Apple tapte kampen om å kjøpe Admob til Google, men nå er Apple igjen tilbake på krigsstien og skal ifølge All Things Digital ha punget ut 275 millioner dollar (omtrent 1.5 milliard kroner) for selskapet Quattro Wireless. Selskapet tilbyr annonseringsløsninger til blant annet iPhone-utviklere.
Med oppkjøpet av Quattro Wireless beveger Apple seg inn det som må sies å være et helt nytt område, annonsering. Quattro Wireless har som sin konkurrent utviklet annonseringsløsninger til Apples populære iPhone og iPod touch.
Tidligere i år fikk Apple et patent på å kunne tvinge brukere til å se eller reagere på annonser i OS X. Patentet kan brukes både i Mac OS X, Apple TV, iPhone og Apples ryktede nye tablet. Apple har med andre ord utviklet en løsning som sannsynligvis gjør det mulig å tvinge brukere til å se annonser, mot å få innhold gratis/rimelig - noe som utvilsomt passer godt inn hvis Apples tablet skal henvende seg mot aviser og magasiner.
Hva Apple skal med Quattro Wireless vites enda ikke, men går salget i boks bør vi ikke være forundret om denne teknologien finner veien til Apples tablet, Apple TV og andre mediaprodukter fra Apple.
alexo89 tir, 05/01/2010 - 14:21
Apple sliter da ikke med finanskrisen altså xD Nok av penger :P
segrov ons, 06/01/2010 - 14:37
Dette betyr reklamefinansiert innhold som faktisk kan fungere også for annonsørene, uten å måtte drukne mottakeren med reklame.
Sonsol tor, 07/01/2010 - 11:15
Jeg tipper de er fornøyde med kjøpet i forhold til Google, som punget ut med 750mill dollar etter budrunden deres:P