filmer, notater etc.) befinner seg i en, og kun en, mappe, men kan refereres til i flere grupper. Vinduet har tre hovedområder: En liste over mapper/tags, en liste over innholdet i disse, og så selve innholdet. Det hele arrangeres liknende en epost klient, med valg for å ha innholdslisten horisontalt over innholdet, eller vertikalt til venstre. Ved sistnevnte får man større ikoner/forhåndsvisning og mer informasjon om objektet. I det hele ganske oversiktlig hvis man har en bred skjerm.

Noen eksempler på bruk:

Arkivering av kvitteringer - Fra nettbanken lagrer jeg pdfer, fra kjøp på nettet lagrer jeg et webarchive, fakturaer etc. scannes inn. Datoen settes automatisk (kan forandres om man ikke legger til ting samme dagen) og tagger gjør det til en enkel sak å finne frem senere.

Idemyldring - Som nevnt er quick shelf elementær her. Så fort jeg kommer på en ide kan jeg skrive den ned uten å alt-tabbe til et annet vindu og finne frem til riktig plass i dokumentet. Å finne frem ideer senere i en tørkeperiode går kjapt. Føler jeg for å fotografere litt men inspirasjonen uteblir søker jeg ganske enkelt etter "fotografi" og "ide", vips har jeg en liste over muligheter.

Research - Skriver jeg en oppgave på høyskolen samler jeg pdfer og websider i Together og tagger dem med oppgavenavnet og eventuelle andre emner. Siden kan jeg redigere disse og legge til kommentarer, utheve viktig tekst etc. Endelig en digital markeringspenn!

Programmet finner du hos Reinvented Software for $39, eller ca. 220NOK.

froskenfredrik

Dette virker veldig bra, men jeg savner samarbeidsmuligheter. Jada, klart jeg kan legge biblioteket i en Dropbox-mappe, men da deler jeg hele biblioteket. Og det er klart jeg kan dele opp i flere bibliotek, men det blir da et voldsomt knot å åpne forskjellige bibliotek til en hver tid?

Dette virker flott å bruke på prosjektarbeid, og jeg har en rimelig fast gjeng jeg jobber med på studiet mitt som alle er Mac-brukere.

Foreløpig er Dropbox og Google docs arbeidsverktøyene, men jeg skulle gjerne sett at vi kunne bruke noe som dette også. Det gjør det helt klart lettere å se hva/hvordan de andre tenker.

AndreasP

Vet du om dette støtter TWAIN-skrivere? Med direktescanning? Når man skanner, må man da legge det manuelt inn, eller skannes de direkte?

Om TWAIN og direkte-skanning funker erstatter nok dette Mariners Paperless:D!

nyfrelsts bilde

nyfrelst

Kudos for en godt skrevet artikkel! ;-)

Har aldri hørt om programmet før nå jeg, men denne artikkelen ga meg lysy yil å sjekke det ut

Mags

Ser jo ganske spennende ut, men kan man ikke egentlig gjøre det meste av dette i Finder?
Hva er det man får i tillegg ved å bruke 220 spenn på Together?

laterals bilde

lateral

@froskenfredrik: Kanskje det går an å lagre biblioteket på en nettverksdisk, og la alle bruke samme bibliotek. Together kan settes til å automatisk importere nye ting i bibliotek-mappen, men om det er en stabil måte å bruke det på aner jeg ikke.

@Mags: Til en viss grad kan man gjøre det samme i Finder. Med saved searches osv. Det blir bare mer oversiktlig for meg å ha tingene samlet i en liten boble uavhengig av resten av filsystemet.

@AndreasP: Må nok skuffe deg. Scanningen jeg gjør foretas utenfor Together, desverre.

Mags

kan man kjøre det en testperiode uten å måtte betale for det?
Kan jo være artig å ta en titt.

froskenfredrik

@lateral: Det er nettopp det jeg prøvde, å lagre biblioteket i Dropbox (en delt mappe som synkroniseres over internett på tvers av maskiner). Det fungerte, men da måtte vi dele hele biblioteket. Ikke optimalt. Og å ha flere bibliotek undergraver liksom litt av poenget med et slikt program.

Randy

Programmet kan lastes ned med 15 dager trial. Det gjorde jeg :)

VMacca

Kjøpte dette programmet for bruk til studier for 1- 2 år siden, den gang het det KIT. Var ikke fornøyd, men det har kanskje mest med min arbeidsflyt å gjøre. Lettere å lage mapper på skrivebordet, synes jeg.

Randy

Noen som vet om dette sliter under snow leopard? Det fungerer ihvertfall ikke hos meg, etter 30 sekunder kjøring henger programmet seg. Jeg har prøvd å avinstallere (gjennom appcleaner), og installere på nytt, men med samme resultat..

Synd egentlig, for dette hørtes ut som et fint program for meg.. Noen som vet om et bra alternativ?

laterals bilde

lateral

@randy: Yojimbo og Evernote er noe i samme gaten. Har ikke hatt prob på Snow Lep. selv..

nomad1

Testet både Together og EagleFiler en stund og bestemte meg for EagleFiler fordi det klarer større mengde filer. Together begynner å slite etterhvert hvis man har veldig mange filer.

DevonThink 2 bør også vurderes

laterals bilde

lateral

Ser at EagleFiler også lagrer i vanlige filer, tror ikke det var slik tidligere. Når det i tillegg støtter OpenMeta må jeg nesten begynne å revurdere her. Trenger bare en kjapp måte å få ned ideer og andre notater på uten å forstyrre flyten i det jeg holder på med.

oo

Hadde jo vore fint om folk kunne begynne å skrive prisen i ingressen så dei gjerrige blant oss kunne spare seg å lese artikkelen..

"Together ($39) føyer seg inn i rekken av programmer... "

Anders0077s bilde

Anders0077

00:

Har du forstått nytteverdien av dette programet? Mener det er verdt vær eneste krone!

Alt er jo mye enklere med tanke på resarch og pdf-filer og alt!

Alt samlet på et sted! Genialt fint program, som er VERDT 200+ kr! Mener nå jeg!

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai