Lyst til å snakke om Mac på TV?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Lyst til å snakke om Mac på TV?

Innleggav NuSkool » man 16.04.2007 16:33

Ble nettopp kontaktet av en fra FBI (Forbrukerinspektørene) på NRK. De holder på å lage en sak om kompatibilitet vs. Mac og PC og ville veldig gjerne komme innom MacPizza møtet i morgen (se forsiden) og snakke med noen om områder/ting hvor Mac ikke funker, som f.eks. Norsk Tipping nettspill og TV2 streaming.

Så hvis det er noen som har sterke meninger om dette og kunne tenke seg å snakke litt om det, så har dere god mulighet i morgen! Og for de av dere som har sterke meninger om dette, men ikke har muligheten til å komme, så er det bare å poste i denne tråden så skal vi prøve å få formidlet det. (Vær saklige)

Setter også pris på tips om andre områder hvor vi blir diskriminert fordi vi er Mac brukere.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav EinarJ » man 16.04.2007 16:44

Bare en kjapp liten detalj her, diskriminering er et litt problematisk ord å bruke, siden det normalt handler om å få det kjipt pga noe man ikke har valgt, eller kunne ha valgt selv.

Rett nok er det ikke riktig at alle skal forventes å kjøre Windows, og det er forsåvidt DET som er problemet, at Windows-spesifikke løsninger velges.

Poenget mitt er vel egentlig at det ikke er fordi vi er mac-brukere at vi blir "diskriminert" mot, det er fordi vi er ikke-windows-brukere.

My 2 cents.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav admin » man 16.04.2007 16:47

Veldig interessant. Jeg har postet dette på forsiden for å få litt publisitet rundt emnet. Dette kan være et gyldent tidspunkt for å få denne problemstillingen ut til en bredere masse.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Øysteinh » man 16.04.2007 17:04

Vel, basisen for diskusjonene og argumentene fra Mac-siden er vel ganske klar.

Macbrukere prioriteres ikke når det tas avgjørelser vedrørende nettløsninger.
Saken blir bare viktigere og viktigere, da markedsandelen - og dermed - antall macbrukere øker.

På samme måte som DRM/Apple-konflikten, er denne også tilsvarende kompleks. Èn ting er hvilke løsninger Norsk Tipping m.fl velger, men det er disse løsningene som er den grunnleggende problematikken. Det er til syvende og sist utviklerene som er ansvarlige for å sikre kompatibilitet.
Så lenge disse eksluderende systemene blir tatt i bruk, ser de ingen behov for å tilpasse seg en fremdeles liten andel databrukere(Mac).
Derfor er det likevel viktig at leverandører av nettjenester går bort i fra disse systemene - om så med tvang.

(Terminologien er forøvrig litt vrien i denne diskusjonen)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav NickFalk » man 16.04.2007 17:08

Zpeidar skrev:...diskriminering er et litt problematisk ord å bruke, siden det normalt handler om å få det kjipt pga noe man ikke har valgt, eller kunne ha valgt selv...

Tja, man velger jo gjerne ting som religion og politisk standpunkt også og det er da ingen tvil om at mange folk får det "kjipt" på grunn av disse valgene. Nå er naturligvis ikke valget av dataplatform like menneskelig grunnleggende, men prinsippene er da i bunn og grunn de samme?

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Brukervennliget

Innleggav mgaard » man 16.04.2007 17:09

Noe de bør legge vekt på er hvor mye mer brukervennlig og lettere Mac er. Alle program man trenger finnes på macen når man kjøper den.

Eks, så er det mye lettere å koble seg til ett nettverk med Mac enn windows.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav EinarJ » man 16.04.2007 17:11

Joda, men poenget mitt lå mer i at det ikke var pga valget av mac at man får problemer, men mer det faktum at man IKKE valgte Windows.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav NickFalk » man 16.04.2007 17:13

Greit nok det, men det er vel også gjengs for de eksemplene jeg nevner. Man får jo gjerne problemer fordi man velger noe annet enn "normen" det være seg religion, politiske standpunkt, livsførsel eller datamaskin. ;)

Men skal sluttes å jævle om det nå...

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav fmandal » man 16.04.2007 17:16

En ting jeg kom til å lure litt på - er det mulig å trekke linjer mellom DRM og valg av OS? Jeg tenker at siden forbrukerwhoever gikk til sak mot Apple på grunn av lukket DRM i iTunes som binder folk til iPod, kan ikke da det samme skje mot f.eks. Norsk Tipping, som binder folk til Windows? Jeg er klar over at det er to vidt forskjellige saker, ettersom Norsk Tipping tross alt ikke tjener penger på salg av Windows, men er det flere enn meg som ser en mulig kobling her? Eller er jeg ute og flyr igjen?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav iBruker » man 16.04.2007 17:20

Mac og Mac1 på FBI :-P

Neida, for vel ta meg turen ned til Macpizza denne gangen da ;)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav noilivap » man 16.04.2007 17:21

spennende! :)

kansje snakke om at det er surt at mac os ikke funker på pc med mindre du laster ned ulovlig.. hadde ikke kjøpt mac om det var mulig (nå kommer mange sure fanboys til å svare)
Sist endret av noilivap den man 16.04.2007 17:25, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

ISO standarer

Innleggav Leif Kristian » man 16.04.2007 17:22

Det bør anbefales å velge ISO standarer på ting som er åpne og som "forventes" at alle skal kunne bruke. Det er jo derfor det finnest ISO standarer.

Apple / Mac har vært flinke til å holde seg til dette. Det hadde vært fint om alle "levrandører" hadde hatt samme holdning......

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav kolby » man 16.04.2007 17:33

Jeg mener at det aller viktigste å få fram her er at offentlige institusjoner velger løsninger betalt med våre egne penger som begrenser oss til å bruke kun ett utvalgt system når det er muligheter med løsninger for alle.
Det hadde vært interessant å se hva slags krefter det er som påvirker og bestemmer disse beslutningene. Jeg vet om eksempler som innebærer det fine ordet «smøring».

Nå er det mange her som nylig har skiftet over til å bruke et annet OS enn Windows, og har kun nå virkelig forstått hva «Kreves Windows XP og Internet Explorer 6.0 eller nyere» betyr. Men det er også mange her som har brukt Mac i tiden før iPoden da alt ikke var like lett som den begynner å bli nå.
Heldigvis, ting har blitt bedre – mange skoler går over til Linux, og så og si alle vet nå at det finnes andre OS enn Windows. (Og at IE ikke er internett, eller at å snakke på MSN ikke er å surfe.) Men det er nok å ta tak i fremdeles, ikke minst i det Microsoft-smittet offentlige.

noilivap:
Eller kanskje ikke, for det har ikke noe med dette å gjøre. Det kan du ta opp sammen med at du ikke kan kjøre Sony Ericsson-software på Nokiaen din, eller at kameraet ditt ikke kjører samme OS som naboen eller bare det at du faktisk må kjøpe en Pepsi-flaske for å få Pepsi-cola. (Med andre ord, dette tar vi ikke her.)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav noilivap » man 16.04.2007 17:37

vell har sett noen post og har opplevd at man ikke får mye hjelp av IT folka til å fks koble seg på skole netverk med en mac, og at det eneste løsningen man får av de er å skaffe seg PC... men det blir jo lettere siden man har bootcamp.. men ikke alle har Intel Mac..

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav kolby » man 16.04.2007 17:39

Det er en del fine tråder vi kan ta opp også som FBI og andre som skal på MacPizza kan lese:

Skoleprogrammer på Mac – Synes forresten at det er helt f... at skolen min tvinger meg til å bruke windowsprogrammer. Jeg har én bærbar maskin og risikerer nå å måtte kjøpe en windowsbasert en, fordi jeg skal kjøre to programmer.

Hva kan vi forvente oss av den nye regjeringen? – Kommer det inn mac blir det 1) mindre å gjøre 2) mindre bonus fra MS 3) mindre penger i lommeboka. Som oftest er slike dataavdelinger innleide konsulenter som tar godt timebetalt.

Norsk Tipping ønsker ikke OSX brukere som nettspill kunder. – Norsk Tipping tilbyr markedets sikreste betalingsløsning. Dette har dessverre medført begrensninger i forhold til operativsystem og nettleser, siden løsningen kun støtter Internet Explorer og Microsoft Windows. (Det er rart hvordan løsninger som hundrevis av millioner mennesker andre steder i verden bruker er like/mer trygt, og likevel kan andre enn Windows-folk bruke det.)

Andre fine artikler:

På innsiden: Monopol på data (2002) – Nylig har Skatteetaten, Brønnøysund-registrene og Statistisk sentralbyrå inngått en samarbeidsavtale med Microsoft om utvikling av en internettbasert løsning for innrapportering av data fra næringslivet. Trolig vil bedriftene bli tvunget til å kjøpe Microsoft-produkter, hvis de ikke allerede har det.

Vil frigjøre staten fra Microsoft (2005) – Du skal ikke måtte være en Microsoft-kunde for å kommunisere med det offentlige, påpeker Meyer overfor digi.no.

Mac-brukere kan bli lottomillionærer – Norsk Tipping vil la flere enn Windows-brukere spille. I 2007 får også Mac-brukere tilgang.
Sist endret av kolby den man 16.04.2007 17:55, endret 1 gang

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Neste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]