Kostbar partnerbytte fra Mac til Dell

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Kostbar partnerbytte fra Mac til Dell

Innleggav Gjest » fre 15.08.2003 12:14

En norsk avis(vil ikke nevne navn) byttet ut sine trauste macér til fordel for Dell. Det var kanskje ikke så lurt. Alle maskinene er nå infisert av viruset Blaster. IT-administrasjonen burde tenke på at det er noe som heter TCO - Total Cost Ownership. :wink:
 

Re: Kostbar partnerbytte fra Mac til Dell

Innleggav vikingstad » lør 16.08.2003 18:15

Anonymous skrev:En norsk avis(vil ikke nevne navn) byttet ut sine trauste macér til fordel for Dell. Det var kanskje ikke så lurt. Alle maskinene er nå infisert av viruset Blaster. IT-administrasjonen burde tenke på at det er noe som heter TCO - Total Cost Ownership. :wink:


Så sant så sant. Vil ikke dele med oss hvilken avis dette er altså? Kjenner du til hvilke publiseringsløsninger de bruker og hva argumentene var for å gå over til Wintel?
medlem i 250 måneder
 

Innleggav admin » søn 17.08.2003 20:21

Aftenposten? Mange dumme løsninger der i det siste..

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Guggen » tor 21.08.2003 3:27

Om en 2-3 år bruker vi vel alle Linux. Med tanke på TCO - Total Cost Ownership alså. Både Microsoft og Apple har utspilt sin rolle i dag.
 

Innleggav vikingstad » tor 21.08.2003 9:12

Guggen skrev:Om en 2-3 år bruker vi vel alle Linux. Med tanke på TCO - Total Cost Ownership alså. Både Microsoft og Apple har utspilt sin rolle i dag.


Det har jeg absolutt _ingen_ tro på. Linux er et fint alternativ, men at det tar over - INGEN sjans. Hvorfor? Fordi til store software pakker og programvare som selskaper er avhengig av (Photoshop, Final Cut Pro, Microsoft Office, Shake, Quark Xpress etc.) vil dette aldri bli open source, og hvis man må kjøpe/betale for disse programmene til Linux også, hvorfor skal man da gidde å gå over? Selve systemprogramvaren vil da være den eneste kostnaden som er lavere, og dette er ikke det samme som lavere TCO.

Når det er sagt har jeg absolutt tro på at Linux kan ta over noe markedsandel fra Windows. Først og fremst på server siden, men også på sikt på klient siden, i form av blant annet terminaler.

Linux er fortsatt milevis unna å i det hele tatt kunne sammenlignes med Windows eller Mac OS desktop-messig. Denne avstanden vil være i overskuelig framtid, og jeg tviler på om Linux noen gang kommer til å et fullverdig dekstop alternativ.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav simen » fre 22.08.2003 1:51

Vel, jeg foretrekker Linux fremfor XP, anyday. Har du sjekket ut Mandrake Linux ? Lettere kan det ikke bli, ser du bort ifra OS X, selv om den har endel features som jeg savner i X'ern.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav vikingstad » fre 22.08.2003 10:03

simen skrev:Vel, jeg foretrekker Linux fremfor XP, anyday. Har du sjekket ut Mandrake Linux ? Lettere kan det ikke bli, ser du bort ifra OS X, selv om den har endel features som jeg savner i X'ern.


Blant geek'sene ser jeg godt at Linux kan være et bra alternativ, også på desktop siden. Men for "vanlig mann i gaten" som er et overveldende flertall av de som bruker Mac eller Windows, er Linux fortsatt LANGT unna.

Har ikke prøvd Mandrake Linux på flere år. Har stort sett holdt meg til RedHat og SuSE... Skal prøve Mandrake neste gang jeg installerer :)
medlem i 250 måneder
 

Innleggav sniffer » tor 28.08.2003 2:52

Guggen skrev:Om en 2-3 år bruker vi vel alle Linux. Med tanke på TCO - Total Cost Ownership alså. Både Microsoft og Apple har utspilt sin rolle i dag.

Det er vel å ta litt hard i? Selv om det er Linux en bedrift satser på, så får de det ikke "gratis" på samme måter som en Linux bruker på gutterommet. De bruker profersjonelle/kommersielle distrubisjoner som f.eks. leveres av IBM.
Support og drift av datasystemer koster mere i menneskelige ressurser økonomisk sett enn i maskinvare og software. Fordelen med Linux er lavere krav til maskinvare samt rimeligere/sikrere programvare. Mens fordelen til Apples løsninger er lavere drifts/personal kostnader. Grunnen til at mange foretrekker Windows tror jeg har mye med at personale som allerede er etablert har sin kompetanse i Microsoft produkter, samt at det er de samme med (Windows) kompetanse som tar avgjørelsene i slike saker.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]