Mac støtte ved nettbanker.

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Mac støtte ved nettbanker.

Innleggav sniffer » tir 15.07.2003 20:17

Jeg har lenge ergret meg over at min nettbank har vært så treg med å forbedre sidene sine. Nå har Safari blitt 1.0 og jeg bruker bare Explorer når det er nødvendig. Nå er jeg er redd min nettbank kommer til å bruke like lang tid på å oppdatere sidene som sist gang jeg var i kontakt med dem. (I allefall tok de notis av det jeg kom med av forslag og bug tracing.) Men inntil videre får jeg sette pessimismen til side da jeg har skrevet en mail til dem som jeg venter feedback på nå.
Jeg skrev til dem med ønske om støtte til Safari på nettbank sidene deres samt andre forbedringer jeg har savnet.
Er det noen flere her som har lignende erfaringer ved bruk av nettbanker? Eller vet om banker som har gode mac løsninger?

Forresten bruker jeg postbanken hvor jeg har vært kunde hele livet.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Macnus » lør 19.07.2003 17:13

Jeg har aldri hatt noe problemer med Mac og postbanken på nett.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sniffer » lør 19.07.2003 17:40

Macnus skrev:Jeg har aldri hatt noe problemer med Mac og postbanken på nett.


Hentet ifra postbankens nettsider:
Kode: Merk alt
MAC:
         Explorer versjon 5.0 eller nyere, eller Netscape versjon 4.7 eller nyere.


Jeg har heller ikke noen problemer med å bruke Internet Explorer på postbankens sine sider, men Safari er ikke støttet.
Grunnen til at jeg maser om dette "ikke problemet" er at I.E. neppe blir sluppet med Panther i slutten av året, og da bør helst Safari støtten være på plass hos nettbanken.no. PS: Det var mye problemer med mac støtten til postbanken tidligere. I allefall på mac os X 10.0 og oppover.

Har enda ikke fått noen tilbakemelding på mailen jeg sendte til postbanken. :!:

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Macnus » lør 19.07.2003 17:57

Explorer er ikke programmet som er satt som standar webbrowser i Panther DP, men det ligger jo i Application folderen.
Om man vil ha Explorer som standar så fikser man jo det lett i "sys pref".

Ettersom Explorer er med i DP versjonen så vil jeg tro den blir med i final også. Mozilla og FireBird funker ikke å bruke med Panther DP.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sniffer » man 21.07.2003 21:34

Macnus skrev:Explorer er ikke programmet som er satt som standar webbrowser i Panther DP, men det ligger jo i Application folderen.


Hadde DP innstallert i en uke, men jeg så ikke at I.E. var i Application folderen. Kan jo være meg som overså noe da eller? :oops:
Men uansett så burde hovedbrowseren være støttet hos de som vil ha mac brukere i sin kundebase synes jeg. IE har knapt nok blitt oppdatert siden os 10.0 (da var IE eneste alternativet), og det er blitt færre og færre argumenter for at vi trenger den browseren. Etter at Mail, iCal, Safari, Keynote, er sluppet så er det mye som bevitner om at Apple prøver å fri seg ifra avhengigheten til MS, noe jeg i og for seg synes er en klok beslutning. Ikke se bort ifra at Panther slippes uten IE. :)

[Edit]Rettelse: I.E. blir ikke innstallert i DP. Men blir heller ikke slettet om du har det på maskinen ifra før! :!:
Sist endret av sniffer den tir 22.07.2003 10:22, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Gjest » man 21.07.2003 21:53

Det kan jo hende det er Safari som ikke støtter Postbanken da. Safari er jo langt ifra en fullstendig browser og mangler jo også søtte for sertefikater.
 

Innleggav sniffer » man 21.07.2003 22:38

Anonymous skrev:Det kan jo hende det er Safari som ikke støtter Postbanken da. Safari er jo langt ifra en fullstendig browser og mangler jo også søtte for sertefikater.


Postbanken bruker ikke sertifikater. Safari følger W3C (http://www.w3.org) standardene godt, og viser sidene mer korrekt enn f.eks. I.E. som har en tendens til å overse feil på sidene. Norm (I.E) og standard (W3C) er ikke det samme. Eksempel på platt form svakheter på postbankens side er f.eks. "drop down" menyene som brukes på front siden deres. De bruker et java script og så vidt jeg vet er det som å be om trøbbel da en slik løsning aldri vil fungere likedan på andre browsere (Merk:deres løsning fungerer kun på Win IE og det er helt unødvendig). Visst en side bare fungerer korrekt i en browser slik som på postbanken, så ligger feilen hos de som har laget siden. :roll:
Apropos "Safari er jo langt ifra en fullstendig browser": Kan du utfylle det litt for meg? :?:

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav NickFalk » fre 01.08.2003 10:26

Var lenge tvunget til å kjøre en gammel Netscape versjon i Classic for å logge på Skandiabanken. Etter at jeg lastet ned Netscape 7.0 slipper jeg det. Denne browseren funker også med postbanken, så selv om den ikke er verdens raskeste (henter sider raskere enn IE dog) bruker jeg den som førstebrowser nå. (Har forvøvrig ikke fått hentet ned Safari 1.0 enda heller, da jeg sitter med et 56K Modem) :(

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav sniffer » fre 01.08.2003 11:19

NickFalk skrev:Var lenge tvunget til å kjøre en gammel Netscape versjon i Classic for å logge på Skandiabanken. Etter at jeg lastet ned Netscape 7.0 slipper jeg det. Denne browseren funker også med postbanken, så selv om den ikke er verdens raskeste (henter sider raskere enn IE dog) bruker jeg den som førstebrowser nå. (Har forvøvrig ikke fått hentet ned Safari 1.0 enda heller, da jeg sitter med et 56K Modem) :(

Takk for tips. Jeg har ikke prøvd nyeste versjon av Netscape, men bruker Mozilla som standard browser i OS 9 da den fungerer kjempe bra der. Mozilla/Netscape vil nok være et ok alternativ jeg kan bruke til min nettbank, da det er diskutabelt/tvilsomt om IE vil slippes med Panther.
Skandiabanken bruker en sertifikat løsning derfor må vi mac brukere bruke Netscape der.
Jeg venter enda på svar ifra postbanken angående min forespørsel. Deriblant ønsker jeg at de gjør noe med drop-down menyene på for-siden som bare fungerer på windows pga design løsningen deres. Visst du går på http://www.lanekassen.no med Safari vil du se at deres drop down løsninger fungerer helt fint. (Har en sendt banken min mange løsninger på problemet med menyene) Skulle gjerne sett at nett bankene her til lands var mer intuitive og aggressive i å finne gode løsninger for kundene. :cry: [edit]Skandiabanken virker på meg som å være en av de bedre nett bankene.[/edit]

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav admin » tor 14.08.2003 13:56

Noen som er kunder hos Landkreditt og kan si hvordan deres løsning fungerer med Safari og OS X?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

nettbank og Safari

Innleggav Sparchy » fre 22.08.2003 21:24

:D Jeg bruker NOR og har ingen problemer med Safari!!
 

Innleggav admin » søn 24.08.2003 19:38

Nei Sparebanken Nor virker veldig bra her også, i alle browsere. Får håpe dette ikke forandrer seg nå som DnB har kjøpt dem!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav sorryMAC » man 25.08.2003 22:39

SR-bank fungere fint med OS X og Safari...
medlem i 247 måneder
 

Innleggav magnussandg » tir 26.08.2003 21:57

DnB fungerer ikke med mac, men 2. september skal de skifte nettbank sånn at det vil funke med mac :D :D :D :D
medlem i 218 måneder
 

Nettbank - Mac & DnB

Innleggav dave » tir 26.08.2003 22:46

Dnb-løsningen for mac er ute allerede. Har i allefall brukt den 14 dager. Men den holdes tydeligvis hemmelig foreløpig.
 

Neste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron