Lyst til å snakke om Mac på TV?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Innleggav quadra800 » man 16.04.2007 20:27

Det skal jeg prøve.
Takk for svar.
:-)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Mac på FBI

Innleggav refsvik » man 16.04.2007 20:29

Lyder veldig interessant. Har i en årrekke møtt problemstillingen Mac-versus-PC brukere.

Jeg skjønner jo de vil spisse denne konflikten og at det dermed kan bli bra TV (all konflikt er jo det), men på et mer prinsipielt nivå så handler jo dette egentlig om at man ikke bør lage/tilby tjenester på nettet som krever kjøp av helt spesielt produkt fra en spesiell leverandør. Dette gjelder ihvertfall dersom pengene for å lage tjenesten (Norsk Tipping, Filmarkivet, NRK videostreaming) er betalt av skattebetalerene. Det spiller ingen rolle at dette blir den enkleste løsningen for de som skal lage og drive tjenesten, eller at 90% av brukeren allerede HAR et gitt produkt (f.eks Windows) som skal til for å benytte tjenesten. Vi vil aldri finne oss i at bensinstasjonene i Norge begynner å selge besin som bare fungere i Toyota biler, og vi bør ikke akseptere at Norske skattepenger går med på å lage diskrimenerende løsninger heller.

For at dette ikke skal bli en ny spisset konfliktsak mellom Windowsbrukere og Mac-brukere (eller Apple og Microsoft), har jeg følgende håp for innslaget:

1. Fokusere på at bruk av skattepenger SKAL brukes på løsninger som ikke diskriminerer
2. Ikke krever kjøp av et spesielt produkt (når det gjelder nett-tjenester).
3. At men f.eks titter på fylkeskommunenes signering av Microsoftavtalen i skolesektoren som hemmer konkurranse og som binder svært mange studenter, elever og lærere til enkeltprodukter
4. At mange IT-sjefer og konsulenter i realiteten har stort makt når de lager nett-tjenester og at deres beslutninger (eller mangler på gode sådanne) kan få store negative konsekvenser.
5. At offentlige myndigheter må bruke sin makt til å kreve åpne løsninger når anbud legges ut og at det rett og slett ikke blir akseptabelt å lage låste løsninger.
6. Forklare hvorfor det er fristende for utvikldere til å bruke lukkede løsninger (som Active X og andre teknologier), men at disse ofte tilbys av leverandører nettopp fordi man ønsker å binde og låse løsningene til sine egne produkter.

Det var noen småting.

Lykke til!

Kjell Are Refsvik
refsvik@online.no
medlem i 204 måneder
 

Innleggav JonT » man 16.04.2007 20:34

ak skrev:Makro-støtten som blir fjernet fra Office.

De nye åpne office formatet til Microsoft støtter ikke makroer, og på sikt planlegger Microsoft å fjerne makroer. Den eneste grunnen til at Office 2007 for Windows støtter makroer er pga. bakoverkompablitet.
medlem i 205 måneder
 

Innleggav dannyxio » man 16.04.2007 20:36

Problemet er økonomisk anlagt. Store konserner fokuserer på store markeder, og det lille anbudet for 3,6% av et marked blir ofte ignorert. En stor prosess i utviklingen av webtjenester består av å teste kompabiliteten opp mot markedsandelene, altså mottakernes software. Da Mac brukere har en så liten markedsandel, gir dette investorene mindre lyst til å finansiere utviklingen. Dette har jo vært et veldig merkbart problem da Apple skiftet til Intel arkitektur, og gjorde så og si hele programporteføljen fra tredjepartsleverandører, samt store deler av sin egne løsninger, trege og ustabile. I dette øyeblikk lanseres CS3, som for mange blir den siste puslespillbiten i maskinvarebyttet.
Dette gjorde det surt for mange brukere, men selv om mange opplevde problemer fikk Apple sin største andel brukere på nett noensinne. Uten at dette gjør problemet noe mindre, fordi Windows familien utgjør nesten 90% av brukerne. Windows XP tar førsteplassen med 76,7%. Raskere utvikling og mindre utgifter gjør det mer aktuelt å kun velge Windows kompabilitet for investorene.
En av de gode aspektene ved denne statistikken er at hackerne tenker på lik måte som investorene. Spyware og virus henter informasjon fra din aktivitet, lagrer det i en database, før det selges som demografisk data. De tenker at siden flest bruker Windows, får man mest demografisk data ved å utvikle virus/spyware for det mest utbredte operativ systemet. Å utvikle spyware/virus til Mac OS X vil ha mye mindre betydning for det kollektive datasamfunnet, siden markedsandelen er så marginal.
Selv om man ikke får det samme utvalget som en Windows bruker, velger mange Mac og OS X av sikkerhetsmessige grunner. Profesjonelle som er avhengig av datamaskinens innhold velger ofte Mac, og på tross av lave markedstall blir prioritert av de største utviklingshusene. Firmaer som allerede har løsninger som fungerer uten Internett lar det gjerne ligge med å gjøre løsningene sine kompatible. Mac brukerne kan iallefall kose seg med at Vistabrukerne er langt færre enn de i nåværende øyeblikk. Selv om de ikke får sett på TV2 og levert lottokupongen, går det alltids an å ta en tur ut i stua eller ta seg en tur ned til tippebua. For meg som Macbruker er det ingen krise å leve et liv uten.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav quadra800 » man 16.04.2007 20:41

Flotte innlegg refsvik og dannyxio. ;)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Armas » man 16.04.2007 20:41

ikke for å gjøre dette til nok en tråd om nrk nettradio, men vil bare påpeke at det ikke fungerer tilfredstillende for INTEL-macer. Jeg snakker da ikke om å høre sendinger i sanntid gjennom itunes (for det fungerer smertefritt), heller ikke om ibooker eller powerbooker for de har ikke intel-prosessor.

Saken gjelder å lytte til opptak av nrks tidligere sendinger. Dette fungerer idag bare sporadisk og mangelfullt for intel-macer, og så vidt jeg vet bare med opera. Jeg antar at dette er fordi nrk har valgt løsninger som er skreddersydd for IE.

NettTV fra nrk fungerer heller ikke særlig bar med mac, sammenlignet for eksempel med youtube.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav JonT » man 16.04.2007 20:43

dannyxio: Det største problemet med at mange ignorerer folk som ikke bruker Windows er ikke problemene folk opplever. Men at mange ikke velger Linux eller Mac kun pga. at mange ikke gidder støtte andre plattformer. Og dette gjør det urimelig vanskelig å konkurere mot Windows, uansett hvor gode og billige produkter man har.
medlem i 205 måneder
 

Innleggav dannyxio » man 16.04.2007 20:45

Vi er nå i en fase hvor Media som Lyd og Bilde går mer mot Flashløsninger. Det er bare snakk om tid og penger. Mobilspillutviklere elsker flash teknologien.

JonT: En av de utfordringene som folk flest frykter er at hvis de opplever mye problemer med Windows, er de redd for å starte "helt på nytt" med noe de ikke kjenner. Hvordan Apple skal rekruttere flere Macere kommer an på marketing og ikke minst produktene

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav kolby » man 16.04.2007 20:51

Det er da rart hvordan så mange andre internasjonale tjenester på nettet med langt mindre budsjetter enn TV 2, Norsk-Tipping osv. klarer å levere tjenester for alle platformer, men ikke de her i Norge?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav RolfA » man 16.04.2007 20:51

Er svært enig i at offentlige tjenester skal være tilgjengelig med de standardiserte OS. I min jobb bruker jeg Altinn. Før påske bestilte jeg gratis Buypass smartkort for bruk ved Altinn - dette er samme produkt som Norsk-Tipping benytter. Etter å ha lest på Buypass sine sider ser jeg ingen informasjon om støtte for Mac OS X(framkommer at de støtter Windows og Linux). På Altinn er det mulig å logge inn ved bruk av mobiltelfon - men bruk av smartkort og kode forenkler en del.

Generelt:
Hva synes dere om at man benytter teknologi som ikke er kompatibel med Mac OS til å forenkle innlevering av nødvendige offentlige skjemaer? Er det OK at det finnes mer tungvinte alternativer for Mac OS eller bør offentlige løsninger være helt plattformuavhengige?

Edit: Altinn: offentlig nettsted for innsending av skjemaer til ligningskontor, SSB, kredittilsynet m.v. BuyPass benyttes til å bekrefte identiteten til brukeren.
Sist endret av RolfA den man 16.04.2007 21:29, endret 2 ganger.
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » man 16.04.2007 20:53

Pussig. Jeg har aldri hatt noe problemer med å se NRK nett-tv (gamle opptak). Bruker Firefox og har Flip4Mac installert. Har aldri endret en innstilling som burde gjøre noen forskjell. Det er litt ustabilt, og av og til vil det ikke virke, men stort sett går det helt greit.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav kolby » man 16.04.2007 20:54

Det er OK hvis svakheten/begrensningen ligger i operativsystemet og/eller programvaren.

F.eks.: Svakhetene i IE 6 som lager flere og flere begrensninger for dem som fremdeles bruker den lettleseren. Da må enten programvaren forbedres, eller finnes enkle alternativer (Firefox).

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav dannyxio » man 16.04.2007 20:58

Det er ikke snakk om størrelsen på firmaet, men hvor nødvendig det er å benytte seg av web for profitt.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav quadra800 » man 16.04.2007 21:00

Uansett om private firmaer har Mac-støtte eller ikke:
Det er utolererbart at offentlige tjenester skal være uten støtte for andre platformer enn VINNDASS.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Nit-Ram » man 16.04.2007 21:06

WMV på nett TV (NRK, TV2 og TV Norge forøvrig) er veldig irriterende. Hva med en MPEG stream eller flash slik YouTube gjør?! Norske skoler er også eksperter på å gjøre oss Mac brukere ille tilpass... "Portalen" (brukes i Østfold videregående skoler) støttes egentlig bare av Internet Explorer, noe som egentlig ikke bare går ut over Mac brukere men sikkerhetsbevisste Windows brukere også (og selvfølgelig Linux brukere), det samme gjelder for Fronter (brukt av mange universiteter og skoler i Norge). Portalen benytter seg av et e-post system kalt Oracle som fungerer svært dårlig i andre nettlesere enn Internet Explorer. De av oss som er mer eller mindre oppegående er jo klar over hvilken risiko det medfører å kjøre Internet Explorer, og for oss Mac brukere er det jo ikke lenger engang mulig...

EDIT: Forøvrig tror jeg det er store penger å hente i å bruke åpne standarder som f.eks. OpenOffice og Open Document formatet. OpenOffice er jo støttet på alle platformer (NeoOffice er et godt alternativ på Macen) og man unngår formateringssvikt som ofte oppstår mellom forskjellige versjoner av Office pakken til Microsoft og mellom Microsoft Office og OpenOffice forøvrig. Man ville spare inn mange millioner i løpet av et år hvis man innfører dette, da staten slipper å punge ut lisenspenger til Microsoft. Jeg er også for innføring av Linux i de forskjellige skolene rundt om i landet, men har forståelse for at dette ikke kan gjøres i en bråvenning.
Sist endret av Nit-Ram den man 16.04.2007 21:49, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]