Lyst til å snakke om Mac på TV?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Re: Var det ikke en artikkelserie i Computer Word...

Innleggav sodaniel » ons 18.04.2007 12:51

Willyt skrev:...ang switch fra PC til Mac. Det var en journalist som ville gi OSX 3 mnd? på å dekke hans personlige behov. Det gikk i all hovedsak bra!

Har desverre ikke linken, men noen andre vet kanskje?

PS: Kan hende noen andre har gitt tipset tidligere i tråden...har ikke lest alt.

Edit:
Fant linken: http://computerworld.com/action/article.do?command=viewArticleBasic&articleId=9004803


Mac os x er ikke alltid bedre enn Windows, journalisten sa bl.a. dette:
"There is still a question, however, whether all Windows business people will be able to do what I've done. There are some business apps, such as AutoCAD, Visio, Project, Outlook (Microsoft's Entourage is very different from Outlook) that don't have mainstream counterparts for Mac OS X. Some enterprise apps, both commercial and in-house, don't run on the Mac."

Vi har sagt tidligere at denne tråden ikke skulle brukes til en slik diskusjon – det har vi mange andre tråder til. Takk. – Forumpolitiet

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Problematisering

Innleggav Ruckus » ons 18.04.2007 13:03

trydl skrev:Norsk Tipping har monopol på spill i Norge. Da må de tilby dette til alle innbyggerne. Man har ingen alternativ. Det blir som om du bare skulle kunne handle på Vinmonopolet hvis du kjører VW (eller en annet kunstig begrensning). iTS blir noe annet. Der finnes det mange alternativ. Du må ikke kjøpe en iPod, og selv om du har en iPod må du ikke handle i iTS.


i second that!

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav RolfA » ons 18.04.2007 19:47

Noen som så FBI i kveld?

Har selv skaffet meg slikt Buypass kort for å logge inn på AltInn. Det jeg ikke visste var at det var Norsk-Tipping og Posten stod bak. Jeg trodde det var en uavhengig tredjepart som hadde levert teknologien og Norsk-Tipping hadde valgt den fordi den er det beste og billigste alternativet.
Jeg visste ikke at NTs mål er å skaffe Norge en digital signaturløsning. Det er vel ikke helt bra at de stenger ut et av de få alternativene til Microsoft som forbrukere enkelt kan ta i bruk.
Hva om Buypass blir standard for alle brukerautensering?
Det kan vel lett skje dersom transaksjonsavgiften er vesentlig lavere enn for Visa og Mastercard. Det må jo være konkurransevridende - tro om det går an for Apple å klage Norsk-Tipping inn for ESA?
Sist endret av RolfA den ons 18.04.2007 19:57, endret 1 gang
medlem i 226 måneder
 

Innleggav svar » ons 18.04.2007 19:53

Jeg så på FBI nå nettopp.
Jeg har et slik NT kort og har vist siden jeg fikk det hva det er i stand til. Har en slik kortleser også, men den fungerer jo ikke under OSX, men i windows fungerer det helt supert.

Å få denne leseren til å fungerer i OSX er vell ingen umulighet, mend et prioteres ikke akuratt.

Ellers synes jeg dette er en fin løsning, jo mindre kort jo bedre sier nå jeg.
Har nok kort og koder å holde styr på.

Denne Digi ID`en har blitt utviklet av buypass.no AS ssom vistnok eies av NT.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Judas » ons 18.04.2007 19:57

Eg gløymte heile greiene, og lurer på korleis innslaget blei ifrå macpizzaen.
Kan nokre av dykk som såg det, gjeva oss eit kort resymè?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav MrCave » ons 18.04.2007 20:02

Det var ingen ting om mac i programet.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav kolby » ons 18.04.2007 20:04

Jeg så på hele, og det var ikke noe fra MacPizzaen og ikke noe om temaet heller.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav svar » ons 18.04.2007 20:05

nope, men hu dama som snakket om datasikkerhet og at det er vikig å ikke åpne ukjent mail, at man kan få virus ved å følge lugubre linker, at man må ha oppdatert antivirus osv, hun brukte en mac.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav RolfA » ons 18.04.2007 20:07

Jeg har sendt spørsmål til Buypass med spørsmål om støtte for Mac OS X.
Vet at andre har fulgt opp saken log fått standardsvar fra Norsk Tipping. Tipper jeg får det samme fra BuyPass.
Sist endret av RolfA den ons 18.04.2007 20:10, endret 3 ganger.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav OlafG » ons 18.04.2007 20:08

Jeg tviler på at det kommer på tv rett etter. Kommer kanskje neste gang.
medlem i 207 måneder
 

Innleggav ondeper » ons 18.04.2007 20:29

KuaJmC skrev:Apple syns at det er greit av OS X kommer med et komplett operativsystem. Det er en selvfølge at man blant annet har safari, mail, ichat, quicktime og itunes installert. mindre slit for brukerne.

Synes det er ein selvfølge av Mac OS, Windows og Linux leveres som ein ferdig pakke med programmer som gjør dei mest dagligdagse oppgåver.

KuaJmC skrev:Microsoft syns egentlig det er greit om Windows fikk lov til å prøve å gi brukerne sine et komplett operativsystem i Europa. Oi, anti trust. monopolmisbruk. Ut med windows media player, inn med en handicappet messenger.

Dette kommer av at den gjennomsnittlege pc-bruker (som min mor) bruker den programvaren som følger med fordi dei ikkje veit betre og gjør oppgåven tilfredstillende (ikkje nødvendigvis supert), og vil derfor ikkje ein gong tenkje på å leite etter alternativer. Dette medfører at konkurenter ikkje kjem inn på markedet.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav NuSkool » tor 19.04.2007 0:54

Det som gikk i dag var en sak de hadde laget uavhengig av det de gjorde på MacPizzaen. Innslaget de filmet til i går kommer om to - tre uker.

Det gikk ganske greit syntes jeg, men det kommer jo helt ann på hva de bruker ettersom det skal være kun 1 min av en 6 min reportasje. De filmet jo mye (en time kanskje) så jeg er veldig spent på resultatet. Det kan gå begge veier...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Jokerman » tor 19.04.2007 3:24

en time råmateriale tilsvarer vel....2 min sendetid?
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Lurium » tor 19.04.2007 22:54

To ting er er etter min mening viktige i denne saken:

Offentlige instanser sine tjenester må støtte alle plattformer og helst burde stat og kommune benytte seg av open scource software. Hvis de hadde gjort dette ville de gått foran med et godt eksempel for å unngå monopol for microsoft, samt at de ville spare en vanvittig sum penger over f eks en 10 års periode.

Det andre er det enkle faktum at Mac jo er plug and play. For 90% av alle databrukere som er det jeg vil kalle "folk flest", er standardbrukere av datatjenester. De surfer, mailer, chatter litt, og benytter enkel kontorstøtte. De har internettbank, lagrer bilder, musikk og kanskje noen egenproduserte videoer.

De er lei av feilmeldinger, sikkerhets pop ups, blå skjerm, virus og andre programmer som kommer inn via internett og bremser PC'en uten at de vet hvorfor.
De trenger en enkel og intuitiv datamaskin som stort sett alltid virker, og der installering av nye programmer og nye dingser går som en lek. De trenger rett og slett brukervennlighet !

Myten om at Mac bare er for spesielt interesserte må drepes, og man må få ut at egentlig burde Mac være den folk flest velger pga enkelhet og de spesielt interesserte, med spesielle behov er de som trenger PC.

Regner med at redaksjonen scanner denne tråden, og holder seg oppdatert.

Jeg jobber med samband og IT, og folk i bekjentskapskretsen spør meg om råd om hva de bør kjøpe. De som har turt å velge nytt og kjøpt Mac har ikke angret ett sekund, og i dag ville de ikke bytte tilbake for alt i verden.

De eneste som trenger PC er de som trenger en rå spill PC, og noen få andre med spesielle behov. Alle oss andre ville få et vesentlig enklere dataliv med Mac - real plug and play !
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Toralfen » tor 19.04.2007 23:25

Jeg kommer til å be om å få sett hele intervjuet når det er ferdig, slik at det er sett før det går på lufta. Jeg vil anbefale mac1.no's administratorer å gjøre det samme, eller iallefall de som var ansvarlige for MacPizza.


Ken
medlem i 210 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron